Annons

Hockeyfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tycker du att vitbalansen är fel i mina bilder?
Vitbalansen ser bra ut.
Det var mer ett generellt tips.

Sedan, även om ljuset är ojämnt i hallen.
Så ger helmanuell exponering jämnare exponeringar än vad auto-ISO eller andra former av exponeringsautomatik gör.

Bara för att förtydliga varför jag föreslår just helt manuella inställningar.
 

cls

Aktiv medlem
Sedan, även om ljuset är ojämnt i hallen.
Så ger helmanuell exponering jämnare exponeringar än vad auto-ISO eller andra former av exponeringsautomatik gör.
Jo, så är det. Visst kan det skilja lite mellan olika delar av rinken men det kan man finlira med i efterbehandlingen. Betydligt större exponeringsvariation får man ju om man låter automatiken mäta hur mycket svarta respektive vita tröjor (eller is) som finns i bild och exponera efter det.

I en del hallar har man halvklotformade reflektorarmaturer som jag tror är någon form av glödljusarmaturer. I en bildserie kan man tydligt se att den spotlightformade ljuskäglan från dem varierar, har man tur så kan man få sin gubbe på bild i en fräck spotlight, men för det mesta är de ett elände. (Sen har man ibland också lysrörsarmaturer med annan färgtemperatur parallellt med dem och vitbalanseringen blir ett mörker.) Jag upplever att även i såna besvärliga ljusförhållanden så är helmanuell exponering stabilast.
 

Tohed

Aktiv medlem
Idag fotade jag på två matcher i två olika hallar. Manuella inställningar f2,8 1/500 eller 1/640 ISO 4000 eller 5000

Arboga ishall: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.283489878361906.77595.100001026881140&type=1&l=785f4b4161
Efter 2a perioden ändrade jag till ISO5000 och 1/500 del då bilderna enligt histogrammet var lite mörka

Köpings ishall: http://www.facebook.com/media/​set/​?set=a.283657471678480.77619.10​0001026881140&type=1&l=b6847e8​5f4

Ljuset var lite bättre i Köping än i Arboga (tror dom drar ner nåt steg när det "bara" är juniormatcher)
Mycket jämnare och bättre kvalitet (tycker jag) nu med manuella inställningar.

Åter igen så är jag tcksam för ALLA kommentarer och tips.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Idag fotade jag på två matcher i två olika hallar. Manuella inställningar f2,8 1/500 eller 1/640 ISO 4000 eller 5000

Arboga ishall: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.283489878361906.77595.100001026881140&type=1&l=785f4b4161
Efter 2a perioden ändrade jag till ISO5000 och 1/500 del då bilderna enligt histogrammet var lite mörka

Köpings ishall: http://www.facebook.com/media/​set/​?set=a.283657471678480.77619.10​0001026881140&type=1&l=b6847e8​5f4

Ljuset var lite bättre i Köping än i Arboga (tror dom drar ner nåt steg när det "bara" är juniormatcher)
Mycket jämnare och bättre kvalitet (tycker jag) nu med manuella inställningar.

Åter igen så är jag tcksam för ALLA kommentarer och tips.
Jag kan inte Köpingsbilderna.

J18bilderna är mycket mer jämnt exponerade jämfört med dina förra bilder. Men de är fortfarande för mörka!! Ska på hockey om några minuter, laddar upp några bilder sent ikväll eller imorgon. Jag ska även testa att ta vitbalansen på isen, så slipper jag troligtvis allt krångel med min skärm. Återkommer!
 

Peter Sundell

Aktiv medlem
Först av allt.
Som Greveture redan varit inne på.

Fotobås eller liknande har helt klart sina fördelar bildmässigt.
Även om jag själv brukar köra någon period från en lite högre position.
Men det är för att vara säker på att jag får de jubelbilder, som är det tidningarna vill ha.
(Lite trist kan man tycka, men det är bara att gilla läget).

Men väl i fotobåset, glöm inte hjälmen.
Den har räddag mig minst två gånger.

Första gången, hade det blivit rejält otäckt utan hjälmen.
Samtidigt som historien har sin lilla lätt komiska anekdot, så är den ett myket bra exempel på vilken skillnad det kan göra.

För några år sedan fotograferade jag en match i grundserien mellan HV71 och Frölunda.
Bredvid mig satt dåvarande andrekeepern i Frölunda, Ari Ahonen, med mössa på huvudet.

Under matchen tacklar en HV-spelare in en Frölundaspelare precis framför mig. Frölundaspelaren ser mig och de andra två spelarna i båset. Gör sitt bästa för att hålla klubban och sig själv ifrån oss.
Men tappar till slut kraften, och hans klubba träffar min hjälm med stor kraft.
Det smäller högt och jag känner hur kraften fördelar sig över hela hjälmen.
Fotografen på min ena sida blir likblek i ansiktet, och själv inser jag att utan hjälmen hade jag fått en kraftig hjärnskakning, blivit medvetslös och hamnat på sjukhuset.
(Har fått en annan smäll i huvudet, med betydligt mindre kraft, vilket ledde till en hjärnskakning).

