Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 Error och F--

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapsbollen

Aktiv medlem
Efter jul köpte jag en begagnad D90, efter kort tid slutade den fungera det stod ERR på displayen. Skickade den till Nikon, som rengjorde och lödde om. Men inte hjälpte det och nu kom det ett nytt fel F--.

Har någon annan råkat ut för motsvarande?

Köpte med ett Sigma 17-70 2,8-4,5 som vinjetterar våldsamt, har läst många tester men inte hittat några kommentarer
Köpte även ett Elements nr8 som har en fullständigt kass organisatör. Det blev inte mycket rätt när jag shoppade den veckan
 

Mesch

Aktiv medlem
Efter jul köpte jag en begagnad D90, efter kort tid slutade den fungera det stod ERR på displayen. Skickade den till Nikon, som rengjorde och lödde om. Men inte hjälpte det och nu kom det ett nytt fel F--.

Har någon annan råkat ut för motsvarande?
Trist att få problem. Har du bara problem med Sigma-objektivet eller alla objektiv?

Ring till Nikon alt. Lasses Kameraservice och hör efter vad du ska göra.

Problemet dyker upp ibland här på FS, vet inte hur vanligt det är egentligen. Du är inte ensam i alla fall.
[/QUOTE]
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Trist att få problem. Har du bara problem med Sigma-objektivet eller alla objektiv?

Ring till Nikon alt. Lasses Kameraservice och hör efter vad du ska göra.

Problemet dyker upp ibland här på FS, vet inte hur vanligt det är egentligen. Du är inte ensam i alla fall.
[/QUOTE]



Jag har bara det objektivet
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har bara det objektivet[/QUOTE]

Du har ingen möjlighet att testa något annat objektiv?

Helst ett Nikon original, du har ju om inte annat en lysande chans att rationalisera ett inköp av ett 35/1.8 alt. 50/1.8. Båda billiga och mycket bra objektiv. :)

(Tänk glaset är halvfullt)

[Edit]
Annars kan du helt fräckt kliva in till en fotohandlare och be att få testa. Det borde ju de flesta kunna ställa upp på tycker jag.
 
Senast ändrad:

novumus

Ny medlem
Ja lider av exakt samma problem, err i displayen och det enda sättet att få igång kameran igen är att ta ur batteriet.

Jag har NIKKOR 18-105mm objektiv och har läst på ett antal olika forum att det kan vara minnekortet, att objektivet och husets kontaktyta kan vara smutsigt. Har provat att rengöra lite försiktigt men verkar inte vara det.

Jag har nu varit och köpt ett "bättre" minneskort och hoppas att det skall avhjälpa problemet. Tror dock inte riktigt på det.

Det är riktigt irriterande iallafall och om det skule vara något med programvaran i kameran så hoppas jag verkligen att Nikon fixar detta med en Firmware uppdatering snarast.
 

Conny

Medlem
Kolla blädar låset

Har du kollat om du ändrat på bländaren.
Det finns på orginal objektiven en liten omkopplare som skall låsa bländaren på största bländaren. Om det inte är gjort så får man felmeddelande FEE.

/Conny
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Har du kollat om du ändrat på bländaren.
Det finns på orginal objektiven en liten omkopplare som skall låsa bländaren på största bländaren. Om det inte är gjort så får man felmeddelande FEE.

/Conny
Läste någon stans på nätet att man kan hålla inne "objektivbytarknappen" och vrida 10ggr. Har gjort det än så fungerar det. Att ta ut batteriet har inte hjälpt
 

novumus

Ny medlem
Nu har jag provat med nya minneskort också men det vart inget bättre.

Det blir att ringa Nikon Support på måndag och hoppas de har något bra svar på felet.
 

sjöbuse

Medlem
Tjenare!
Har samma problem, får "F--". Men jag har märkt att det är lite glapp mellan kamerahuset och objektivet. Därför testade jag att trycka objektivet mot huset och då försvinner felet.
Så det måste vara något kontakt fel som uppstår pga. av glappet.
Lite irreterande att man måste trycka till den lite då och då, har ni någon lösning till problemet?

