Annons

Canon EOS 7D

zood

Aktiv medlem
Köpte denna kamera igår

Blixtstyrning funkar perfekt likaså fokus med mitt Ef 50 1.4, resterande objektiv skall testas idag:)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
7D och Lightroom 3.

Köpte en 7D förra veckan, så nu håller jag på att testa diverse saker.
För er som gillar att plåta på höga ISO:n så har jag idag testat att brusreducera en bild i LR3.
Bilden tog jag på ISO 12.800 i RAW.
Måste säga att kombinationen 7D, RAW och LR3 fungerar riktigt bra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Blixtstyrning funkar perfekt
Det vore väl skräp om det inte fått ordning på den funktionen vid det här laget.
Har hämtat ut min kamera från Intervision nu. Det var den första 7D som de försökt rätta till blixtstyrningen på i Malmö. Krävde kontakter med Canon, som fick gräva i servicebulletinerna för att leta rätt på korrekt åtgärd. Men Canon bekräftade att när de testade på en tidig 7D, som de hade kvar i sina gömmor, då fungerade inte den heller.Så min teori om att väldigt många av de första 7D som kom ut inte fungerar som de ska får stöd hela tiden. Sen är det, tycker jag, lite märkligt att folk inte bryr sig om att kolla/rätta till det som de betalat dyra pengar för.

Antingen är det jag som är gnällig, eller så är det något fel på min åsikt att om man betalar för en viss specifikation ska man också få den funktionen.

Ska fortsätta att kolla om det fungerar i exakt de situationer som kameran inte klarade av tidigare, nu när jag är hemma med den igen. Det verkade i alla fall fungera när jag provfotograferade i Intervisions AF-labb.

För övrigt var Skåne som vanligt bättre än alla andra ställen.
 

Henrik.k

Aktiv medlem
Köpte en 7D förra veckan, så nu håller jag på att testa diverse saker.
För er som gillar att plåta på höga ISO:n så har jag idag testat att brusreducera en bild i LR3.
Bilden tog jag på ISO 12.800 i RAW.
Måste säga att kombinationen 7D, RAW och LR3 fungerar riktigt bra.
Kan du lägga in/upp en bild så vi kan se resultatet?
 

apersson850

Aktiv medlem
I samband med att jag hämtade kameran provsköt jag en del inne hos Intervision. Där försökte jag så gott det gick att återskapa den miljö jag hade när jag upptäckte felet en gång i tiden. Den gången försökte jag fotografera katten i soffan här hemma. Hos Intervision hade jag ingen katt, men väl väggar och annat att fotografera. Såvitt jag kunde se där fungerade kameran nu.

Väl hemkommen placerade jag ut mina slavblixar, och katten, på precis samma sätt som när jag upptäckte felet en gång i tiden. Och visst är det annorlunda. Då gick det överhuvudtaget inte att få en vettig blixtexponering med E-TTL II och den inbyggda blixten som master till två slavblixtar. Med en 580 EX II fungerade det däremot utmärkt.
Nu ger även styrning via den inbyggda blixten en vettig exponering, men bara om man låter bli FEL (Flash Exposure Lock). Vilket är ungefär samma status som när jag lämnade in kameran för två veckor sedan, då denna förbättring är något som kameran har lyckats åstadkomma av sig själv, under den tid jag har haft den.
Med intern blixt som styrning och FEL blir exponeringen lite hur som helst. Oftast kraftigt överexponerad. Och det är inte jag som inte kan peka på rätt ställe när jag trycker på FEL-knappen, för sätter jag istället en 580 EX II på kameran, och använder den som master, då fungerar det varje gång.

Nästa steg i denna historia måste rimligen bli att övertyga Canon om att min kamera kan de skicka till Japan för obduktion. Jag ska ha en annan, en som fungerar.
 

wfrank

Aktiv medlem
Trist. Nu är du ju lite av FS's ETTL-guru - så visa gärna enklast möjliga uppsättning (med en extern blixt) som styrs av den interna. Lämpligen då FEL vs. non-FEL används? FEL utan omkomponering helt enkelt. Om du har lust alltså. (och om det går att begripa vad jag menar... :eek:)
 

Photocon

Aktiv medlem
Nästa steg i denna historia måste rimligen bli att övertyga Canon om att min kamera kan de skicka till Japan för obduktion. Jag ska ha en annan, en som fungerar.
En Canon som fungerar utan justering från börjar? Tror du på jultomten också. Ingen av mina Canonkameror har fungerat perfekt som de borde ha gjort från början, förutom en som jag köpte begagnad.
De har avlagt visit hos RCC resp Intervision.

