Annons

Viltstig

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Hej! Mormor och morfar har köpt en landbruksfastighet med stora skogsområden. Mitt genom skogen går en tydligt upptrampad viltstig där djur har gått. Jag skulle gissa att älg, rådjur, vildsvin och räv finns i området.

Jag tänkte lägga ut lite mat på ett bra ställe och sedan sitta i ett gömsle och vänta på drömbilden. Jag har ingen som helst kunskap inom detta området så alla tips uppskattas!

Det viktigaste som jag vill få reda på är:

Vilken mat ska jag locka med?

Vilka tider är bäst?

Vilka avstånd är att rekommendera?

Räcker mitt 70-200 på stativ om jag lägger ut mat ca 20 m från gömslet?

Vilken övrig utrustning ska jag ha?

Kan djuren gå till attack? I så fall av vad?

Alla tips är välkomna!!

Tack på förhand /Hannes
 

tobbenix

Aktiv medlem
Mat behöver du inte lägga ut. Djuren använder stigarna till att förflytta sig mellan trakter. Lägger du ut nåt kan det snarare göra en del djur misstänksamma och så väjar dom ist.


Gryning och skymning är att rekomendera


Sen måste du sitta stilla, knäpptyst och väl dold på en plats där du smälter in. Inte mitt på stigen med andra ord.


En monopod för att hålla kameran i rätt position utan att få kramp. Minsta rörelse upptäcks.


Sen är det bara att vänta till rätt tillfälle och bränna av. När väl kameran börjar väsnas kan det gå fort.


A och O är att hålla koll på vinden. Får dom vind av dej kommer det inga djur. Vinden är din största fiende. Synintryck gör att djuren ofta stannar upp och blir nyfikna. Ljud är nästa steg och gör att djuren blir vaksamma och oroliga. Och får dom sen vind av människa då bär det iväg
 

microo

Aktiv medlem
Är det inte förbjudet eller att tillstånd behövs för åtel?
När det gäller "stödutfodring" med vegetarisk foder räcker det med markägarens tillstånd!
Fast håller med föregående om att sommartid är det overkill, däremot lite vid sidan av stigen till vintern, gamla äpplen, lite hö eller vad man har tillgång till.
Är ju ingen principiell skillnad mot en fågelmatning, och vem har sökt tillstånd för att hänga ut ett kilo solrosfrön?
 
ANNONS