Annons

Nu har hon banne mig lyckats med det som hon inte skulle

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Ja jo, kul säger ni kanske, men min kära lilla mor har nu lyckats radera bilder (foton) som hon tagit från sin dator och det är inte bara enstaka utan flera mappar innehållandes hundratals bilder, som hon gärna hade velat spara.

Hon gick och köpte en USB-sticka och ville kopiera bilder till den, men hon visste inte hur just den stickan fungerade och då råkade hon göra misstaget och tryckte på Shift+Delete.
Ringer och skriker i örat på mig och säger att hon råkat ta bort bilder och mappar som hon inte skulle gjort. Sa till henne att låta datorn vara och inte göra något med den, med risk på att hon kanske kan komma åt att skriva över filerna och då är de borta för gott.

Nu behöver jag däremot er hjälp om att hitta ett Recovery-program som jag kan lägga på en USB-sticka, då bilderna som hon tagit bort finns på Systemdisken (C:\), och jag vill gärna slippa installera något på hårddiskarna (RAID 0).

Vet ni om det finns något sånt program som inte kräver installation och som inte kostar något, som man kan tänka sig lägga på en USB-sticka och sedan bara dubbelklicka igång?

Ska dit på måndag så ni har tills dess att hjälpa mig hitta ett lämpligt program för ändamålet.

Tack på förhand!
 

reboot81

Aktiv medlem
TestDisk/PhotoRec är kommandoradsbaserat men är gratis och går ej köra från disken du vill rädda.

När räddningsarbetet är avklarat rekommenderar jag Crashplan – backup från hennes dator till någon av dina. Gratis och underhållsfritt.
 

Saarikko

Aktiv medlem
TestDisk/PhotoRec är kommandoradsbaserat men är gratis och går ej köra från disken du vill rädda.

När räddningsarbetet är avklarat rekommenderar jag Crashplan – backup från hennes dator till någon av dina. Gratis och underhållsfritt.
Hon har flera hårddiskar att lägga bilderna till, men hon envisas att ha dem på systemdiskarna.

Gav henne min gamla dator som innehåller 8 TB hårddiskutrymme för backup och 1280 GB (2x640 GB i RAID 0) som system.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Din "mamma" lyckades radera bilderna.... Nää säg som det är istället, det var du! ;)
Lycka till med återställningen, inte kul att bli av med alla minnen sådär.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Varför använder du raid 0?
I fotosammanhang finns ingen vinst i mina ögon.
Samtidigt som sannolikheten för datakrasch ökar med mer än 100%.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Windows sparar som en säkerhet upp till två "raderingar" bakåt.... Även om du raderat och tömt papperskorgen så ligger det senaste kvar som "backup"...
Om det nu är Windows din mamma kör.... :) Högerklicka på "C:" och välj "återställ tidigare versioner".... Har för mig att du då får upp förslag på det senaste...

Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till och God Jul oavsett... ;)
 

Saarikko

Aktiv medlem
Varför använder du raid 0?
I fotosammanhang finns ingen vinst i mina ögon.
Samtidigt som sannolikheten för datakrasch ökar med mer än 100%.
Datorn är tillräckligt gammal då den byggdes 2 år innan första SSDn kom till marknaden och på den tiden använde jag datorn, mestadels till att spela PC-spel med den. RAID 0 (stripe) gjorde dom WD diskarna som sitter i snabbare än en ensam Raptor gjorde, samt de kostade även lika mycket tillsammans som en 150 GB Raptor.
 

iSolen.se

Guest
Windows sparar som en säkerhet upp till två "raderingar" bakåt.... Även om du raderat och tömt papperskorgen så ligger det senaste kvar som "backup"...
Om det nu är Windows din mamma kör.... :) Högerklicka på "C:" och välj "återställ tidigare versioner".... Har för mig att du då får upp förslag på det senaste...

Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till och God Jul oavsett... ;)
Hur funkar det där? Mer info tack. Får inte upp det alternativet.

Datorn har XP.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Datorn har inte XP, så gammal är den inte.
Det sitter Windows 7 (urspungligen utan SP1) i den, 64-bitars Home Premium.

Jag håller på att köra Recuva på datorn men dessvärre tar det ytterligare 21 timmar innan den är färdig då jag blev tvungen att köra Deep Scan på skiten. 758565 filer, hittills, som den hittat och som försvunnit.
 

PMD

Aktiv medlem
Hon har flera hårddiskar att lägga bilderna till, men hon envisas att ha dem på systemdiskarna.

Gav henne min gamla dator som innehåller 8 TB hårddiskutrymme för backup och 1280 GB (2x640 GB i RAID 0) som system.
Crashplan är ett automatiskt backupprogram och om du ställer in det så att backuper automatiskt görs mot din dator så spelar det ingen roll hur många misstag din mamma gör.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Crashplan är ett automatiskt backupprogram och om du ställer in det så att backuper automatiskt görs mot din dator så spelar det ingen roll hur många misstag din mamma gör.
Detr gratis bara om man har andra enheter att lägga filerna på så som datorer och NAS. För att utnyttja Cloud så kostar det en slant och min mor som är förtidspensionerad har inte råd att lägga ut på sånt och jag har det ännu knapert för stunden med min ekonomi där större delen går på dyra räkningar och resten på min resa som äger rum i slutet av januari.
Jag har sagt till henne att flytta eller bara rent av kopiera filerna från systemdisken till nån av de större enstaka diskarna för om nåt sånt här händer så finns det alltid backup av bilderna.


Nu, 43% klart av 1a steget och över 10 miljoner bilder hittats.
Verkar som att programmet tuggar fram även riktigt gamla filer.
 
ANNONS