Annons

Olympus OM-D E-M5, Fuji X-E2 ellel Alfa 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jodå, jag vet hur man gör, och jag tycker också att det är hopplöst att hitta något igen som jag tidigare sett nånstans på nätet, så jag kommer väl inte att lägga ner någon nämnvärd tid på detta innan jag står i begrepp att köpa någon tredjepartsvidvinkel. Och eftersom inte ens A7 går in i min budget (efter att jag har skaffat en A77, A78 eller A79), så väljer jag nog att göra något mera meningsfullt istället...

Visst har även jag läst några sådana trådar. De jag har läst har vanligen slutat i att man hänfört problemet till adaptrar av otillräcklig kvalitet. De flesta problem med tredjepartsobjektiv verkar kunna lösas genom att skaffa en (eller flera) kvalitetsadaptrar. Vet att du har samma uppfattning som jag i detta avseende. Novoflex är mycket dyrare än Kina-adaptrar, men betalar man tiotusentals kronor för grejer med maxad IQ och fina objektiv därtill, så förefaller det mig synnerligen oförnuftigt att kasta bort detta bara för att snåla in på 1.000-1.500 kr eller nåt.
Mig veterligen finns det ingen vidvinkel på tex 20 mm till Sony a7 som funkar utan kraftig försämrad skärpa i hörnen. Man kan fråga sig varför inte Sony får fram någon fe vidvinkel till kameran ?
 

snap01

Aktiv medlem
Jodå, jag vet hur man gör, och jag tycker också att det är hopplöst att hitta något igen som jag tidigare sett nånstans på nätet, så jag kommer väl inte att lägga ner någon nämnvärd tid på detta innan jag står i begrepp att köpa någon tredjepartsvidvinkel. Och eftersom inte ens A7 går in i min budget (efter att jag har skaffat en A77, A78 eller A79), så väljer jag nog att göra något mera meningsfullt istället...

Visst har även jag läst några sådana trådar. De jag har läst har vanligen slutat i att man hänfört problemet till adaptrar av otillräcklig kvalitet. De flesta problem med tredjepartsobjektiv verkar kunna lösas genom att skaffa en (eller flera) kvalitetsadaptrar. Vet att du har samma uppfattning som jag i detta avseende. Novoflex är mycket dyrare än Kina-adaptrar, men betalar man tiotusentals kronor för grejer med maxad IQ och fina objektiv därtill, så förefaller det mig synnerligen oförnuftigt att kasta bort detta bara för att snåla in på 1.000-1.500 kr eller nåt.
Enligt dom som testat så har det ingenting med adapter att göra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Mig veterligen finns det ingen vidvinkel på tex 20 mm till Sony a7 som funkar utan kraftig försämrad skärpa i hörnen. Man kan fråga sig varför inte Sony får fram någon fe vidvinkel till kameran ?
Funkar dessa vidvinklar på någån annan DSLR-kamera då?

Vi vet väl ingenting om att Sony inte kommer att kunna få fram någon FE vidvinkel till A7-kamerorna? Eller har du kännedom om deras FE objektiv roadmapp, och vet att inga av de 15 objektiv som är planerade fram t.o.m. år 2015 kommer att vara någon vidvinkel?

Sony har ju faktiskt officiellt angett att att det ska komma en vidvinkelzoom under första halvan av detta år.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Enligt dom som testat så har det ingenting med adapter att göra.
Vad talar du om nu? Mätsökarobjektiv? Visst, att det ofta är problem med dessa är ju väl känt.

Jag har som sagt långt ifrån läst alla objektivtester med A7-kameror, men de (som jag läst) där det varit problem med DSLR-vidvinklar kom man fram till att orsaken var oparallella adaptrar.
 

PMD

Aktiv medlem
Söker en liten systemkamera med bra och ljusstark normalzoom och funderar över kandidaterna ovan. Olympusen tillsamman med ett 12-40/2.8 objektiv. Fujin med kitzoomen 18-55/2.8-4 och Sonyn med?'
Det är är rätt olika typer av kameror. Vad är ditt främsta användningsområde?

En kort sammanfattning av deras respektive styrkor:

  • Sony A7, men framförallt A7R, ger fantastiskt detaljrika bilder.
  • Fuji X-E2 är förmodligen den bästa av de tre för manuellt fokus, med sin elektroniska snittbild.
  • Olympus E-M1 (som nog är en bättre kandidat än E-M5) är den bästa fotografkameran av de tre. Helt suveränt bekväm att använda, och man kan konfigurera den nästan precis som man vill ha den vad gäller knappar och vred (E-M5 är inte så pjåkig heller iofs).
 

PMD

Aktiv medlem
i dagsläget så finns det väl inte en enda vidvinkel som funkar bra med A7 ?
Jo, Sony/Zeiss FE 35/2.8 får mycket goda vitsord av testarna. Det finns dock inget FE-objektiv med kortare brännvidd, och de flesta tredjepartsobjektiv som har provats verkar inte fungera så bra. Förmodligen bör man vänta på att Sony kommer med ett vidare vidvinkelobjektiv om man vill vara säker på att få bra prestanda. Sony FE 35/2.8 och Sony FE 55/1.8 tycks ha konstruerats med tanke på vilken kamera de ska sitta, så det finns viss risk för att objektiv med mer vidvinkel måste specialkonstrueras för att fungera bra.
 

snap01

Aktiv medlem
Funkar dessa vidvinklar på någån annan DSLR-kamera då?

