Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läs å begrunda ditt köp av 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag menar att du inte kan avgöra att den 17:e bilden exponeras exakt när fågeln har vingarna (eller hur du nu vill ha den) på det sätt du är ute efter.

Du överlåter fågelns "pose" åt slumpen. Du vet inte hur fågeln kommer posera när bilden exponeras.

Jag säger inte det är rätt eller fel, för det gör vi alla olika, men slump är det.
 

fjalstal

Aktiv medlem
sagan skrev:
Hur drar du den slutsatsen?
Helt värderat efter vad du skriver. Jag tycker du lägger för stor vikt vid utrustningen helt enkelt. Problemet med haussen kring ny utrustning är att det sätter fokus på ny utrustning som på inget sätt är revolutionerande. Nu kommer väl 20d:erna snart levereras och så blir det lugnt ett tag. Vi kommer inte få se nåt skutt uppåt i bildkvalitet från de som köpt den. Om ytterligare en tid kommer 30D:n (eller vad den nu kommer att heta) och så är racet igång igen...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hustomten skrev:
Jag menar att du inte kan avgöra att den 17:e bilden exponeras exakt när fågeln har vingarna (eller hur du nu vill ha den) på det sätt du är ute efter.

Du överlåter fågelns "pose" åt slumpen. Du vet inte hur fågeln kommer posera när bilden exponeras.

Jag säger inte det är rätt eller fel, för det gör vi alla olika, men slump är det.
Jag menar att du inte kan avgöra att den bilden du tar exponeras exakt när du tar en bild på en flygande fågel.

Jag vet att en av bilderna kommer vara exakt...vilket tycker du låter mest slumpmässigt?
 

sagan

Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
Helt värderat efter vad du skriver. Jag tycker du lägger för stor vikt vid utrustningen helt enkelt.
Jag skaffar bättre grejer av en enda anledning...för att kunna få till bättre/fler lyckade bilder.

Hade jag litat på turen så hade jag lika gärna kunnat plåta med en engångskamera..
 

Arleklint

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag menar att du inte kan avgöra att den bilden du tar exponeras exakt när du tar en bild på en flygande fågel.

Jag vet att en av bilderna kommer vara exakt...vilket tycker du låter mest slumpmässigt?
Med min metod kan jag minska osäkerheten genom övning, med din metod är det alltid kameran som styr. Någon garanti att få en exakt bild anser jag inte att du har
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hustomten skrev:
Med min metod kan jag minska osäkerheten genom övning,
Aha...så du menar att när jag fotograferar så lär jag mig ingenting, medans när du övar så lär dig dig massor?

Hustomten skrev:
med din metod är det alltid kameran som styr.
Du har helt fel...det är jag som styr kameran till 100%

Hustomten skrev:
Någon garanti att få en exakt bild anser jag inte att du har
Du får anse vad du vill, jag vet vilka resultat jag får.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är väl just därför man vill ha en snabb kamera, det räcker inte att bara få motivet på bild, det ska vara rätt bild.


Den första bilden man tar i en serie kan bli den rätta...om man har tur, men jag förlitar mig inte på turen (!).

Tar man många bilder snabbt, precis efter den första (den man tror på) så ökar chansen att få till rätt bild avsevärt...(gäller givetvis endast rörliga motiv).

En annan aspekt som ingen tagits upp...är att man kan göra väldigt snygga serier av bilder på en landande fågel (exempelvis) om man har lyckats ta 5 skarpa bilder inom 1 sekund, helt omöjligt att göra med en långsam kamera (!).
 
Senast ändrad:

fjalstal

Aktiv medlem
Om en snabbare seriebildstagning som du skriver "ökar chansen att få till rätt bild avsevärt" så är det ju ändå slumpen som avgör i stort sett. Du har lika lite kontroll som oss andra, bara fler träffar som kan råka bli bra.

:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är ingen slump att jag tar flera bilder på raken, det är ett medvetet beslut.

