Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solförmörkelse (85%) i morgon 4 januari

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
För de som är lediga och får turen att få en molnfri himmel kan tipsas om en 85% solförmörkelse i stora delar av Sverige. Visserligen ljusår från en så spektakulär tilldragelse som en total solförmörkelse, men ett nog så spännande fotoobjekt. Tänk bara på filter för såväl ögon som kamera. Se tidigare trådar i detta ämne.

http://stjarnhimlen.se/2011/Solform20110104.html


För Stockholm spår yr.no rätt bra väder just nu:
Morgen kl 6 – kl 12 -10°
Lettskyet. Svak vind, 2 m/s fra sør. 0 mm nedbør.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
För de som är lediga och får turen att få en molnfri himmel kan tipsas om en 85% solförmörkelse i stora delar av Sverige. Visserligen ljusår från en så spektakulär tilldragelse som en total solförmörkelse, men ett nog så spännande fotoobjekt. Tänk bara på filter för såväl ögon som kamera. Se tidigare trådar i detta ämne.

http://stjarnhimlen.se/2011/Solform20110104.html


För Stockholm spår yr.no rätt bra väder just nu:
Morgen kl 6 – kl 12 -10°
Lettskyet. Svak vind, 2 m/s fra sør. 0 mm nedbør.
Intressant!

För en som är total nybörjare på sånt, hur gör man för att fotografera den? Behövs speciella filter (har ND-filter, polfilter och IR-filter, kan något av dessa användas?)

Sidan du länkade till varnar för skador på ögonen.
Kan man förstöra kameran genom att rikta den mot solen?


/Mats
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Intressant!

Kan man förstöra kameran genom att rikta den mot solen?

Ja sensorn ärs stor risk att förstöra om man riktar den direkt mot solen utom precis när denna går upp eller ned. Däremot kan man använda en kikare till att titta indirekt. Dvs projicera kikaren mot papper. Mig veterligen ska inga linser ta skada, utan det är sensorn som bränns sönder när man fotar.
Ska man fota behövs helst ngt teleobjektiv för att få hyfsad förstoring.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Behövs speciella filter (har ND-filter, polfilter och IR-filter, kan något av dessa användas?)

Inget av dessa filter funkar tyvärr. Egentligen är det Mylar som är en sorts aluminium som även lär användas i brandfiltar. Rent praktiskt skulle jag kanske kunna tänka mig att en CD/DV-skiva framför linsen kanske skulle funka, men detta är inte godkänt för att titta direkt på solen med, anses inte tillräckligt kraftigt. Inga vanliga fotofilter funkar dock för att fota solen med.
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Sist det var solförmörkelse har jag för mig att jag använda dubbla Cd-skivor att titta igenom.
Vet inte om det är tillräckligt för att inte skada synen men jag hoppas det :)
Tror faktiskt att jag då tipsades om det via DN (om det är någon garanti).
 

JenyJ

Aktiv medlem
Tänk, 'förr' i tiden sotade vi glas, och jag har fortfarande båda ögonen i behåll.... ;-)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag använde två polfilter vridna så att ljuset släcktes ut förra gången det var solförmörkelse. Nackdelen var att det blev en del reflexer i de många glasytorna. Den här gången ska jag försöka med ett reservglas till svetsskärmen.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Kul att se era bilder, packade själv all utrustning och begav mig iväg i snöstorm. Var inte minsta tillstymmelse till lucka under hela tiden och är det fortfarande inte nu efter förmörkelsen :/

Så blir lite upppeppad iaf av att titta på era bilder :)
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Snyggt jobbat! Jag hade inga tillbehör så det blev bara rakt på, fick plocka ner allt vad exponering heter... hittade en bra höjd vid jobbet, Nacka Strand.
 

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Mina bilder från Östermalm i Stockholm blev skumma, kanske för att jag bara hade min Canon G11 med mig till jobbet. Till vänster om själva solen och månen framför till viss del så blir det som ett extra ljus, om det nu beror på kameran eller något annat ljusfenomen
 

Bilagor

quarc

Aktiv medlem
En bild från mig. Hade varit på plats sedan soluppgången men det dröjde en bra stund innan solen kikade fram bakom molnen.

Inga filter. Dock visade det sig senare att jag hade fått lite rimfrost på frontlinsen :)
 

Bilagor

ANNONS