Annons

iMac 2019 släppt – Vilken prestandanivå behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
EXAKT mac har fungerat klanderfritt för mig o jag jobbar massa timmar med bilder. Vad du än gör kliv inte in i pc om du inte sysslar med bokföring eller spel.
Men lägg ner. Ja, jag gillar macmiljön och har själv kört det de senaste 15 åren, men det tog 5 min att vara på banan i MS-miljön igen. Vissa saker tycker jag t.o.m. är bättre i Win 10. Att du inte har några problem att rekommendera folk att lägga tiotusentals kronor på sådant du anser vara nödvändigt (som sjukt stora SSD-diskar, svindyra skärmar etc) är helt ok, men du köper antagligen via företaget vilket många andra inte har möjlighet till. Att hävda att PC enbart är för folk som pysslar med spel och bokföring är fjantigt.
 

Makten

Aktiv medlem
Men lägg ner. Ja, jag gillar macmiljön och har själv kört det de senaste 15 åren, men det tog 5 min att vara på banan i MS-miljön igen. Vissa saker tycker jag t.o.m. är bättre i Win 10. Att du inte har några problem att rekommendera folk att lägga tiotusentals kronor på sådant du anser vara nödvändigt (som sjukt stora SSD-diskar, svindyra skärmar etc) är helt ok, men du köper antagligen via företaget vilket många andra inte har möjlighet till. Att hävda att PC enbart är för folk som pysslar med spel och bokföring är fjantigt.
Nu är det ju jag som frågar om Mac och jag vet att jag avskyr PC av olika anledningar. Det har jag tillräckliga problem med på jobbet varje dag, och hade innan jag gick över till Mac hemma. Det gör jag inte frivilligt igen.

Men det var kanske bra att ämnet kom på tal, för jag antar att mjukvaran kan vara det som gör att hårdvaran inte behöver vara fullt lika kraftfull. De som testat nya iMac tycks anse att de har väldigt bra prestanda, vilket rimmar dåligt med behovsbilden som målas upp i den här tråden;-)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu är det ju jag som frågar om Mac och jag vet att jag avskyr PC av olika anledningar. Det har jag tillräckliga problem med på jobbet varje dag, och hade innan jag gick över till Mac hemma. Det gör jag inte frivilligt igen.

Men det var kanske bra att ämnet kom på tal, för jag antar att mjukvaran kan vara det som gör att hårdvaran inte behöver vara fullt lika kraftfull. De som testat nya iMac tycks anse att de har väldigt bra prestanda, vilket rimmar dåligt med behovsbilden som målas upp i den här tråden;-)
Nu kanske du inte vill ha en PC/Mac tråd, ber om ursäkt för det i så fall. Kan börja med att säga att jag själv aldrig kört Mac, men det kan bli väldigt skevt att jämföra hur det är att köra Windows hemma och på jobbet. Jag jobbar på en stor organisation där vi kör Win10 och det strular hela tiden, medan de 3 datorer hemma som kör Win10 i stort sätt aldrig strular. Men på jobbet är det ofta andra orsaker än själva operativsystemet som strular, utan det har mer att göra med brandväggar, virusprogram, webbfilter osv osv som ställer till det vilket du har mycket större kontroll över hemma än på en arbetsplats.

Sen undrar jag vad ni gör med era datorer som ställer så otroligt stora krav på själva operativsystemet? Själv startar jag LR, PS, Premiere Pro eller vad jag nu ska jag jobba och gör det jag ska, vilket inte ställer så stora krav på operativsystemet utan mer hur applikationerna är byggda. Angående Windows och virus osv skulle jag säga att det är väldigt litet problem numera, och jag själv kommer inte ihåg när jag senast hade problem med det.

Kör själv med en Dell XPS 15, och en Dell XPS 13 som jag är väldigt nöjd med. Men trivs du med Mac ska du självklart köra vidare på det, men tror som sagt att det kan bli lite fel när man jämför hur Windows fungerar på jobbet eller hur Windows fungerade för 5-10 år sen.
 