Dock, tråkigt att höra. Jag TROR dock min 7D fungerar. hade den för AF-justering hos Intervision och bad dem även kolla upp blixtstyrningen, vilket servicenotan också anger. kan dock inte verifiera det hela eftersom det behövs version II av 580 EX. Har bara version 1.
 

Photocon

Aktiv medlem
Är du säker Lennart? Det ska funka med 430EX ver I, det är den jag har.
Nej, men jag är för lat att prova just nu:). Har ett par transaktioner på G som upptar lite tid. Jag ska testa inom kort. Men jag vågar knappt skriva att den fungerar för Anders Persson jobbar här i stan. Och då kommer han sannolikt att göra ett lömskt inbrott och skifta ut sin 7D mot min:)
 

apersson850

Aktiv medlem
Den fungerar inte, din heller. Det är bara du som inte begriper hur du ska testa det!

Allvarligt talat så är det inte så lättestat. Som min är nu fungerade den med den uppställning jag gjorde för att försöka avgöra om den var OK, så länge jag var hos Intervision. Men sen när jag kom hem, och hade mer tid till att kunna prova på olika sätt, då blev det uppenbart att den inte fungerar. Det luriga är att det finns inget riktigt system i det här längre. Möjligen har de trimmat något, som gör att den är närmare att fungera, för det kan gå att ta några bilder ibland, med intern blixt som styr och med FEL, utan att de blir felexponerade.
Men så byter jag till objektiv B och provar med det. Total överexponering. Tillbaka till A. Blir OK. Provar med B igen. Bilden helt vit, Tillbaka till A. Nu fungerar inte det heller!

Jag tror fortfarande att det är något toleransproblem med blixtstyrenheten. Kanske är det så att min kamera nu är bättre än på länge, för det fungerar ju ibland. Tidigare gick det inte alls. Men jag tänker inte sitta och titta på när gräset gror medans jag väntar på att problemet ska läka av sig självt.

Kör jag med en 580 EX II som master på kameran fungerar det konsekvent och korrekt i alla lägen. Det är bara med den interna styrningen det blir fel. Som sagt, så länge det inte blir någorlunda lika resultat hävdar jag att det är fel på kameran.

Det är ju slavar man behöver för att kunna testa, och där tror jag inte det spelar någon roll vilken modell det är. Wilhelm, du får komma hit istället, så kan du prova din kamera mot samma stackars blixtförblindade katt som jag provfotograferat nu. Kaffe kan ordnas.
 

Photocon

Aktiv medlem
Djurplågeri för att Canons toleranser är intoleranta. Sådant bör inte tolereras.:)
Dock, Anders så utför du ju en pionjärgärning här och bör hamna på Canons avlöningslista som projektanställd.

Min "lathet" berör också på att finessen med blixtstyrning är extremt lågprioriterad för mig. Önskar dig all framgång.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Djurplågeri för att Canons toleranser är intoleranta. Sådant bör inte tolereras.:)
Dock, Anders så utför du ju en pionjärgärning här och bör hamna på Canons avlöningslista som projektanställd.

Min "lathet" berör också på att finessen med blixtstyrning är extremt lågprioriterad för mig. Önskar dig all framgång.
Blictrande idé att passa på och fråga om CF platser på 7D när vi Lennart är för lata och söka själva.

Kan man ha 2 CF kort i 7D eller ställa in så filmer kontra bilder hamnar i olika mappar ?
Funderar också på objektivet 15-85 /3.5-5.6 om någon vet något om dess skärpa.
Har idag 17-85:an som är rätt okey men saknar den där lilla extra skärpan som jag vill ha.
 