När det hela inträffade så konstaterade Ahonen, helt kolungt, själv med bara mössan på huvudet, att "det är bra med hjälm".

Har även fått puckar på mig, bla. på hjälmen.
Nyligen på ett objektiv (som fick lämnas på service då ett lineselemet hamnade snett).

Så sent som igår fick en fotograf som stod vid sidan av mig en puck på hjälmen.

Ett annat tips är att inte titta på kamean "chimpa" för mycket, för det händer att spelare hamnar i fotobåsen ibland. Eller som igår, en spelare tacklades framför mig med sådan kraft att hjälmen flög av hans huvud, och ner på mina fötter.


Vad det gäller att plåta genom plexit, så är tipset att dra upp exponeringen något mot vad du använder om du inte fotograferar genom plexit.
Fotografera i RAW, och dra på ordentligt med kontrast i efterhand.
(Själv jobbar jag uteslutande i RAW).

Till slut, slutartider.
Brukar köra med 1/640, vilket rent skärpemässigt, och för att frysa rörelser brukar funka helt ok.
Några exempel på bilder med denna slutartid, från igår, finns här:
http://blogg.photo-it.net/?p=3291
Sköna Bilder Daniel:) Jag saknar ishockeyfotograferandet helt klart.
Hade så gott/ Peter Sundell
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem

Olsin

Aktiv medlem
Är Scaniarinkens bås svårare att fota från än andra ishallars bås?
Ja och nej. Om du är ensam i Scaniarinkens bås så är de precis som vilka andra bås som helst, men så fort man är två i Scaniarinken så blir det för trångt. Plexiglaset går för långt in i båset för att man ska rymmas. På Hovet så kan man rymmas tre-fyra i bredd utan att det blir för trångt, även om jag föredrar att man är max tre där.

En ishall som är lite hopplös är Umeå, där plexit är gröntonat och täcker hela fotobåset och slutar när fotobåset övergår i avbytarbås. Där stör kanten på plexit rätt så mycket så man kan i princip inte ta bilder i mittzon och knappt från blålinjen.
 

VisualD

Aktiv medlem
Hur får ni som fotar genom sargen på hög ISO med så mycket detaljer i ansiktena? Även om jag drar ner ISO till 1600 så verkar plexit sluka de flesta ansiktsuttrycken.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Här kommer dagens bilder.
Tog vitbalans på isen idag, funkade bra. Men det är lite ojämnt ljus på vissa ställen...

En sak som irriterar mig är att det tar ca 5 min för lysrören att bli "varma" efter pausen när det har varit nedsläckt. Första minuterna efter varje paus är det jättemörkt.

Säg GÄRNA vad ni tycker om mina bilder, både bra och dåligt!

Använde iso 4000, 1/640 och 2,8 idag.

http://www.flickr.com/photos/hannesmansson/sets/72157628325267475/

MVH Hannes
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hur får ni som fotar genom sargen på hög ISO med så mycket detaljer i ansiktena? Även om jag drar ner ISO till 1600 så verkar plexit sluka de flesta ansiktsuttrycken.
Om du drar ner ISO och på ett sådant sätt att du underexponerar bilderna.
Så är det så att underexponeringen i sig gör att du tappar diverse detaljer.
Det gäller både med och utan plexi framför kameran.

Förutsatt att plexit inte har alltför mycket färg i sig.
Så går det att få bort plexit ganska bra med följande tekniker:

Inget motljusskydd, och linsens så nära plexit som möjligt.
Exponera 1/3-1/5 steg högre än vad som ger rätt exponering utan plexi.
Fotografera i RAW.
Dra på kontrasterna rejält i redigerinsarbetet.
Ett par bilder där jag jobbat på det sättet:
http://www.flickr.com/photos/sportskjutaren/4266029143/in/set-72157619093348358/
http://www.flickr.com/photos/sportskjutaren/4266027023/in/set-72157619093348358/
Bilderna tagna med "remote"-kamera bakom ena målet på den tiden det fortfarande var tillåtet i ElitSerien.
 

Tohed

Aktiv medlem
Här kommer dagens bilder.
Tog vitbalans på isen idag, funkade bra. Men det är lite ojämnt ljus på vissa ställen...

En sak som irriterar mig är att det tar ca 5 min för lysrören att bli "varma" efter pausen när det har varit nedsläckt. Första minuterna efter varje paus är det jättemörkt.

Säg GÄRNA vad ni tycker om mina bilder, både bra och dåligt!