Pippo

Aktiv medlem
Nu är det ju jag som frågar om Mac och jag vet att jag avskyr PC av olika anledningar. Det har jag tillräckliga problem med på jobbet varje dag, och hade innan jag gick över till Mac hemma. Det gör jag inte frivilligt igen.

Men det var kanske bra att ämnet kom på tal, för jag antar att mjukvaran kan vara det som gör att hårdvaran inte behöver vara fullt lika kraftfull. De som testat nya iMac tycks anse att de har väldigt bra prestanda, vilket rimmar dåligt med behovsbilden som målas upp i den här tråden;-)
Ja, men då är det ju inte svårare än att bara tuta och köra vidare med Mac. ;)
Glömde en annan anledning till varför Apple föll bort för mig denna gång och det är ryktena att de inom 1-2 år kommer att ersätta Intelprocessorerna i sina datorer med sina egenutvecklade processorer. Vad jag förstår det som innebär det att all programvara får bytas ut etc. Eftersom det är Apple hade det inte förvånat mig ett dugg då de gör lite som de vill. Syftet med detta vore att länka samman datorerna med deras surfplattor.

https://appleinsider.com/articles/18/04/04/stop-panicking-about-apples-rumored-switch-from-intel-to-its-own-chips-in-the-mac

https://www.theverge.com/2018/4/3/17191986/apple-intel-cpu-processor-design-competition
 

Pippo

Aktiv medlem
Nu kanske du inte vill ha en PC/Mac tråd, ber om ursäkt för det i så fall. Kan börja med att säga att jag själv aldrig kört Mac, men det kan bli väldigt skevt att jämföra hur det är att köra Windows hemma och på jobbet. Jag jobbar på en stor organisation där vi kör Win10 och det strular hela tiden, medan de 3 datorer hemma som kör Win10 i stort sätt aldrig strular. Men på jobbet är det ofta andra orsaker än själva operativsystemet som strular, utan det har mer att göra med brandväggar, virusprogram, webbfilter osv osv som ställer till det vilket du har mycket större kontroll över hemma än på en arbetsplats.

Sen undrar jag vad ni gör med era datorer som ställer så otroligt stora krav på själva operativsystemet? Själv startar jag LR, PS, Premiere Pro eller vad jag nu ska jag jobba och gör det jag ska, vilket inte ställer så stora krav på operativsystemet utan mer hur applikationerna är byggda. Angående Windows och virus osv skulle jag säga att det är väldigt litet problem numera, och jag själv kommer inte ihåg när jag senast hade problem med det.

Kör själv med en Dell XPS 15, och en Dell XPS 13 som jag är väldigt nöjd med. Men trivs du med Mac ska du självklart köra vidare på det, men tror som sagt att det kan bli lite fel när man jämför hur Windows fungerar på jobbet eller hur Windows fungerade för 5-10 år sen.
Mycket bra sammanfattat.
 

snap01

Aktiv medlem
Men lägg ner. Ja, jag gillar macmiljön och har själv kört det de senaste 15 åren, men det tog 5 min att vara på banan i MS-miljön igen. Vissa saker tycker jag t.o.m. är bättre i Win 10. Att du inte har några problem att rekommendera folk att lägga tiotusentals kronor på sådant du anser vara nödvändigt (som sjukt stora SSD-diskar, svindyra skärmar etc) är helt ok, men du köper antagligen via företaget vilket många andra inte har möjlighet till. Att hävda att PC enbart är för folk som pysslar med spel och bokföring är fjantigt.
Till att börja med har inte Martin frågat efter pc datorer. Starta en egen tråd o skriv o pc om du tycker den är bättre varsågod. Du länkar till en dell bärbar med 15 tums skärm o jämför den med nya imac 27???
Dyrt med mac? har sett många tester där dom jämför dom pc som ska hålla samma prestande som mac o det brukar inte skilja speciellt mycket då. Klart jag köper via företaget när jag har datorn i företaget men det kvittar om jag fått en pc för 5000 kr, jag är inte intresserad att byta från något som fungerar för mig är stabilitet det viktigaste.
Att det inte hänger sig, behöva starta om datorn, blå skärm allt det har jag sluppit med mac.
Vore bra om tråden kan handla om det den ska vilken prestanda han kan tänkas behöva i sin imac. Tog två sidor innan pc företrädare gick in o började beklaga sig över mac prissättning. Du föreslog bla en dell 15 tum bärbar mot imac 27 tycker du ens dom är lika på något?
 

