Annons

Bildkvalite vid överföring?

Produkter
(logga in för att koppla)

mCdowel

Ny medlem
Jag har tagit kort på en modell häromdagen med hennes kamera, en gammal fujifilm s5000 (digital).

Nu när jag överför bilderna till datorn tycker jag färgerna går förlorade om man jämför med den lilla LCD skärmen. Kanske bara ser bättre ut på en komprimerad skärm, men i alla fall:

Finns det något program som man kan överföra bilder med som gör att kvaliten inte går förlorad vid en eventuell automatisk komprimering från datorn? Bilderna kommer användas för försäljning så vi hoppas att vi inte förlorar något vid överföring från kamera till dator!

Tips på program eller sätt?!?!

Mvh Robin
 

stefohl

Aktiv medlem
mCdowel skrev:
Jag har tagit kort på en modell häromdagen med hennes kamera, en gammal fujifilm s5000 (digital).

Nu när jag överför bilderna till datorn tycker jag färgerna går förlorade om man jämför med den lilla LCD skärmen. Kanske bara ser bättre ut på en komprimerad skärm, men i alla fall:
Nu är ju sällan skärmar på kameror så där vidare färgkalibrerade, så att avgöra färgen på en bild från displayen är nog svårt.

Men har du provat med att tilldela sRGB till bilderna.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: hur gör jag då?

mCdowel skrev:
hur gör jag då, och vad innebär det?
Öppna dem i t ex Photoshop och sedan tilldela sRGB. Var man tilldelar är olika för olika programversioner, i CS2 är det i Redigera > Tilldela profil. Där kan du välja sRGB som profil.

Vad det innebär? jag tipsar om den artikel om färghantering som jag har här på Fotosidan.

Stefan
 

ulltand

Aktiv medlem
mCdowel skrev:
...Tips på program eller sätt?!?!...
Bilden förlorar ingenting i kvalitet när du skickar den till datorn.
Någon har redan nämnt att det kan skilja i skärmens inställning, alltså att en bild ser bra ut på en skärm och mindre bra på en annan.
Det finns utrustning att köpa för att ställa in skärmen, man kan även ställa in den med hjälp av vissa sidor på webben.

Vad gäller färgrymder så tycker jag ofta att man krånglar till det hela.
sRGB är anpassat för skärmar, och har färre färger än adobeRGB som är anpassat för utskrift/kopiering.

Tyvärr blir det ju lite lustigt om du har kameran iställd på adobeRGB, bearbetar den i datorn där du inte kan se dess färgrymd, och sedan kopierar bilden via ett labb.
 

Kristian h

Aktiv medlem
ok... Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning >

snalla snälla läs beskrivningen för forumet innan du publicerar så får du relevanta svar och vi som gillar ex bildbearbetning ett relevant forum


meddelar om flytt ut från Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning


Bildforum: Bildbearbetning

I denna tråden jobbar vi med hemläxor som berör efterbehandling av bilder. Här är det ok att skapa flera hemläxor parallellt. OBS OBS! Detta är inte ett forum för tips i Photoshop och liknande. Det finns ett forum för sånt längre ner.



/Kristian som gillar bildbearbetning och vill ha ett forum som innehåller det
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Bildkvalite vid överföring?

FILM) (ulltand skrev:
Tyvärr blir det ju lite lustigt om du har kameran iställd på adobeRGB, bearbetar den i datorn där du inte kan se dess färgrymd, och sedan kopierar bilden via ett labb.
Det är inte ett så stort problem som vissa gör det till. Det är ganska få av de färger som finns i en bildfil som är så mättade och intensiva att de ligger utanför det som kan återges på skärmen.

Stefan
 
ANNONS