Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Hejsan! Jo, jag antyder att det gäller att vara noga med alla delar tillika redovisningen av en utredning, som i detta fall pekar på fusk, inte minst innan man uttalar sig

Mvh

Ne
 

afe

Aktiv medlem
Det var ju inte riktigt så han skrev förstås !!! "känga åt fotografer"....håll dig till sanningen...

I PS går det inte att dubbelexponera, möjligtvis "digital sandwich" .
Jag läste lite fel. Han skrev att branchen skyller på att fotografer hellre använder photoshop än multiexponering. Det är klart att det inte går att dubbelexponera i ps (eller exponera över huvud taget), men det har jag heller inte skrivit...

Är du på dåligt humör eller nåt? Min mening var inte att fara med osanning :)
 

afe

Aktiv medlem
Hejsan! Jo, jag antyder att det gäller att vara noga med alla delar tillika redovisningen av en utredning, som i detta fall pekar på fusk, inte minst innan man uttalar sig

Mvh

Ne
Har du missat att Terje erkänt att han fuskat med lodjursbilderna, efter att folket på flashback bevisat att han klippt in andras bilder av mårdhund och lodjur i sina alster?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Själv fåtar jag till 90% rörliga motiv (mkt fåglar..) och vill bara flika in i debatten att jag hellre har endast MF om jag var tvungen å välja. Men en Bra AF är ett perfekt hjälpmedel till en Bra MF.. Man skulle kunna nämna de två i omvänd ordning men för min del så är AFen en hjälp och inget annat.
AF är allt för styrande vad gäller kompositionen och när man jobbar med långa brännvidder, vid närgränsen och på öppna stora bländare så vågar jag inte lita på ett AFsystem, oavsett hur avancerat det är!

När det kommer till exponeringsteknik så är Terje mkt duktig. Ingen borde motstrida detta, tycker jag.

Boken "Naturen som fotomotiv", inspirerade mig mkt när den var ny. Jag lånade boken flera ggr under en period på två tre år på mitten av -90talet. Tillsammans med ett 5-7tal böcker och olika magasin så utgjorde detta basen för min teoretiska utveckling fram tills dess att jag studerade fotografi och konst på skola.

Vad Terje har betytt skall vi inte ta ifrån honom, även om senare års produktion gör att många och mycket surnar till.

Jag kommer ihåg hur Terje under sina tidiga år som digital var en rättså ivrig medlem här på fs.
Han publicerade då ett stort antal bilder på sin "tama" Hare, bilder som liknar den på hans första bokomslag.
Nu så här efter silhuetternas avslöjande (tänker på Lodjursbilderna) så sätter man ju givetvis frågetecken vid dessa bilder. Jag betvivlade inte Harbilderna då,, men jag gör det nu och det gör mig lite ledsen.
Tänker så här (om jag tillåter mig att spekulera):
-Kanske var det med sina silhuettbilder som Terje började skrida över sina egna gränser? Silhuetter är ju tacksamma att lära sig fuska med då de är enkla kreationer rent tekniskt. Att perioden med dessa silhuettbilder som senare så plötsligt försvann (och inte har visats efter?) stämmer överens med Terjes digitala barndom är kanske inte bara en tillfällighet.
Jobbiga tankar.

Jaja, jag önskar fortfarande att Terje kunde skapa ett konto här och svarade på lite frågor. Det hade varit respektingivande. Snygga ärliga frågor som får lika snygga ärliga svar liksom.

MVH Niclas,
Nu behöver vi inte välja, fast Terje har ju det valet. Men varför köper han då Nikkors dyraste AF-gluggar om han nu aldrig använder AF?

Personligen har jag på Canons stora L-gluggar aldrig upplevt problem med AF, brukar köra manuellt i början för att snabba upp sakerna sedan kör jag AF då jag sätter bilderna, förstår inte då de flesta professionella fotografer hyllar AF och säger att det revolutionerat deras foto. Speciellt med tanke på hur många "keepers" man får / serie jämfört med MF.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Keepers..
Hur många av proffsen jobbar med de bilder eller kompositioner som Terje jobbar/jobbat med.. Jag tror att det är rättså olika bilder som kräver och till viss del förutsätter olika arbetssätt.

Jag skulle nog inte klara mig långt utan MF,, i alla fall inte om jag satsar på att utnyttja hela formatets storlek i den färdiga bilden. Den detalj som jag önskar fokus i ligger sällan i mitten och ingen fokuspunkt i hela världen tänker som min hjärna - utan att glorofiera mitt eget fotande vill säga.

