Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andersli

Aktiv medlem
För några år sedan läste jag om någon som hade råkat ut för något liknande -- även om det i det fallet rörde sig om en god vän som hade erbjudit sig att fota ett bröllop, utan vare sig kunskap eller rätt utrustning.

I det fallet hade brudparet, två veckor efter bröllopet, anlitat en riktig fotograf, klätt upp sig i sina bröllopskläder, lagt håret och låtit ta nya bröllopsfoton.

Självklart så kan man inte återskapa hela bröllopet, speciellt inte ceremonin, men man kan i alla fall få traditionella poserande bilder, där huvud, fötter, släp etc. faktiskt är med i bilden.

I det här fallet har det visserligen gått två år, men om tio, tjugo år så kanske det känns bättre med dessa bilder än de som du har idag (som dels är dåliga, dels kommer att locka fram din frustration över fotografen lång tid framöver).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag som älskar fånga äkta känslor håller inte med. Man bör inte ta om några foton efter 2 år efter ett bröllop och posera som det vore den speciella dagen. 2 veckor är skillnad från 2 år. Man har inte samma entusiasm hur man än försöker.
Man kan däremot göra nya romantiska foton, men skippa bröllopsiden.



/Stefan R. Nilsson
 

Estethia

Aktiv medlem
skakar av mig dammet som lagt sig på mig sen jag sist plåtade bröllop och undrar när det var du (TS) pratade med fotografen och han inte tyckte det fanns nåt att vara missnöjd med?
och har du krävt rabatt som kompensation eller liknande?
man kan alltid höra av sig till ARN, Allmänna Reklamations Nämnden när man är missnöjd, men då måste man göra det senast 6 månader efter att ha fått ett nej från företaget/aren.
annars kan det ju vara bra att känna till ARN inför framtiden.
viktigt att veta är dock att ARN kan aldrig tvinga något företag att betala tillbaka. ARNs beslut är alltid en rekommendation, men oftast betalar företagaren om möjligt ändå tillbaka eftersom det annars kan ge dålig publicitet.
det där vet jag allt om, som gick in i väggen och inte längre kunde hålla mina leveranstider. :p
(men jag tog åtminstone helt okej bilder)

som någon sa... gå iväg till en bra fotograf och ta lite par-bilder... det kan väga upp ganska mycket, känslomässigt, i brist på fina bröllopsbilder.
lycka till!! <3
 
Helgalet!

Hej alla bröllopsfotografer och andra intresserade!

I ärlighetens namn ska jag säga att jag har halkat in på Fotosidan av två anledningar, dels är jag (till övervägande del) missnöjd med våra bröllopsbilder, dels försöker jag nu redigera dem så gott det går och behöver redigerinstips.

Vi gifte oss för ganska precis två år sedan och nu har jag äntligen tagit tag i att sortera och redigera bilderna för att sätta in dem i album. Hittills har det nämligen känts lite trist eftersom de där nyckelbilderna saknas eller är tagna på ett sådant sätt (tiltade) att de inte kan användas i ett fotoalbum eller är underexponerade.

Det som stör mig mest är att vi inte har en enda bra bild när vi går ut och in i kyrkan. Som ett exempel kan nämnas att fotografen verkar ha ansett att det var tillfälle att tilta kameran och samtidigt alltså klippa min klänning och min mans fötter, men ha med en nödutgångsskylt ovanför våra huvuden.

De flesta ingångsbilder är dessutom mycket underexponerade och/eller suddiga och vissa som kunde bli bra är tagna i grodperspektiv. När vi går ut ur kyrkan finns vissa ok bilder men även dessa är tiltade. Vi har inte en enda hel bild på oss rakt framifrån - utan de är som sagt tiltade eller tagna från sidan. Detta väljer han alltså att göra under två av det mest klassiska bröllopsögonblicken - när man går in och ut i kyrkan.

Nästan skrattretande är att en av gästerna har tagit en bild med sin iPhone som nästan är bättre än alla fotografens in- och utgångsbilder. Man ser ju i alla fall min klänning och min mans fötter.

Det här och mycket mer finns att klaga på - tyvärr.

Till saken hör att jag gjorde mina efterforskningar noggrant. Han hade fotat bröllop i några år - hade en hemsida med fina bilder och hade gott rykte på ett bröllopsforum. Fotografen kostade 10 000 kronor för 8 timmar - kanske får man vad man betalar för... Kanske var det för billigt? Med tanke på vad vårt bröllop kostade i övrigt kanske jag borde ha betalat 25 000 eller mer för fotografen... jag vet inte.

Jag ville träffa fotografen en månad innan bröllopet för att stämma av, men han ville ses samma vecka som bröllopet - veckan man är som mest stressad. Vi bestämde en tid och mitt i allt stök så missade jag tiden - mitt fel, ja - men vem sjutton stämmer tid med ett brudpar sista veckan? Är arg på mig själv för att jag inte stod på mig.

Mina tips är i alla fall:

Träffa dina kunder i god tid innan bröllopet (sista veckan är inte ok). Ta gärna någon bild eller två av dem som prov. Ha med dig en massa bilder att visa hur du arbetar för brudparet - både de mer artistiska men även klassiska bilder så att brudparet vet vad de har att förvänta sig.

Gör noggranna efterforskningar om ljusförhållandena i kyrkan (gärna samma tid som vigseln ska vara) så att du verkligen har en kamera som håller måttet.

Vid de klassiska ögonblicken (in-utgång, ringväxling och kyssen i kyrkan) är det bättre att ta klassiska bilder än att försöka vara artistisk. Blivande brudar lägger ner stor omsorg och möda att hitta klänningen med stort K och ingen av dem vill enbart ha bilder av en kapad klänning eller ett halvt brudgumsben/huvud.

Jag lägger upp två bilder (en red och en ored av samma bild) så att ni får se vad jag pratar om.

Nu blev det här långt och vissa kanske uppfattar det väl klagigt men jag tänker att det kanske ändå kan vara till någon nytta.

/A
Fattar inte vad fotografen tänkte!?
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Jag håller med tidigare inlägg att de bilderna borde INTE kosta 10 TSEK.

Varför det gick fel har du nog själv svarat på, ni hann helt enkelt inte prata er samman om vad ni förväntade er. Att bedömma fotografen utifrån en enstaka bild vill jag inte göra.

Jag förstår din ilska/besvikelse och här kommer min uppmaning till andra fotografer här på sidan, hjälp oss att rädda bilderna. Jag ställer upp helt kostnadsfritt att försöka rädda 10 st av dina bilder, vilka mer hänger på?
Göra ett försök på 10 bilder, det är inte mycket tid för mig. Klart jag är på!

Edit: inser efter att ha plöjt igenom tråden att jag var lite sen. Vilka bilder. Så galet exponerar inte ens jag när jag är full!
 
Senast ändrad:

johnis

Ny medlem
Vilken resa ..

Jag ställer mig positiv till allt som gör att jag får en vettig bild.

Alexandra, vilken resa minst sagt. Det positiva i detta blir - kanske - att du och din man håller ihop i eviga tider för att slippa en ny prövning med ny partner och ny fototograf.

Johnny - Västerås
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
hade varit kul att få se lite före/efter-bilder på det som blivit räddat.
Diskussionen har varit uppe, men det är inte klart ännu med vad som bör visas och/eller om då namnet på upphovsmannen behöver anges. Alexandra håller på att undersöka närmare hur vi kan visa resultaten.

Själv lyckades jag bara rädda tre bilder :(
 
ANNONS