Använde iso 4000, 1/640 och 2,8 idag.

http://www.flickr.com/photos/hannesmansson/sets/72157628325267475/

MVH Hannes
Kanonfina bilder som vanligt.
Blir närmare när man som du kommer ner i fotobåset-
Precis dom inställningar jag kört med i Arbogas ishall.
På min skärm så ser bilderna ljusa ut men det är nog min skärm som är för ljus (därav att mina bilder är för mörka (har varit, jag lär mig för varje gång)
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Kanonfina bilder som vanligt.
Blir närmare när man som du kommer ner i fotobåset-
Precis dom inställningar jag kört med i Arbogas ishall.
På min skärm så ser bilderna ljusa ut men det är nog min skärm som är för ljus (därav att mina bilder är för mörka (har varit, jag lär mig för varje gång)
Man tackar! Det är svårt med olika skärmar, min ena dator är för mörk, den andra för ljus och iphonen mycket varmare toner. Man vet inte riktigt vilken som stämmer.

Är det fler som upplever att bilderna är för ljusa? Uppskattar kritiken!

MVH Hannes
 

VisualD

Aktiv medlem
Här är ett set från dagens match:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.279064465472474.66585.175503149161940&type=1
Jag fick väldigt få bilder jag är nöjd med denna gång, men så är jag rejält förkyld samt glömde monopoden så varken kropp eller hjärna hängde med.

Jag försökte hitta en vinkel från bakom avbytarbänken men tränarna skymde allt förutom en liten strimma i mitten, så det finns inte mycket plats där. Dock så fick lära mig att alltid vara aktsam. Trots att jag stod vid den delen med skyddsnät kom smet en puck mellan nätet och plexit i hög fart och flög en bit över mitt huvud och längs med sargen. Man får respekt för eventuella olyckor då det är en helt annan sak att "vara beredd" genom en kamera än direkt med ögonen.

Jag har alltid haft motljusskyddet på men ska prova utan. En fotograf som var där under förra matchen körde utan utav vad jag såg.
 

VisualD

Aktiv medlem
En liten fråga till, till er som haft med sportbilder i lokaltidningen. Vem ska man kontakta för enstaka bilder eller ett eventuellt framtida sammarbete och vilken tid brukar deadline för bilderna vara på ett ugefär om en match slutar runt 21:00?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Dock så fick lära mig att alltid vara aktsam. Trots att jag stod vid den delen med skyddsnät kom smet en puck mellan nätet och plexit i hög fart och flög en bit över mitt huvud och längs med sargen. Man får respekt för eventuella olyckor då det är en helt annan sak att "vara beredd" genom en kamera än direkt med ögonen.
Jag hoppas att du hade hjälm, om inte skaffa det snarast!
Det finns tillfällen när du inte har möjlighet att reagera i tid.


Själv började jag med hjälm redan innan Hockeyligan införde krav på det.
Vid ett tillfälle för några år sedan.
Så var Frölunda på besök i Kinnarps Arena, jag stod i fotobåset vid Frölundas bås.
Bredvid mig på bänken närmast satt dåvarande andremålvakten i FHC. Ari Ahonen, med bara mössa på huvudet.
I fotobåset hade jag en fotograf på varje sida.
Vilket innebar att jag inte kunde flytta mig sidledes över huvud taget.
Båsen i KA är inte särskillt "djupa" heller, knappt en meter.
Helt plötsligt tacklar en av HV:s spelare en Frölundaspelare precis framför mig.
Frölundaspelaren håller upp klubban så gott han kan för att den inte skall träffa oss i båset.
Men till slut tappar han kraften, och spelare faller med klubban rakt fram, med full kraft ner i min hjälm. Ungefär som när du slår ihop en fällkniv.

Jag bokstavligt kände hur kraften fördelade sig över precis hela hjälmen.
Är tveksam om jag hade överlevt utan hjälm.
Fotografen på min vänstra sida var fullständigt likblek efter händelsen.

Ari Ahonen, med enbart mössa på huvudet konstaterade kallt att "det är bra med hjälm".
Vid ett annat tillfälle fick jag en hård puck i hjälmen, varpå domare vände sig om och frågade om allt var bra med mig.
Jag hörde hur den bokstavligt studsade flera gången kring mitt huvud.
Men kraften kändes inte ens.
(Vilket säger en hel del om kraften från klubban som träffade hjälmen ovan).

Så sent som i lördags så flög två slagskott förbi mig i fotobåset med riktig hög kraft.
Ett tredje (en HV-back som skulle rensa pucken ur egen zon, och slog ett slagskott) träffade med några centimeters marginal i plexit.
Annars hade den träffat mig rejält hårt i ansiktshöjd).

Förutom hjälm så är tipset nere i fotbåsen att vara mycket försiktig med att släppa uppmärksamheten från isen.

I övrigt så har ju fotobåsen en klar fördel vad det gäller möjligheten att få med ansiktsutryck.
I Kinnarps Arena så är fotobåsen faktiskt sådana att vi fotografer står med fötterna under isen.
Vilket jag önskar vore samma på samtliga arenor.
Ett exempel på fördelarna med låg placering (när inget kommer emellan).
http://500px.com/photo/3618110
 
ANNONS