Jag har en D90 och Sigma 70-200
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Tjenare!
Har samma problem, får "F--". Men jag har märkt att det är lite glapp mellan kamerahuset och objektivet. Därför testade jag att trycka objektivet mot huset och då försvinner felet.
Så det måste vara något kontakt fel som uppstår pga. av glappet.
Lite irreterande att man måste trycka till den lite då och då, har ni någon lösning till problemet?

Jag har en D90 och Sigma 70-200

Se där ja. Tyvärr får du nu uppleva den trista effekten av att blanda objektiv och kamerahus från olika tillverkare. Nikon kommer att förklara att de inte kan hjälpa dig om felet är i objektivet, Sigma kommer att förklara att de inte kan hjälpa dig om felet är i kameran. Båda kommer (förstås) i hemlighet att hoppas att just det är fallet.

Praktiskt-tekniskt kan du själv kolla följande: Det skall inte vara några glapp i bajonettfattningen, i vart fall inte så det märks, och minn gissning är att du har ett litet radiellt glapp (0"vridglapp"), beroende på att låspinnen på kameran är större än spåret i objektivets fäste. Kontrollera också så att alla kontakter på optiken sitter fastskruvade (kontaktsatsen brukar vara skruvad i bajonetten). Kolla också så att alla skruvar är dragna i respektive bajonettfäste, både på kamerahus och objektiv. (Normalt lossnar de inte, för de sitter oftast med skruvlåsningsmedel, men man vet ju aldrig).

Om Nikkoroptiken (originalobjektiven) fungerar (det kommer Nikon att fråga) så får du gå på Sigma så gott det går. En bajonett slits med tiden och oturliga toleranser kan göra att fel märks mer eller mindre tidigt. Att byta till en ny bajonett är ingen stor grej oavsett om det är i kameran eller objektivet.
 

sjöbuse

Medlem
Se där ja. Tyvärr får du nu uppleva den trista effekten av att blanda objektiv och kamerahus från olika tillverkare. Nikon kommer att förklara att de inte kan hjälpa dig om felet är i objektivet, Sigma kommer att förklara att de inte kan hjälpa dig om felet är i kameran. Båda kommer (förstås) i hemlighet att hoppas att just det är fallet.

Praktiskt-tekniskt kan du själv kolla följande: Det skall inte vara några glapp i bajonettfattningen, i vart fall inte så det märks, och minn gissning är att du har ett litet radiellt glapp (0"vridglapp"), beroende på att låspinnen på kameran är större än spåret i objektivets fäste. Kontrollera också så att alla kontakter på optiken sitter fastskruvade (kontaktsatsen brukar vara skruvad i bajonetten). Kolla också så att alla skruvar är dragna i respektive bajonettfäste, både på kamerahus och objektiv. (Normalt lossnar de inte, för de sitter oftast med skruvlåsningsmedel, men man vet ju aldrig).

Om Nikkoroptiken (originalobjektiven) fungerar (det kommer Nikon att fråga) så får du gå på Sigma så gott det går. En bajonett slits med tiden och oturliga toleranser kan göra att fel märks mer eller mindre tidigt. Att byta till en ny bajonett är ingen stor grej oavsett om det är i kameran eller objektivet.

Tack för hjälpen! Det hjälpte en del.
Jag tror att felet ligger på objektivet, eftersom jag testade med en annan objektiv ifrån Nikon. Så jag får väl gå till en kameraverstad eller något liknande, för att jag mörmodar att felet går att åtgärda ganska snabbt.
 

L40

Aktiv medlem
Såja. Då har även jag drabbats av "Err". Efter diverse micklande med batteri, olika objektiv och allt annat jag kunde tänka mig så fick jag igång eländet igen på ngt vis.

Om det händer igen så kanske jag måste köpa en D700. Det vore ju synd :)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Detta har hjälpt

Jag har hållit inne "objektivbytarknappen" och vridit objektivet fram och till baka 10 gånger och det har hjälpt,. tror att jag hade kameran avstängd. Om jag kommer ihåg rätt så har det varait kallt (vinter) när problemen uppstått.
 
ANNONS