Gammal 2019-08-13, 11:39
hornavan

Trasig NAS
För många år sedan köpte vi en Netgear Ready NAS NVX, för att säkert förvara bilder.
Länge stod den och stampade och en dag så dog NASen.
Inte någon hårddisk utan själva burken.
Netgear var kallsinniga och sade att de inte längre supportade denna modell.
Tj fick jag.
Nu har jag hört att duktiga Linusanvändare kanske kan lura ut bilderna ur hårddiskarna, trots allt.
Nu söker jag kunskap och hjälp hos er, sedan Netgear svikigt.
Gammal 2019-08-13, 11:59
hornavan

uppgifter om min Nas
Detta meddelande får jag om jag vill försöka prata med Netgear, efter att jag loggat in.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-08-13 kl. 12.51.14.png
Visningar:	13
Storlek:	69.4 KB
ID:	148673  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-08-13 kl. 12.55.09.png
Visningar:	7
Storlek:	55.1 KB
ID:	148674  

Gammal 2019-08-13, 12:42
T.Risberg

hornavan skrev: För många år sedan köpte vi en Netgear Ready NAS NVX, för att säkert förvara bilder.
Länge stod den och stampade och en dag så dog NASen.
Inte någon hårddisk utan själva burken.
Netgear var kallsinniga och sade att de inte längre supportade denna modell.
Tj fick jag.
Nu har jag hört att duktiga Linusanvändare kanske kan lura ut bilderna ur hårddiskarna, trots allt.
Nu söker jag kunskap och hjälp hos er, sedan Netgear svikigt.
Hej
Hm, beror på vilken RAID variant du kört. Har du delat upp så den skrivit data till alla diskar så är de kört. Har däremot speglat så du har samma data på flera diskar så går det att läsa ut datan, har gjort det själv nån gång. Med lite pysslande så kan man stoppa i dina diskar i en fungerande NAS och få fram bilderna.

ThomasR
Gammal 2019-08-13, 13:12
pdahlen

För min förståelse, är det en liknade formatering av en NAS disk som en vanlig disk, så att man kan blocka ut disken och med ett USB till disk innerfack koppla upp den som en extern disk mot datorn?
Gammal 2019-08-13, 13:49
T.Risberg

pdahlen skrev: För min förståelse, är det en liknade formatering av en NAS disk som en vanlig disk, så att man kan blocka ut disken och med ett USB till disk innerfack koppla upp den som en extern disk mot datorn?
Förstår inte riktigt hur du menar. Till en Linux maskin går det bra men inte till WIndows/Apple. Filformat i NASár är lite speciellt.

ThomasR
Gammal 2019-08-13, 14:12
pdahlen

T.Risberg skrev: Förstår inte riktigt hur du menar. Till en Linux maskin går det bra men inte till WIndows/Apple. Filformat i NASár är lite speciellt.

ThomasR
Ok, jag tror du tolkat min fråga rätt
Gammal 2019-08-13, 14:17
Anderzon

Samma sak har inträffat mig för många år sedan med en Iomega Nas, jag körde inte speglat utan Raid5. Datan gick således ej att rädda (fick förövrigt samma tråkiga svar från iomega). Enda alternativet är att hitta ett beg. chassi och montera diskarna i samma ordning som i den gamla.
Mvh, Martin
Gammal 2019-08-13, 15:54
apersson850

Jag har en ReadyNas NV+, som inte gick igång efter det att jag stängde av den under årets semester. Tanken var att undvika åskskador, men resultatet blev totalhaveri istället.

Inuti mojängen sitter ett speciellt ATX-aggregat, som till vanliga datorer, fast extra litet. Sådana finns inte längre för vettiga pengar, men man kan ta ett från en vanlig dator, koppla om lite i kontakten (Netgear körde inte ATX-standarden fullt ut) och plugga in det aggregatet. Det är för stort för att få plats inne i grunkan, men det kan ligga bredvid och köra NAS-en. Då kan man läsa ut alla data, och så får man köpa en annan mojäng och föra över dem till, om man inte står ut med att ha ett aggregat liggande löst vid sidan om.

Ifall detta är intressant, så återkom här, så kan jag ge närmare anvisningar om hur man måste modifiera det vanliga ATX-aggregatet för att det ska fungera.

Min ReadyNAS NV+ kör på det här sättet nu, så fungerar, det gör det.

Just det, ska tillägga en uppmaning: Om du använt Raid-någonting, låt diskarna sitta kvar i NASen! Om du tar ut dem, MÅSTE du hålla reda på vilken som satt var. Kommer de inte in igen i samma ordning kommer NASen aldrig att reda ut vad som finns på dem.
Gammal 2019-08-13, 16:09
hornavan

Tack för alla svar. Genom en koompis fick jag tag på en kille med Llinux som säger att han kan lösa mina problem. Vi får se hur det går. Jag hör av mig med resultat.
Gammal 2019-08-15, 17:44
Drutt3n

om diskarna är hela dvs.
Så ska du kunna rebuilda den genom opensource nas distro , borde inte va allt för svårt , jacka i diskarna o scanna dem o poff så sa du ha alll data tillbaka , kan koolla upp vad distron heter , va ett tag sedan jag gjorde något sådant , så kommer inte på detjust nu men sp fort jag slutar tänkta på de så kommer det på tungan så då skrivrre jag det här :)
Gammal 2019-08-15, 17:54
hornavan

Drutt3n skrev: Så ska du kunna rebuilda den genom opensource nas distro , borde inte va allt för svårt , jacka i diskarna o scanna dem o poff så sa du ha alll data tillbaka , kan koolla upp vad distron heter , va ett tag sedan jag gjorde något sådant , så kommer inte på detjust nu men sp fort jag slutar tänkta på de så kommer det på tungan så då skrivrre jag det här :)
Tack för tips, jag har just skickat iväg NASen, så vi får se vad de kommer fram till.
Behövs det så återkommer jag.
Gammal 2019-08-15, 18:02
Drutt3n

hornavan skrev: Tack för tips, jag har just skickat iväg NASen, så vi får se vad de kommer fram till.
Behövs det så återkommer jag.
'
FreeNAS ska klara det du snackar om iaf .
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.