När det gäller Terje och hans filosofier så tror jag kanske att han tänker så som jag tänker.. att han använder AF,en som en snabb hjälp till motivet men att han fokuserar manuellt typ alltid när det handlar om det mesta i//runt själva exponerningsögonblicket.

Detta förutsätter ju enligt mig att man flyttar AF,ens aktivering från avtryckaren till tummen (normalt sett exponeringslåsknappen).. så att inte AF,en går igång när man pressar avtryckaren halva vägen. Många har ju ännu inte ens upptäckt hur stora fördelar det ger:)!! Om man dessutom väljer att IS,en endast aktiveras genom AF-stopknapparna ute på telelinsen (de som har sådana givetvis..) så har man vipps fyra funktioner (MF+AF+IS+exponering) som kan samverka 100% eller var och en för sig utan att ngn av de andra aktiveras. Flyttar man inte funktionerna så har man inte sällan alla funktionerna igång så snart man trycker ned avtryckaren halva vägen (=värdelöst om du frågar mig).
När man delar upp momentet på flera punkter/moment så ökar möjligheterna att jobba mer manuellt med själva verktyget/kameran, vilket inte är ett mål i sig själv utan givetvis gynnsamt för resultatet - som Jag ser det.

Jaja, nog om detta.
Hur Terje tänker när han köper nya gluggar vet jag inte och det intresserar mig inte heller. Oavsett så har inget objektiv ett Lodjur sittandes mellan glasen..

/Niclas,
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Keepers..
Hur många av proffsen jobbar med de bilder eller kompositioner som Terje jobbar/jobbat med.. Jag tror att det är rättså olika bilder som kräver och till viss del förutsätter olika arbetssätt.

Jag skulle nog inte klara mig långt utan MF,, i alla fall inte om jag satsar på att utnyttja hela formatets storlek i den färdiga bilden. Den detalj som jag önskar fokus i ligger sällan i mitten och ingen fokuspunkt i hela världen tänker som min hjärna - utan att glorofiera mitt eget fotande vill säga.

När det gäller Terje och hans filosofier så tror jag kanske att han tänker så som jag tänker.. att han använder AF,en som en snabb hjälp till motivet men att han fokuserar manuellt typ alltid när det handlar om det mesta i//runt själva exponerningsögonblicket.

Detta förutsätter ju enligt mig att man flyttar AF,ens aktivering från avtryckaren till tummen (normalt sett exponeringslåsknappen).. så att inte AF,en går igång när man pressar avtryckaren halva vägen. Många har ju ännu inte ens upptäckt hur stora fördelar det ger:)!! Om man dessutom väljer att IS,en endast aktiveras genom AF-stopknapparna ute på telelinsen (de som har sådana givetvis..) så har man vipps fyra funktioner (MF+AF+IS+exponering) som kan samverka 100% eller var och en för sig utan att ngn av de andra aktiveras. Flyttar man inte funktionerna så har man inte sällan alla funktionerna igång så snart man trycker ned avtryckaren halva vägen (=värdelöst om du frågar mig).
När man delar upp momentet på flera punkter/moment så ökar möjligheterna att jobba mer manuellt med själva verktyget/kameran, vilket inte är ett mål i sig själv utan givetvis gynnsamt för resultatet - som Jag ser det.

Jaja, nog om detta.
Hur Terje tänker när han köper nya gluggar vet jag inte och det intresserar mig inte heller. Oavsett så har inget objektiv ett Lodjur sittandes mellan glasen..

/Niclas,

"Autofokus använder jag enbart på några av mina digitala kompaktkameror – aldrig annars!"

Du borde nog inte dra med Terje i ditt sätt att filosofiskt tänka, för som Terje uttrycker sig där ser jag inget annat än att det är 100% manuellt, och aldrig AF. Han är ju som sagt rätt tydlig?

