Annons

Hur göra säkert köp av objektiv på internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_62

Aktiv medlem
Det finns en hel del frågor om man ska köpa ett objektiv på internet, speciellt om det är i prisklsssen över ca 5000 kr eftersom det är en hel del pengar som det handlar om.
Internethandlare inom EU's övriga länder har ofta ett mer attraktivt pris på objektiv jämfört med de svenska.
Att handla utanför EU innebär moms och tull vilket ofta inte ger någon större skillnad i pris.
Inom EU har man ett visst skydd vid internethandel.
Om objektivet är skadat vid leverans hur kan man bevisa att det är säljaren eller transportfirman som varit oaktsam?
Är det säkrare att handla via svenska internetfirmor, speciellt gällande risken för transportskador?
Flera företag säljer gåimporterade objektiv vilket innebär att tillverkarens garanti, vilken oftast är på ett år, inte gäller. Företaget har istället en egen garanti som kanske är likvärdig tillverkarens?
Problemet med internetköp och garantifråga är att man måsta skicka iväg objektivet vilket kan kännas osäkert, speciellt om objektivet kostat en del.
Ett lockande lite lägre pris kanske i slutänden inte är det?

Så kom gärna med synpunkter på att handla objektiv på internet!
 

Kecko

Aktiv medlem
Jag har köpt 2 objektiv på ebay, som skickades fr hongkong(Tamron 90 och Tokina 11-16). Det blev så mkt billigare att det var värt riskerna:) Dom skrev ned värdet(utan att jag bad om det) på objektiven så fick typ betala 200kr i moms/tull.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Du får göra som jag om det känns lite osäkert. Sök här på FS vilka fotohandlare medlemmarna rekommenderar. Själv väljer jag att köpa inom EU för att slippa krångel. Senast så har jag handlat lite från Cameranu.nl som finns i Holland. Andra medlemmar här på FS tyckte det var en bra fotohandlare och jag kan bara hålla med. Bra service och snabb leverans.

Nu har det inte varit något problem med det jag har fått levererat utan att allt har varit som de ska. Det enda problemet jag har upplevt är att firmorna från EU gärna levererar med UPS, DHL eller något liknande. Det kan då bli problem att få tag i sitt paket då någon måste vara hemma när de kommer. Tyvärr brukar de inte säga exakt när. Är man inte hemma så åker paketet tillbaka till något ställe inom Sverige och så gör de ett nytt försök nästa dag. Kan bli knepigt att få tag i paketet då det sällan finns som alternativ att leverera paketet till något ställe som när man får paket från Posten, d v s du kan hämta ut paketet där när du har tid.

Ett sätt att lösa problemet är att skicka paketet till din arbetsplats om det är möjligt. Jag brukar göra så även om jag ibland får lite ajabaja från de som tar emot paketen på mitt företag. De är inte så förtjusta att få ta hand om privata paket då de går in i företagets paketsystem.

Om du söker så bör du hitta vad som hände vid fel vid leverans från olika företag och hur man löste det hela. Annars så tror jag att det är som i Sverige, om man håller sig till de lite större företagen så blir det nog mindre problem om det strular än om man gör affärer med mindre källarföretag.

/Gunnar
 

Saarikko

Aktiv medlem
Här har du EU KO: http://www.konsumenteuropa.se

En rekommendation via SweClockers forumet eftersom allt fler har börjat beställa från andra EU-länder och ifall det skiter sig så vet man vart man ska vända sig för att få dess lands lagliga rätt igenom.

Köper du från USA får du tulla, momsa, skatta och betala andra avgifter bortsett från USAs skatt (VAT), om du nu inte köper från Amazon dock som räknar in allt i kassan innan du är klar med betalningen.

EDIT: Kan tillägga att du går till närmaste fotoaffär och ber om att få prova hur vissa objektiv känns i näven och hur du ser igenom linserna, på så vis kan du bestämma dig för att köpa rätt pryl utomlands ifrån.
 
ANNONS