Vi vet väl ingenting om att Sony inte kommer att kunna få fram någon FE vidvinkel till A7-kamerorna? Eller har du kännedom om deras FE objektiv roadmapp, och vet att inga av de 15 objektiv som är planerade fram t.o.m. år 2015 kommer att vara någon vidvinkel?

Sony har ju faktiskt officiellt angett att att det ska komma en vidvinkelzoom under första halvan av detta år.
Nej i dagsläget finns det ingen fungerande vidvinkel och 35mm räknar jag som lite vidvinkel. Behöver du 20mm o kör A7 så är du rökt i dagsläget om du inte godtar lite (problem )
Pratade med en Sony säljare på mässan dom har en 21 mm i road mappen som ska komma när kunde han inte ge besked om. Om man ser till Sonys road mapp så haltar den betänkligt om du inte överlever på en halvsunkig som för den har inte rosat marknaden o proffs zoomen finns inte ännu ute . Visst 35mm o 55 mm är riktigt bra men oftast behöver man en riktig vidvinkel oxå.
 

interpix

Aktiv medlem
Det är är rätt olika typer av kameror. Vad är ditt främsta användningsområde?

En kort sammanfattning av deras respektive styrkor:

  • Sony A7, men framförallt A7R, ger fantastiskt detaljrika bilder.
  • Fuji X-E2 är förmodligen den bästa av de tre för manuellt fokus, med sin elektroniska snittbild.
  • Olympus E-M1 (som nog är en bättre kandidat än E-M5) är den bästa fotografkameran av de tre. Helt suveränt bekväm att använda, och man kan konfigurera den nästan precis som man vill ha den vad gäller knappar och vred (E-M5 är inte så pjåkig heller iofs).

Har samma problem som många andra att stor och tung utrustning tenderar att ligga kvar hemma.
Användning är framför allt till reportage/illustration och behöver en teknisk kvalité för professionellt bruk. Optiken blir då en viktigt faktor som måste vara snabb, skapligt vidvinklig och tillräckligt skarp i hela området. Stabilisering, brusnivåer och handhavande kommer före tex snabb AF och vädertätning.
För att det inte ska bli för lätt så kommer plötsligt nya kandidater X-T1 och E-M10 in i bilden :)
Den nya Fujizoomen 16-?? /2.8 ser ju intressant ut också om den inte blir för stor och håller förväntad kvalité.
 

PMD

Aktiv medlem
Har samma problem som många andra att stor och tung utrustning tenderar att ligga kvar hemma.
Jag valde Olympus E-M5 av det skälet. Objektiven blir en del mindre för m4/3 än för APS-C och bildkvaliteten inte tillräckligt mycket sämre för att det ska vara värt att släpa på de större APS-C-objektiven.

Användning är framför allt till reportage/illustration och behöver en teknisk kvalité för professionellt bruk. Optiken blir då en viktigt faktor som måste vara snabb, skapligt vidvinklig och tillräckligt skarp i hela området. Stabilisering, brusnivåer och handhavande kommer före tex snabb AF och vädertätning.
För att det inte ska bli för lätt så kommer plötsligt nya kandidater X-T1 och E-M10 in i bilden :)
Den nya Fujizoomen 16-?? /2.8 ser ju intressant ut också om den inte blir för stor och håller förväntad kvalité.
Micro Four Thirds har överlägset flest objektiv av välja på av de system du fråga om i urinlägget. Det finns en hel del ljussvaga zoomar, men det finns också rätt många riktigt bra, och skarpa, objektiv med fast brännvidd och hög ljusstyrka. Olympus har stabilisering i huset. Panasonic har det i några av huset men inte i alla.

Det är dock möjligt att Fuji skulle passa dig bättre. Lite större objektiv, men bra handhavande. Dock ingen stabilisering i huset. APS-C har ju lite större sensor än m4/3, så vid riktigt kräsen användning vinner den nog en bildkvalitetsduell.

Sony A7 har jag svårt att se som ett komplement till "stor" utrustning på samma sätt som E-M5 eller X-E2. Visserligen är själva kamerahuset litet, men objektiven är av nödvändighet stora.
Jag funderar på en A7 som komplement åt "andra hållet", så att säga. :)
 

interpix

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter! Idag har jag tittat lite närmare på kandidaterna :)

Sonyhuset är verkligen läckert och litet men med en normalzoom blir det som sagts en rätt stor combo. Mer lämpad för en fast glugg om man vill vara lätt.

Måste instämma i att OM-D EM1 är mer kamera än sin lillebror. Fö en mycket trevlig sökare och snabb fokus. Testade med 12-40/2.8 som passar fint på huset och de extra millimetrarna vidvinkelsidan är ett plus jmfr Fujins 18-xx optik

Fujin känns överlag bra och bildfilerna imponerar. I nuläget står det mellan Olympysen och X-T1 som visas av Fuji på Scanidinavan Foto nu på tisdag!
 
ANNONS