Photocon

Aktiv medlem
1/ Endast 1 CF-kort får plats. Därmed faller andra delen av frågan bort.
2/15-85:an är mycket bra och lite mer välkorrigerad. Dock är f/5.6 som största bländare vid 85mm inte alls i min smak (även om allt blir väldigt bra). På en APS-C som 7D är motsvarar det drygt f/8 på en fullsensorkamera (24x36).
Dess användbarhet som porträttglugg begränsas därmed. För det priset borde ljusstyrkan varit f/4 i alla fall.

Rekomenderar istället att du behåller ditt objektiv och utökar med en 85/1.8 alternativt en 50/1.4. Altyernativt det knivskarpa Sigma 18-50/2.8 EX DC som numera finns i variant med inbyggd bildstabilisering.

Ett annat riktigt billigt alternativ som bruar ge enormt mycket för pengarna är att komplettera med Canons EF 50/1.8 (plastigt men skarpt och kostar c:a 1.000:)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tack för jätte bra info Lennart.
Det sades att Canon tagit fram nya objektiv med nanoteknik och detta 15-85 skulle vara ett av dom.

Jag använder mest mitt Sigma 70/2.8 i studion med bra resultat men studion är lite för kort för att jag ska kunna flytta mig tillbaka rillräckligt.
Så jag behöver ett kortare eller ett zoom.
Ska kolla lite närmare på Sigmas 18-50 om det kan fungera.
Ett fast objektiv är ju natruligtvis bäst så ett 50 mm kanske också vore trevligt.
 

PMD

Aktiv medlem
1/ Endast 1 CF-kort får plats. Därmed faller andra delen av frågan bort.
Njae, det gör den väl knappast. Det går ju att ha fler än en mapp på sitt enda CF-kort, men om 7D kan lägga bilder i en mapp och videos i en annan mapp är mer än jag kan svara på eftersom jag inte har någon 7D. Men jag tvivlar på att den kan det.
 

nivas

Aktiv medlem
Njae, det gör den väl knappast. Det går ju att ha fler än en mapp på sitt enda CF-kort, men om 7D kan lägga bilder i en mapp och videos i en annan mapp är mer än jag kan svara på eftersom jag inte har någon 7D. Men jag tvivlar på att den kan det.
Det går inte automatiskt. Däremot så går det bra att manuellt välja vilken mapp allt man fotar/filmar hamnar i. Varför vill man ha dessa på separata kort/kataloger förresten? Det går snabbt att sortera filerna i datorn.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jo visst går det fort att sortera samt att det går ännu fortare att byta kort.

Men denna lösning finns hos andra kameror som har flera kort platser. Men det brukar oftast handla om ett CF och ett SD kort i dessa kameror. Får väl inte rum 2 CF därav har dom satt in ett SD kort för just val möjliheten. Minnes kort är ju inte längre så dyra så man har ju rätt stora lagrings plats idag.

Däremot finner jag inte detta 18-50 /2.8 EX med stabilisering OS som Lennart nämnde men det finns nu med macro.
Men detta har OS och verkar intressant. Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM for Canon
Kostar ungefär som Canon 15-85 3.5-5.6 IS USM ***
 

Photocon

Aktiv medlem
Däremot finner jag inte detta 18-50 /2.8 EX med stabilisering OS som Lennart nämnde men det finns nu med macro.
Men detta har OS och verkar intressant. Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM for Canon
Kostar ungefär som Canon 15-85 3.5-5.6 IS USM ***
Det var det jag menade, men skrev lite fel i hastigheten. Vill du komma lite billigare undan är faktiskt 18-50/2.8 EX DC macro en av de skarpare objektiven på marknaden för aps-c kameror som 7D. Se gärna tidningen FOTO:s test och jämförelse mellan 7D och Nikon D300S där det objektivet användes.

Vill du spendera mer pengar för att få OS/HSM samt 1mm kortare brännvidd i vidvinkelområdet är det kanske värt det.

Å andra sidan börjar det då närma sig Canons EF-S 17-55/2.8 is usm i pris (som är ganska klumpig och har ett pris som en L-optik utan att ha dess tätningar samt är plastigare än ett L och levereras utan motljusskydd)

Sorry för felskrivningen. Jag använder själv ett Sigma 17-50/2.8 EX DC (första generationen utan macro) sedan ett par år och det har varit jättebra och har följt med ända från 20D vidare till 40D och 50D och hänger med bra även på 7D.
 
ANNONS