Annons

Beskärning, (geom.) bildformat och komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Börjar med att säga att jag är rätt mycket en nybörjare när det gäller fotografering och jag tänkte med denna tråd försöka få lite inblick i hur andra gör när de fotograferar och efterbearbetar.

Sen jag skaffade systemkamera förra veckan har jag tagit en hel del foton på fåglar vilket inte är det enklaste i alla fall då de flyger. Det är bara någon procent av alla bilder som blir så skarpa att de är värda att sparas, dels p.g.a. objektivet, dels p.g.a. min obefintliga erfarenhet.

För att illustrera vad jag vill med denna tråd, ta en titt på denna bild, som jag tyckte var en av de mest lyckade jag tog den dagen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1732915&target=_blank

Min första reaktion när jag såg bilden var ändå att beskära den så att måsen skulle vara på vänster sida. Men när jag gjorde det blev måsen på bilden för "instängd" och speciellt framför måsen önskade jag mera luft. När jag senare betraktat bilden x antal gånger tycker jag nu att den är riktigt bra som den är, dvs. obeskuren (om den är beskuren så är det mycket lite, kommer inte ihåg...). Luftig blir den av att det finns luft bakom måsen, den är nu på väg nånstans men man ser inte riktigt vart.

En annan orsak till att jag först ville beskära bilden var det geometriska formatet på bilden efter beskärning. Den skulle ha blivit så gott som kvadratisk av att beskära mer, och det är nånting i mig som inte tycker om det formatet. Kan dock inte säga varför. Kan nån annan? En bild ska i mitt tycke helst vara klart stående eller liggande, men undantag finns som alltid. Om den är stående så vill jag generellt ha mer "kvadratiskhet" (typ 4:3 än för liggande bilder, där bilden i princip får vara hur bred som helst. Vad finns det för generella principer vad gäller bildformat? Förklara gärna får en nybörjare som jag. Försökte söka på forumet om detta men hittade väldigt lite om saken.

Jag är överlag glad över detta foto, men jag undrar om jag inte borde ha struntat i att zooma in så mycket vid fotoögonblicket och istället beskurit i efterhand. Megapixlar finns ju att tillgå, så även om man klipper ut en liten del av en bild är den oftast stor nog att fylla en skärm. Det är bara nånting i mig som vill få bilden komponerad direkt vid fotoögonblicket, så därför zoomade jag in så mycket med den följden att det var betydligt svårare att få den snabbt flygande måsen estetiskt "rätt" placerad i bilden, åtminstone då den var rätt nära och brännvidden inställd på 270mm. Hur gör ni mer erfarna fotografer då ni fotar snabba rörliga objekt? Tar ni en drös med bilder i serieläge eller zoomar ni ut och beskär i efterbehandlingen? Berätta gärna.

Det var det, ber om ursäkt för att det blev rätt långt. Jag vet att bildestetik är väldigt subjektivt, men några allmänna principer och "regler" finns det säkert i kompositionsteori, precis som i musikteori (vilket jag är betydligt mer insatt i). Jag är tacksam för alla svar och synpunkter ni kan ge på nånting av mina frågor.

Magnus
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag medger att mitt inlägg ovan är i längsta laget och mina frågor som nybörjare är många och kanske i allmännaste laget, men är rätt besviken på att det efter 6 dagar och 131 visningar inte kommit in ett enda svar.

Eftersom jag inte kan nånting om bildlära mer än vad min fingertoppskänsla säger mig, är jag tacksam om någon har ens nånting att säga om ämnet. Det behöver inte vara fullständiga utlägg om bildkomposition, men nånting borde varenda fotograf här kunna säga om ämnet eller frågorna jag ställde ovan.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Kompositionen beror i mitt tycke ganska mycket på hur ljusheten i bilden är fördelad, och här är det ljusaste partiet av himlen precis bakom måsen, som en "halo" nästan.... Detta ger lite större friheter. Just denna bild med dominerande "korsande" (kropp och vingar liger som i ett X i bilden) linjer hade jag inte haft några problem med att sätta helt centrerad...!

Annars om man vill ha "grundregler" så är det väldigt sällan en komposition tjänar på att rörelsen i bilden är "på väg ut ur bilden", om någon går,flyger, skuttar eller något annat så är det ofta mer vilsamt och stimulernade för ögat att man ser vad personen/djuret är på väg TILL än vad det är på väg IFRÅN....

Svårt att råda, det finns tusentals spaltmeter och böcker om sånt här, och jag är väl knappast någon expert på bildkomposition.... Men jag vet att det kan kännas tradigt när INGEN svarar.

Lycka till, MHV/ Joakim.
 

loidor

Avslutat medlemskap
Har helt missat denna tråden. Intressant, hursomhelst.

Rent grundläggande när det gäller bildkomposition i rektangulärt format är det gyllene snittet, som i stort går ut på att placera linjer, föremål osv på vissa platser i kompositionen. Googla på det gyllene snittet, så ska du se. En hel del matnyttigt där. När det gäller rektangulära format brukar jag använda mig av gyllene snittet när det gäller objektplacering. När det gäller kvadratiska format fungerar det inte likadant, så då brukar jag placera objektet mitt i.

