Annons

Vilken nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Hm. Jag får kanske rätta mig själv där? Enligt DxOMark är snr 18 % 22,5 dB vid på kameran angivet ISO 6400 för D90 och 23,5 dB för D7000. Det betyder väl att skillnaden är omkring 1/3 steg i isoprestanda? Drar jag fel slutsats? Någon får gärna förklara detta, alltid kan man lära sig något.

Edit: Nu förvirrar jag väl trådstartaren helt, det är inte meningen. Bortse från detta resonemang, det är kanske inte så relevant. Jag kan kanske reda ut själv: snr är 22,5 dB för D90 vid uppmätt ISO 4438 och 23,5 dB för D7000 vid uppmätt ISO 5197. Det lär väl betyda en skillnad i isoprestanda på ca 2/3 steg vid ISO 4438, som är så högt D90 går. På kameran har man då ställt in ISO 6400. Säg att det skiljer ett steg vid ISO 6400. Ja, då var det ju ungefär som jag sade i mitt förra inlägg. Sedan skall man ju inte heller stirra sig blind på tester, andra parametrar än de där uppmätta spelar också in.
 
Senast ändrad:

sheinonen

Medlem
Med tanke på D7000's brusprestanda, 6bps och autofokussystem så skulle jag rekommendera den till dig med tanke på hockeyfoto. Jag är själv väldigt nöjd med min, här är lite bilder.

http://www.flickr.com/photos/hannesmansson/sets/72157628325267475/

Skillnader som du kommer att märka av mellan D90 och D7000 är bruset, autofokusen och seriebildtagningen. Andra bra saker är två minneskortsplatser och metallbaksida.

Det ÄR en uppgradering av D90 och det märks kanske inte så mycket på DxO eller prisjakt men i praktiken är det mesta bättre, vissa saker mycket bättre.
/Hannes
Ojoj vilka bilder! Får man fråga vilket objektiv du använder?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag försöker bara rädda trådstartarens sparpengar... D90 har seriebildstagning på 4,5 bilder per sekund. Kanske ingen dramatisk skillnad mot 6 bps som D7000 har? Nu har ju säkert en D7000 större buffert (så man kan skjuta fler bilder i snabb följd innan minnet är fullt), men D90 är ingen dålig sportkamera. Många mycket bra sport och hockeybilder har tagits med denna.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ojoj vilka bilder! Får man fråga vilket objektiv du använder?
Tackar, Sigma 70-200 2,8 II. Fungerar perfekt med D7000. Bilderna är tagna på iso 4000 utan någon som helst brusreducering.

/Hannes

Fredrik: många bäckar små... ;) D7000 är ingen "superkamera" jämfört med D90 men alla "små" skillnader som "D90-folk" försöker jämna ut och runda av neråt gör ändå att D7000 ÄR en bättre kamera. Sen om den är värd pengarna är en helt annan sak :)

För mig var det nya vädertätade kamerahuset i metall, den nya sensorn, bra filmkvalitet och autofokussystemet starka prismotiverare eftersom att jag är i behov av allt det.
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Visst är D7000 en grymt fin kamera, men diskutera inte först vilken kamera som ger bäst prestanda på extrema ISO och sedan fråga vilket objektiv av de i stort sett helt ljustäta 18-105 och 16-85 man ska välja till ;-)

Om man behöver såna ISO-tal är det första man ska göra att skaffa ljusstarka objektiv, en f/2,8-zoom är en bra början. Nu vet jag inte vilken skillnad det är i ISO-prestanda mot D60, men med f/2,8 kan du sänka ISO 2 steg och få samma slutartider.

Jag vet inte heller vilka brännvidder du behöver använda de höga ISO-talen med, men ett Sigma eller Tamron 17-50/2,8 är en bra början istället för någon av de andra. För längre brännvidder kan ett begagnat Nikon 70-200 VR 1 eller ett 80-200/2,8 eller ett Sigma eller Tamron 70-200/2,8. Eventuellt kanske du klarar dig med ett fast ljusstarkt objektiv som 35, 50 eller 85mm. Då kan du komma undan ännu billigare och få ännu mer ljusstyrka.
 

and30ers

Aktiv medlem
Ta dig råd att köpa D7000!

Håller med om att D7000 är betydligt bättre än D90. Det jag saknade mest på D90 var begränsat ISO-omfång både uppåt och nedåt, samt att kortaste slutartid var 1/4000s, vilket i kombination gjorde det omöjligt att plåta med f/1.4 i dagsljus. Sedan är AF-prestandan ljusår bättre på D7000, står sport eller rörliga motiv på menyn är D7000 "ett måste" jämfört med D90.

Jag köpte min D7000 i somras på plats i Holland för 819€ (7400kr). Sedan dess har Hollandpriserna gått upp en hel del faktiskt så det inte lika lönsamt längre. Sök via http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera/nikon/d7000_body/prijzen/bezorgen/945372/#prijzen

Finns även bra beg som här för 7500kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164069
 
Senast ändrad:
ANNONS