Som du beskriver gör jag också, tagit bort AF från avtryckarfunktion vilket jag antar att de flesta gör, omöjligt att få kontroll annars enligt mig.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Hejsan! Jo, jag antyder att det gäller att vara noga med alla delar tillika redovisningen av en utredning, som i detta fall pekar på fusk, inte minst innan man uttalar sig

Mvh

Ne
Det är rätt :) Ge dig inte. Jag tror också att närbilden på Snusen och berättelsen är äkta :) Att han erkänt fusket i TV , tidningar och på sin blog ska du heller inte bry dig om. Bilderna kan fortfarande vara äkta. och skogen runt Mullsjö kryllar ju av lodjur också........
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det är rätt :) Ge dig inte. Jag tror också att närbilden på Snusen och berättelsen är äkta :) Att han erkänt fusket i TV , tidningar och på sin blog ska du heller inte bry dig om. Bilderna kan fortfarande vara äkta. och skogen runt Mullsjö kryllar ju av lodjur också........
Det finns inga bevis för detta, allt är en komplott. Jag pratade med HT igår och han var då mycket besviken på allt trams som skrivs, speciellt på detta forum!

Detta är ett försök att få honom avsatt som världsledande lodjursfotograf, alla är medvetna om detta faktum. Han tog sig förresten en sovstund med Snusen ute i mossen igår, men tyvärr tog han bara med sig ett objektiv som inte kunde köras om det fanns elektricitet i närheten så det blev ingen bild. :-(
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Hejsan! Jo, jag antyder att det gäller att vara noga med alla delar tillika redovisningen av en utredning, som i detta fall pekar på fusk, inte minst innan man uttalar sig

Mvh

Ne
Hejsan, hejsan!
Visst måste saken utredas och redovisas innan man uttalar sig. TH har uttalat sig alldeles för snart och inte väntat på redovisningen av utredningen. Äntligen börjar denna tråd komma på rätt köl!
 

StarGate

Aktiv medlem
Påfallande många bilder som T "gjort" verkar vara oskarpa. Han kanske skulle fundera igenom det där med AF en gång till...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
"Autofokus använder jag enbart på några av mina digitala kompaktkameror – aldrig annars!"

Du borde nog inte dra med Terje i ditt sätt att filosofiskt tänka, för som Terje uttrycker sig där ser jag inget annat än att det är 100% manuellt, och aldrig AF. Han är ju som sagt rätt tydlig?

Som du beskriver gör jag också, tagit bort AF från avtryckarfunktion vilket jag antar att de flesta gör, omöjligt att få kontroll annars enligt mig.

Ja du har ju rätt. Terje är ju väldigt tydlig.
/Niclas,
 

hornavan

Aktiv medlem
Undrar vad användandet eller inte användandet av autofokus har med Terjes fusk att göra?

Får nästan känslan att det talar emot Terje att han föredrar att använda manuellt fokus och att en del bilder inte verkar helt skarpa. Är det fusk att ställa skärpan manuellt? Då är jag också grovt skyldig.

Allt som TH skriver på sin hemsida nagelfars, tolkas och omtolkas och slutsatserna är mestadels något negativt.
Är det konstigt om han inte vill berätta något konkret?

Det är bra att vi kommit fram till att det är lögnerna som är det allvarligaste.

Att mannen stulit andras bilder tycks mindre allvarligt, men det kanske delvis beror på att vi är några som någon enstaka gång laddat ner musik och film utan tillstånd.
 

zood

Aktiv medlem
Att mannen stulit andras bilder tycks mindre allvarligt, men det kanske delvis beror på att vi är några som någon enstaka gång laddat ner musik och film utan tillstånd.

Om du nu är en av dom som laddat ner musik/film har du även lanserat samma låtar som om det var du som producerat dem?
Eller lanserat den nerladdade filmen som om det var du som vart regissör?

Annars är ju liknelsen ganska dålig då han inte stulit bilder för att sitta hemma och titta på dem i sin dator och sedan bara ha dem liggande för att kanske ta fram och titta på dem någon ytterligare gång..

Eller vad säger du?

Fö. mitt första inlägg i denna lååånga tråd..
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Undrar vad användandet eller inte användandet av autofokus har med Terjes fusk att göra?

Får nästan känslan att det talar emot Terje att han föredrar att använda manuellt fokus och att en del bilder inte verkar helt skarpa. Är det fusk att ställa skärpan manuellt? Då är jag också grovt skyldig.
Som trogna läsare av denna tråd vet så tolkar jag allt med ett välvilligt sinnelag. Min tolkning av diskussionen om HTs användande av AF eller inte går därför ut på att nämnda diskussion härstammar från en vilja att se om det är något i HTs fotograferande som vi kan lära av (ordet 'inspireras' brukar användas i sammanhanget) - nu när det är etablerat att klipp-och-kistrandet inte var en så lysande idé.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS