Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tackar för snabbt svar. Verkar ha stort sortiment.
Har nog handlat av båda. De verkar båda ha lika fin service.
Frågade något en sen kväll och fick svar direkt.
Min fråga var om jag både kunde köra min 86 II F (Fuji) och min AD 200 med Canon om jag hade rätt trigger.
Svaret var att det gick utmärkt. En 86 II F kan alltså styra mina andra blixtar när den sitter på en Fuji kamera. Fast den fungerar som slav lika bra när man har en Godoox 1 pro C trigger på en Canon kamera.
Jag fotar ofta med både Canon och Fuji. Numera kan jag använda samma blixtar för båda kamerorna. Fotar jag med Canon styrs blixtarna av de inställningarna. Tar jag istället bilden med Fuji styrs de av dess inställningar.

Nu ligger min svindyra Fuji blixt samt mina Canon Speedlights i skåpet och samlar damm.

Vad gäller kvalitet så känns Godox lika välbyggda som blixtar från Fuji eller Canon. Efter använt dem en hel del under ett år är jag mycket nöjd. Det blir nog en AD200 till med tiden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan tipsa om prisjakt.nu för den här typen av undringar. Nu har du visserligen redan fått svar, men för eventuellt framtida bruk.

https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=Godox V860II
Tack för tipset Per.
Tror du vi andra går i förskolan?

Kanske ville den som ställde frågan ha ett lite mer personligt svar vilket han fick. Det är väl det som är bra med Fotosidan. Att vi med erfarenhet av företag och produkter kan upplysa andra om våra erfarenheter.
 

afe

Aktiv medlem
Per "fantastiska" tips missar också att det går att köpa Godox från Photax (där jag köpt mina). Bra service, bra pris och snabb leverans.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fotade ett dop inom familjen i Söndags. Det var i domkyrkan i Göteborg och mitt senaste barnbarn som skulle döpas. Hade förberett all utrustning kvällen före.
Tänkte använda Fuji X-H1 och 16-55/2,8 samt 50-140/2,8 OIS och Canon 5D MK IV med 85/1,4 IS för vissa porträtt.
Nu glömde jag batterierna till Canon hemma efter de varit på laddning. Så den kameran kunde jag glömma.
Nu är ljuset i den kyrkan det bästa jag upplevt någonsin. Så jag bestämde mig för att köra utan blixt.
Kyrkan har en stor kupol framme där dop och vigslar sker vilket sprider ljuset i alla riktningar. Jag bedömde att mina blixtar inte skulle göra stor skillnad. Kanske gjorde jag en felbedömning. Ljuset varierade en hel del och jag var ibland uppe på ISO 6400 för att få skärpedjup.
Problemet i den här kyrkan var att man inte kunde gömma undan blixtarna utan de störde ceremonien eller bilder ur olika vinklar.

Nu gick det hela bra ändå.
Fast jag lärde mig också att den blixtlösning som fungerar i dåligt ljus kanske inte räcker till när det är ganska ljust. Därför kommer jag skaffa en till Godox AD 200
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Per "fantastiska" tips missar också att det går att köpa Godox från Photax (där jag köpt mina). Bra service, bra pris och snabb leverans.
Anders, det låter på dig som att du tror att jag tyckte att det var fel av Mats att svara på Thommys fråga. I så fall har du helt fel. Det var ju ett korrekt, om än inte komplett svar. Mitt "fantastiska" tips var inte heller komplett men det kompletterade ju Mats svar eftersom prisjakt listar butiker som Mats inte tog upp.

Låt bli att haka på sånt här tjafsande som Mats startade så blir tråden trevligare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Anders, det låter på dig som att du tror att jag tyckte att det var fel av Mats att svara på Thommys fråga. I så fall har du helt fel. Det var ju ett korrekt, om än inte komplett svar. Mitt "fantastiska" tips var inte heller komplett men det kompletterade ju Mats svar eftersom prisjakt listar butiker som Mats inte tog upp.

Låt bli att haka på sånt här tjafsande som Mats startade så blir tråden trevligare.
Vem startade vad Per? Kanske var det du själv eller har du glömt det .Inte lätt när korttidsminnet sviker.
Vill du fortsätta föra krig med mig. Vet inte varför du alltid motsäger allt jag skriver och påstår det är fel.
Kan ju knappast vara personkemin eftersom vi aldrig pussats.
Kan du nu peka på vilket tjafsande jag startade så jag förstår vilket fel jag begått.
 
ANNONS