Det "råkar" inte bli fler bra bilder...det blir fler bra bilder helt enkelt för att man plåtar fler bilder under en kort tidsperiod.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Vi beskriver det så här då:
Du lämnar medvetet över, vid vilka tillfällen bilder exponeras i förhållande till ditt motivs posering, åt slumpen.

Minst 1 på 10 är ok? är det en rimlig siffra?
 

hansen2

Aktiv medlem
Scenario:

Olle och Pelle står på samma plats med kameran i högsta hugg. Olle med en lååångsam 10D, Pelle med en expressnabb 20D.
En fågel flyger förbi och de båda får upp sin respektive kamera lika snabbt (är det verlkigen möjligt med så pass olika prestanda på kamerorna?;) och drar iväg en bildserie som varar en sekund.
Olle får en riktig bra bild men måste slänga två stycken då de inte riktigt duger. Pelle lyckas inte riktigt lika bra. Fågeln blundar på två av rutorna och huvudet är skymt av en vinge på de andra tre. Det har slumpat sig som så att Olles kamera fyrat av i exakt rätt ögonblick, Pelles kamera tog fler bilder men lyckades inte riktigt få till det ändå.

Slumpen är väl härlig?

/Johan
 

sagan

Avslutat medlemskap
Är man förberedd på att fågeln ska komma (planerar sitt fotograferande) så har man redan kameran skjutklar...då undviker man slumpen.
hansen2 skrev:
och de båda får upp sin respektive kamera lika snabbt (är det verlkigen möjligt med så pass olika prestanda på kamerorna?;)
Nej, det är inte möjligt i den meningen att kamerorna inte blir skjutklara samtidigt.
 

fjalstal

Aktiv medlem
sagan skrev:
Är man förberedd på att fågeln ska komma (planerar sitt fotograferande) så har man redan kameran skjutklar...då undviker man slumpen.
Så länge du inte kör med uppstoppad fågel monterad på linbana så har du ingen kontroll på fågeln. Fan, inte ens en tamkatt går ju att ha kontroll på. Häromdan satt jag och tog bilder på grannens katt när fanskapet hoppar på mig och biter mig i benet. Om du har mer pli än så på en fågel är jag imponerad :D
 

fjalstal

Aktiv medlem
sagan skrev:
Nej, det är inte möjligt i den meningen att kamerorna inte blir skjutklara samtidigt.
Men då säger vi att dom är startade, fokusen är ställd manuellt på samma avstånd och alla andra inställningar ger samma resultat på bägge kamerorna, förutom seriebildshastigheten.

:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
Så länge du inte kör med uppstoppad fågel monterad på linbana så har du ingen kontroll på fågeln. Fan, inte ens en tamkatt går ju att ha kontroll på. Häromdan satt jag och tog bilder på grannens katt när fanskapet hoppar på mig och biter mig i benet. Om du har mer pli än så på en fågel är jag imponerad :D
Om du ängnar tid till att studera samma fåglar under en längre tid så kan du oxå lära dig deras beteenden, de är vanedjur som gör om samma saker om och om igen.

Det är faktiskt inte så svårt att förutse vad fåglar ska göra när man väl skaffat sig kunskap om dem.

Tycker det är rätt uppenbart att det är du som låter slumpen bestämma för att du inte orkat samla in kunskaper.
 

petervis

Aktiv medlem
hallå där...

.....
Och där kom vad jag väntat på.
Nämligen Kim..
Det tog bara 1h 12m innan du glatt kastade dig in i matchen för att för dig själv försvara ditt köp... =)

Välkommen!!
......

lägg ner pajkastningen... ut ur sandlådan med er allihop!... allt förutom mat vatten och bostad ...och lådkameran.... är tämligen värdsliga och onödiga ting... alla djur inklusive människosläktet är en streber för överlevnad, utveckling och perfektionism... Njut av tillvaron och att man får uppleva utvecklingen till det ultimala.... vilket bara är möjligt när många deltar i den igenom att man sponsrar/köper ny teknik som kommer.
Det enda som man ibland kunde önska sig att människans intellekt kunde utvecklas i samma takt som tekniken....
hej på er!
 
Senast ändrad:
ANNONS