snap01

Aktiv medlem
Det finns inget test på den nya på denna sida men du kan se vilken prestanda gamla imac har så kan du få en hint om nya. Jag har nya mac mini i7 med störta processorn o med 1 tb ssd samt 32gb minne. Du bor i stockholm vill du ta med filer så kan du testa dom på min nya mac min eller min imac med 3,4 hgz i7 o 32gb minne.
 

Bilagor

Pippo

Aktiv medlem
Till att börja med har inte Martin frågat efter pc datorer. Starta en egen tråd o skriv o pc om du tycker den är bättre varsågod. Du länkar till en dell bärbar med 15 tums skärm o jämför den med nya imac 27???
Dyrt med mac? har sett många tester där dom jämför dom pc som ska hålla samma prestande som mac o det brukar inte skilja speciellt mycket då. Klart jag köper via företaget när jag har datorn i företaget men det kvittar om jag fått en pc för 5000 kr, jag är inte intresserad att byta från något som fungerar för mig är stabilitet det viktigaste.
Att det inte hänger sig, behöva starta om datorn, blå skärm allt det har jag sluppit med mac.
Vore bra om tråden kan handla om det den ska vilken prestanda han kan tänkas behöva i sin imac. Tog två sidor innan pc företrädare gick in o började beklaga sig över mac prissättning. Du föreslog bla en dell 15 tum bärbar mot imac 27 tycker du ens dom är lika på något?
För det första handlade ju diskussionen om lös skärm vs imacens inbyggda, där det var du själv som började snurra till det. Då handlade det om iMac kontra Mac mini med lös skärm. PC-diskussionen kom till på trådskaparens egna begäran. Som kuriosa kan väl dock nämnas att det sitter laptopminnen i imacen, så jämförelsen haltar ju inte helt.
 

snap01

Aktiv medlem
För det första handlade ju diskussionen om lös skärm vs imacens inbyggda, där det var du själv som började snurra till det. Då handlade det om iMac kontra Mac mini med lös skärm. PC-diskussionen kom till på trådskaparens egna begäran. Som kuriosa kan väl dock nämnas att det sitter laptopminnen i imacen, så jämförelsen haltar ju inte helt.
Nej helt fel det handlade om vilka speccar Martin skulle tänkas behöva på nya imacen. Sedan kom pc folket in o tjatade om att skärmen skulle kunna gå sönder osv.
 

Pippo

Aktiv medlem
Nej helt fel det handlade om vilka speccar Martin skulle tänkas behöva på nya imacen. Sedan kom pc folket in o tjatade om att skärmen skulle kunna gå sönder osv.
I inlägg 37 frågade Martin själv om motsvarande PC. Du kan väl läsa själv istället för att upprepa ditt mantra!

Vad gäller skärm var det inte PC-folket som tog upp detta, utan en kille som precis köpt en Mac Mini. Jag hade haft samma erfarenheter som han, när jag själv hade en iMac. Men enligt dig går ju Apples produkter aldrig sönder eftersom det aldrig drabbat dig. Av just den anledningen hade jag personligen själv föredragit en ny Mini framför IMac om det inte vore för den kassa inbyggda grafikkretsen i Minin. Och ja, jag vet att du via TB kan koppla in ett externt grafikkort, men det kostar ju ett antal tusen extra. Att det inte spelar roll för dig betyder dock inte att gemene man vare sig vill eller kan lägga de summorna.

