Annons

Behöver hälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tidqvist

Medlem
Hej på er!

Jag har ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med..?

Jag fotar med en Canon 6D M2 och ett Sigma 24-70 f:2.8.
Men när jag fotar inomhus i tex idrottshallar med dåligt ljus får jag ingen skärpa. Just i denna bilden och de andra jag tog, ligger jag runt 4-500S Iso runt 1000 och bländare 2.8-4.

I dessa tillfällen kan jag inte använda extra ljus. Vill helst inte gå upp för mycket i ISO..


Jag har även mixtrat med fokuspunkter och kommit fram till att samla dem 3x3 punkter lite upptill..


Någon som har något tips?

länkt till större bild:

https://photos.app.goo.gl/Mm1nTSowBYc4ZsQG7


/Mathias
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fokusera

Sätt skärpan (sikta) på spelarna (en av spelarna) så hamnar inte fokus i bakgrunden. Höj iso (du kan åtminstone gå upp till 3200) så får du bort lite rörelseoskärpa.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Svårt att se någonting på en så liten bild, men om du känner att slutartiden är för långsam kan du gå upp i ISO-tal. 6400 bör du klara av utan större problem med din 6D II.
 

Erik X

Aktiv medlem
Svagt ljust ger, förutom rörelseoskärpa förstås, sämre förutsättningar för AF. Räkna med att den blir långsammare och missar oftare ju sämre ljuset är.
 

Tidqvist

Medlem
Jag är av någon anledning rädd för höga ISO.. Vet inte varför... Förra kameran jag hade blev bilderna rätt gryniga, detta huset är rätt nytt för mig (60D innan)... Skulle gärna komma upp högre i slutartid. Får prova lite. Funderar även på om ett enbensstativ kunde hjälpa?
Tack för tipset!
Sätt skärpan (sikta) på spelarna (en av spelarna) så hamnar inte fokus i bakgrunden. Höj iso (du kan åtminstone gå upp till 3200) så får du bort lite rörelseoskärpa.
 

Tidqvist

Medlem
Som jag skrev till en annan, min erfarenhet av höga ISO är inte så bra.. Detta hus är rätt nytt för mig men det sitter i ryggraden att hålla ner ISO. Får prova lite med det, det vore bra med annan slutartid, bara inte ISOn ställer till det... Ingen erfarenhet, än...

Tack!
/Mathias


Svårt att se någonting på en så liten bild, men om du känner att slutartiden är för långsam kan du gå upp i ISO-tal. 6400 bör du klara av utan större problem med din 6D II.
 

Tidqvist

Medlem
Ja, jag hade först en rätt bred fokus. Valde att ta ner den till 3x3 punkter så fokus kom på det jag ville ha skarpt. Sen tycker jag att det är synd att när man har f4.0 och högre så försvinner ljuset.. Det stör mig lite faktiskt. Sen är kanske inte förutsättningarna de bästa i en mörk hall med snabba rörelser....

Sätt skärpan (sikta) på spelarna (en av spelarna) så hamnar inte fokus i bakgrunden. Höj iso (du kan åtminstone gå upp till 3200) så får du bort lite rörelseoskärpa.
 

Erik X

Aktiv medlem
Valde att ta ner den till 3x3 punkter..
Jag har inte mätt men det känns som om fokuseringen går märkbart snabbare ju färre aktiva punkter man har; kameran hanterar antagligen en punkt i taget och ska sen göra ett urval, så ju fler punkter man har aktiva, ju längre tid tar det.. En enda punkt är sannolikt snabbast :) Använder du Servo eller One shot AF?

.. Sen tycker jag att det är synd att när man har f4.0 och högre så försvinner ljuset..
Hur menar du nu, har du bländat ner till f/4 för skärpedjupets skull? Objektivet är väl 2.8?
 

Tidqvist

Medlem
Hej! Du får ursäkta min okunskap..

Objektivet är fast på f2.8. Jag kan inte välja större öppning. Men väljer jag mindre tex f11 får jag en bredare bild. Oavsett brännvidd. Mer detaljer förutom på fokusområdet..
/Mathias
Jag har inte mätt men det känns som om fokuseringen går märkbart snabbare ju färre aktiva punkter man har; kameran hanterar antagligen en punkt i taget och ska sen göra ett urval, så ju fler punkter man har aktiva, ju längre tid tar det.. En enda punkt är sannolikt snabbast :) Använder du Servo eller One shot AF?


Hur menar du nu, har du bländat ner till f/4 för skärpedjupets skull? Objektivet är väl 2.8?
 

Erik X

Aktiv medlem
.. Men väljer jag mindre tex f11 får jag en bredare bild...
Alltså, mindre bländare t.ex. f/11 ger större skärpedjup (och blir därigenom också mer tolerant för felfokusering). "Bredare bild" är väl inte riktigt vad jag skulle kalla det :) Avigsidan är förstås att du tappar ljus och måste ha längre exponeringstid som ökar rörelseoskärpan. Naturlagarna är svåra att rucka på :)
Det gäller att hitta den bästa kompromissen.. den kanske ligger runt f/4 men då måste AF sitta perfekt. Har du kollat i dagsljus på stillastående motiv förresten? Du kanske behöver justera mikrofokus.
Du fotar förstås redan i raw och använder en bra mjukvara för raw-konvertering? Där kan du annars förbättra brusprestanda såpass mycket att du kan gå upp något steg i iso utan att bilderna blir sämre
 

Tidqvist

Medlem
Hej och tack!

Det är svårt att hitta den perfekta balansen när det är ont om tid och objekten rör sig snabbt.. Samtidigt vill jag komponera bilderna så som jag vill ha dem.
/Mathias


Alltså, mindre bländare t.ex. f/11 ger större skärpedjup (och blir därigenom också mer tolerant för felfokusering). "Bredare bild" är väl inte riktigt vad jag skulle kalla det :) Avigsidan är förstås att du tappar ljus och måste ha längre exponeringstid som ökar rörelseoskärpan. Naturlagarna är svåra att rucka på :)
Det gäller att hitta den bästa kompromissen.. den kanske ligger runt f/4 men då måste AF sitta perfekt. Har du kollat i dagsljus på stillastående motiv förresten? Du kanske behöver justera mikrofokus.
Du fotar förstås redan i raw och använder en bra mjukvara för raw-konvertering? Där kan du annars förbättra brusprestanda såpass mycket att du kan gå upp något steg i iso utan att bilderna blir sämre
 
ANNONS