I ditt fall med fågeln håller jag delvis med Joakim. Den bärs upp av krysset fågeln står för, men jag tycker inte att du ska beskära den något mer. Som du säger tycker jag den behöver luft på vänstra sidan. Dock skulle jag kanske ha önskat lika mycket luft på den högra sidan och ovanför, för att därigenom komma fram till ett kvadratiskt format (som den skulle gjort sig bra i då det är ett kryss), men som det nu ser ut tycker jag den är så bra som den kan bli.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar! Jag uppskattar verkligen att ni tog er tid att svara. :)

Kompositionen beror i mitt tycke ganska mycket på hur ljusheten i bilden är fördelad, och här är det ljusaste partiet av himlen precis bakom måsen, som en "halo" nästan.... Detta ger lite större friheter. Just denna bild med dominerande "korsande" (kropp och vingar liger som i ett X i bilden) linjer hade jag inte haft några problem med att sätta helt centrerad...!

Annars om man vill ha "grundregler" så är det väldigt sällan en komposition tjänar på att rörelsen i bilden är "på väg ut ur bilden", om någon går,flyger, skuttar eller något annat så är det ofta mer vilsamt och stimulernade för ögat att man ser vad personen/djuret är på väg TILL än vad det är på väg IFRÅN....

Svårt att råda, det finns tusentals spaltmeter och böcker om sånt här, och jag är väl knappast någon expert på bildkomposition.... Men jag vet att det kan kännas tradigt när INGEN svarar.

Lycka till, MHV/ Joakim.
Intressant det där med ljusheten i bilden och krysset måsen bildar, har inte tänkt på det tidigare och att det skulle påverka beskärningen. Ska prova beskära lite så fågeln blir centrerad och se vad jag tycker.

Angående "grundregeln" du nämner i andra stycket har jag tänkt precis likadant. I detta fall var just problemet att måsen var på väg ut ur bilden.

Jag tror jag ska ta en tur till biblioteket och låna lite böcker om fotografering och bildkomposition. Det finns säkert massor av nyttig information och saker man bör tänka på. I slutändan är det ju det ens egna ögon som säger om bilden är "rätt" eller inte, och jag är av den åsikten att man inte blir "förstörd" av att lära sig så mycket teori som möjligt. På musiksidan finns ju uppfattningen bland många att det hämmar ens kreativitet om man börjar "kunna för mycket", men jag är bestämt av annan åsikt. Finns det nånting som kan hjälpa en nå upp till nya nivåer är det absolut värt att lära sig.

Har helt missat denna tråden. Intressant, hursomhelst.

Rent grundläggande när det gäller bildkomposition i rektangulärt format är det gyllene snittet, som i stort går ut på att placera linjer, föremål osv på vissa platser i kompositionen. Googla på det gyllene snittet, så ska du se. En hel del matnyttigt där. När det gäller rektangulära format brukar jag använda mig av gyllene snittet när det gäller objektplacering. När det gäller kvadratiska format fungerar det inte likadant, så då brukar jag placera objektet mitt i.

I ditt fall med fågeln håller jag delvis med Joakim. Den bärs upp av krysset fågeln står för, men jag tycker inte att du ska beskära den något mer. Som du säger tycker jag den behöver luft på vänstra sidan. Dock skulle jag kanske ha önskat lika mycket luft på den högra sidan och ovanför, för att därigenom komma fram till ett kvadratiskt format (som den skulle gjort sig bra i då det är ett kryss), men som det nu ser ut tycker jag den är så bra som den kan bli.
Jag har sett "gyllene snittet" nämnas ett par gånger men inte kollat upp det närmare. Ska göra det snarast möjligt. Tack för tipset!

Angående bilden, så skulle jag jättegärna haft mer luft på höger sida istället för vänstra, men det här var vad kameran gav mig denna gång. Ska tänka på att få med mer luft i fortsättningen då jag fotar fåglar, om bilden verkar behöva det. Det är lättare att beskära än att lägga till det i efterhand. :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Tack för länkarna. Har läst en del artiklar här idag och tidigare men det finns så mycket att det tar tid att plöja igenom allt och ännu längre att lära sig det så det sitter. Det är väl så med fotografering också som med musik att man aldrig blir fullärd...

Det gyllene snittet (eller "golden ratio", som är bekant för mig sen tidigare då det är förhållandet mellan alla toner i en övertonsskala) är kanske inte så lätt att begripa på ett rationellt sätt inom bildkonsten, men jag tror att ögat, vare sig man känner till det gyllene snittet eller ej, dras till bygga in detta förhållande i bilden mer eller mindre automatiskt. Men det skadar inte att känna till det.

Nån fånge vid gyllene snittet eller övriga "regler" kommer jag dock inte att bli, det är alltid i sista hand jag själv som bestämmer hur jag vill att en bild ska se ut för att vara i balans, inte reglerna. :)
 

loidor

Avslutat medlemskap
Nån fånge vid gyllene snittet eller övriga "regler" kommer jag dock inte att bli, det är alltid i sista hand jag själv som bestämmer hur jag vill att en bild ska se ut för att vara i balans, inte reglerna. :)
Självklart. Regler är nåt man har i bakhuvudet, inget man förlitar sig på till 100% (även om det ger upphov till en del inressanta idéer).
 
ANNONS