I övrigt orkar jag inte tjafsa vidare med dig eftersom du hela tiden pratar i cirklar, tar upp olika saker som din Eizoskärm etc varför det blir minst sagt jobbigt att bemöta. För min del får Martin gärna köpa en dator enligt dina maxade specar, även om det lär vara overkill för vanliga dödliga.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, men då är det ju inte svårare än att bara tuta och köra vidare med Mac. ;)
Glömde en annan anledning till varför Apple föll bort för mig denna gång och det är ryktena att de inom 1-2 år kommer att ersätta Intelprocessorerna i sina datorer med sina egenutvecklade processorer. Vad jag förstår det som innebär det att all programvara får bytas ut etc. Eftersom det är Apple hade det inte förvånat mig ett dugg då de gör lite som de vill. Syftet med detta vore att länka samman datorerna med deras surfplattor.

https://appleinsider.com/articles/18/04/04/stop-panicking-about-apples-rumored-switch-from-intel-to-its-own-chips-in-the-mac

https://www.theverge.com/2018/4/3/17191986/apple-intel-cpu-processor-design-competition
Som det står i den första artikeln så är det inte första gången Apple byter CPU-arkitektur. Senaste gången de gjorde det så kunde man köra gamla program i nya Mac:eek:r i cirka 6 år (och ännu längre om man inte uppgraderade till senaste operativsystemet när dessa sex år hade gått.

Jag tycker inte att man ska låta sig avskräckas från att köpa en Mac av sådana här rykten (eller ens om ryktet vore bekräftat).
 

Pippo

Aktiv medlem
Som det står i den första artikeln så är det inte första gången Apple byter CPU-arkitektur. Senaste gången de gjorde det så kunde man köra gamla program i nya Mac:eek:r i cirka 6 år (och ännu längre om man inte uppgraderade till senaste operativsystemet när dessa sex år hade gått.

Jag tycker inte att man ska låta sig avskräckas från att köpa en Mac av sådana här rykten (eller ens om ryktet vore bekräftat).
Jo, jag vet. Själv gillar jag inte sammanvävningen mellan dator och IPads osv men det får ju var och avgöra. Detta var bara en del av skälet till att byta sida men tyckte att det kunde nämnas i sammanhanget. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Såja, inte börja bråka om Mac vs. PC nu! :) Det kriget kan ändå inte vinnas. Båda har för- och nackdelar och jag råkar föredra Mac. Så om jag bara har råd så är valet enkelt, och det har jag.

Vidare...

Den med minsta processorn har bra prestanda ändå;) den med 250 ssd o 32 gb landar på drygt 30000. Den borde funka riktigt bra.

om det går att byta minne själv så borde du komma under 30.
Vad är det egentligen alla de där trettiotvå miljarder byten ska vara bra för? Jag menar, de tyngsta bildfilerna på 50 mpix och 16 bitar är ju ändå "bara" runt 300 meg. Jag fattar inte riktigt hur det funkar, men det är säkert bra. Frågan är om det ens märks nån skillnad om man inte håller på med tusen lager och sånt.
 

Pippo

Aktiv medlem
Såja, inte börja bråka om Mac vs. PC nu! :) Det kriget kan ändå inte vinnas. Båda har för- och nackdelar och jag råkar föredra Mac. Så om jag bara har råd så är valet enkelt, och det har jag.

Vidare...


Vad är det egentligen alla de där trettiotvå miljarder byten ska vara bra för? Jag menar, de tyngsta bildfilerna på 50 mpix och 16 bitar är ju ändå "bara" runt 300 meg. Jag fattar inte riktigt hur det funkar, men det är säkert bra. Frågan är om det ens märks nån skillnad om man inte håller på med tusen lager och sånt.
Kör på den minsta varianten med 16 GB minne och 256 eller 512 SSD. Minnet kan du lätt uppgradera i efterhand om du ens behöver och slipper då också betala Apples överpriser för detta. En extern lagringsdisk lär du ändå behöva, så det finns ingen anledning till att betala sjukt mycket för en löjligt stor SSD-disk. På denna lär du ändå bara lägga dina program etc så frågan är hur stor du behöver.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag beställde den minst snabba på 27". Tog den med 8 GB minne då jag maxar det själv efteråt för en bråkdel av vad Apple tar betalt. Fördelen med 27" är att det är enkelt att byta på baksidan. Till skillnad från 21,5 som man måste vända ut och in typ.

Sen tog jag en 1 TB fusion drive då jag tycker att 256 GB SSD är för litet, har en sådan nu, och 512 är för dyrt. Kör med fusion drive på jobbet och jag tycker inte skillnaden för det mesta är så stor mot datorn hemma. I ett senare skede när priserna gått ner så kan jag byta ut hårddisken i datorn mot en betydligt större ssd.
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag ser att det går INTE att byta på en 21,5 tums!
Jag har läst en del tester om hur det fungerar med 16 respektive 32 Gb minne, är det någon större skillnad? Det beror säkert en del på hur man använder datorn, om programmen är extremt hungriga eller inte. Tror inte att 32 Gb är ett måste, har aldrig märkt det på min äldre 2011 iMac med 16 Gb att den storknat av den orsaken.

När jag skaffade min nygamla 21.5" iMac från 2017 bestämde jag mig för att satsa på 32 Gb, ville inte riva bort den klistrade skärmen och byta ut original 8 Gb mer än en gång! Bytte även disk till en 1 Tb SSD, kostar under 2.000:- vilket känns betydligt humanare än vad Apple vill ha. Även minnena blev betydligt billigare än hos Apple. Jobbet gjorde jag själv.

Ett program jag haft stor nytta av är Dr.Cleaner Pro, det håller koll på minnesanvändningen och städar tillbaka det som programmen gärna lämnar efter sig vid avslutning. Många program är lite dåliga på den saken, och det gäller både Mac och Windows.

Mac fungerar bättre för mig än Windows, håller på mycket med video och då är FCP X väldigt lagom. Adobes Premiere Pro finns bara som prenumeration och det vägrar jag konsekvent att hoppa på! Har även några Windowsdatorer men de används nästan aldrig numera, men jag har inga problem med dem.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
… Bytte även disk till en 1 Tb SSD, kostar under 2.000:- vilket känns betydligt humanare än vad Apple vill ha. Även minnena blev betydligt billigare än hos Apple. Jobbet gjorde jag själv.
Det är så jag tänker också. Köper man 32 eller 64 GB ram löst och säter in samt en 1 TB SSD så sparar man en massa pengar. Apple är ju hiskligt dyra när det gäller att uppgradera vid köp.

Ett program jag haft stor nytta av är Dr.Cleaner Pro, det håller koll på minnesanvändningen och städar tillbaka det som programmen gärna lämnar efter sig vid avslutning. Många program är lite dåliga på den saken, och det gäller både Mac och Windows.
En liten varning! Använde också detta, och fler ur serien, förut. Programmen är nu borttagna från App Store.Tydligen samlade de in massa användardata inklusive lösenord och skickade till extern server. Ska vara åtgärdat men …

"The apps in question were collecting users browser history and sending files, including user passwords, in a ZIP archive to a remote server."

https://www.zdnet.com/article/trend-micro-says-sorry-after-apps-grabbed-mac-browser-history/
 

ErlandH

Aktiv medlem
Själv gillar jag inte sammanvävningen mellan dator och IPads osv men det får ju var och avgöra. Detta var bara en del av skälet till att byta sida men tyckte att det kunde nämnas i sammanhanget. :)
Vet inte om jag missförstår dig nu, men du slutade alltså att använda Mac för att Apple eventuellt planerar att någon gång i framtiden använda samma operativsystem i datorer och surfplattor? Och använder istället Windows-dator – som kör samma operativsystem som en massa surfplattor?
 
ANNONS