Annons

Raspberry Pi som bildlagring

Produkter
(logga in för att koppla)

PerboMan

Medlem
Hej!

Jag börjar så smått fundera på att sätta ihop en kombo av Raspberry Pi, en kortläsare och en extern hårddisk.
Det jag undrar är om någon på fotosidan har erfarenheter av något liknande?
Skulle uppskatta tips om programvaror och liknande.

/Pär B
 

Klick-en

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar så smått fundera på att sätta ihop en kombo av Raspberry Pi, en kortläsare och en extern hårddisk.
Det jag undrar är om någon på fotosidan har erfarenheter av något liknande?
Skulle uppskatta tips om programvaror och liknande.

/Pär B
Det verkar finnas en del färdiga lösningar med relativt god kapacitet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WDBDAF0020BBK-EESN

Ett annat alternativ är såklart en bunt minneskort.

Vilka datamängder pratar vi om?

/Johan
 

soulskater

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar så smått fundera på att sätta ihop en kombo av Raspberry Pi, en kortläsare och en extern hårddisk.
Det jag undrar är om någon på fotosidan har erfarenheter av något liknande?
Skulle uppskatta tips om programvaror och liknande.

/Pär B
Jag kör idag med en PI som jag har ställt på extern plats som synkar data ifrån min lokala NAS, jag har ett egenutvecklat skript som hanterar detta idag.

Jag har kopplat en extern usb disk till den och det fungerar jättebra.

Är tanken att det skall ligga på samma nät hemma eller har du tänkt lägga det externt?

/Marcus
 

PerboMan

Medlem
Jag kör idag med en PI som jag har ställt på extern plats som synkar data ifrån min lokala NAS, jag har ett egenutvecklat skript som hanterar detta idag.

Jag har kopplat en extern usb disk till den och det fungerar jättebra.

Är tanken att det skall ligga på samma nät hemma eller har du tänkt lägga det externt?

/Marcus
Jag hade tänkt att det skulle vara en helt fristående "mobil" enhet där den externa hårddisken är en backup som samtidigt snabbt kan kopieras över till det normala bildarkivet när man "kommer hem".
Fördelen är att det går att driva hela alltet med trafo, bilbatteri eller kanske till och med en powerbank av det större slaget.

/Pär
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt att det skulle vara en helt fristående "mobil" enhet där den externa hårddisken är en backup som samtidigt snabbt kan kopieras över till det normala bildarkivet när man "kommer hem".
Fördelen är att det går att driva hela alltet med trafo, bilbatteri eller kanske till och med en powerbank av det större slaget.

/Pär
Jag har byggt en rolig lösning med en Pi.
Kopplar den till kameran med USB. Då hämtas alla bildrr från minneskortet. Om jag låter sladden sitta kvar överförs bilder varefter jag knäpper.
Bilderna jpg-konverteras och publiceras på en lokal webserver och en lokal dlna-server i Pi.
Med en liten reserouter skapar jag ett lokalt nät så att min publik (tjejetna i fotbollslaget) direkt kan surfa in och kolla bilder efter matchen.

Reserouterns inbyggda batteri driver även Pi.

Allt är byggt med gratis program som jag installerat. Samt styrs av några hembyggda script.

Väldigt roligt.

Det du vill göra är helt klart görbart om du kan lite om unix-kommandon.

Jag använder Gphoto 2 för att hämta bildrrna från kameran. Det du vill göra låter som ren filhantering. Då behöver du inga program, bara shell kommandon.


Petter...
 

PerboMan

Medlem
Jag har byggt en rolig lösning med en Pi.
Kopplar den till kameran med USB. Då hämtas alla bildrr från minneskortet. Om jag låter sladden sitta kvar överförs bilder varefter jag knäpper.
Bilderna jpg-konverteras och publiceras på en lokal webserver och en lokal dlna-server i Pi.
Med en liten reserouter skapar jag ett lokalt nät så att min publik (tjejetna i fotbollslaget) direkt kan surfa in och kolla bilder efter matchen.

Reserouterns inbyggda batteri driver även Pi.

Allt är byggt med gratis program som jag installerat. Samt styrs av några hembyggda script.

Väldigt roligt.

Det du vill göra är helt klart görbart om du kan lite om unix-kommandon.

Jag använder Gphoto 2 för att hämta bildrrna från kameran. Det du vill göra låter som ren filhantering. Då behöver du inga program, bara shell kommandon.


Petter...
Kul!
Tackar för tipset om Gphoto 2, verkar vara precis vad jag letar efter. Unix kommandon bör inte vara nåt större besvär (tillräckligt gammal för att ha kört dos på PC).
Har du ett händelsestyrt script som regerar på att du kopplar in kameran?

Du kopplar alltså kameran, jag hade tänkt ha minneskortläsare för att spara batteri i kameran. Om reserouterns batteri räcker så bör en powerbank för mobilladdning också funka. Tror jag ska handla lite i helgen...

/Pär B
 

PerboMan

Medlem
Tackar!

Den första och den tredje länken är precis vad jag letat efter. Ipad lösningen i den andra länken var intressant som ett sätt att kontrollera processen, men jag kommer nog att välja en händelsestyrd lösning, eller att köpa en touch tft panel för att styra processen.

/Pär B
 
Tackar!

Den första och den tredje länken är precis vad jag letat efter. Ipad lösningen i den andra länken var intressant som ett sätt att kontrollera processen, men jag kommer nog att välja en händelsestyrd lösning, eller att köpa en touch tft panel för att styra processen.

/Pär B
Varsågod.
Intressant projekt.
Själv har jag två pi:er en som ren webbserver och en som NAS med fyra 64 gig usb stickor. Ett litet problem med Raspberry pi är att den bara har 10mbit ethernet (Banana Pi har Gigabit).

Ett bra program att installera är webmin. Den sköter uppdateringar och jag kan få en överblick via webbgränssnitt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Kul!
Tackar för tipset om Gphoto 2, verkar vara precis vad jag letar efter. Unix kommandon bör inte vara nåt större besvär (tillräckligt gammal för att ha kört dos på PC).
Har du ett händelsestyrt script som regerar på att du kopplar in kameran?

Du kopplar alltså kameran, jag hade tänkt ha minneskortläsare för att spara batteri i kameran. Om reserouterns batteri räcker så bör en powerbank för mobilladdning också funka. Tror jag ska handla lite i helgen...

/Pär B
Japp, händelsestyrt.
http://unix.stackexchange.com/questions/65891/how-to-execute-a-shellscript-when-i-plug-in-a-usb-device

P...
 

cango

Avslutat medlemskap
Little Backup Box

bumpar upp den här gamla tråden.

testat denna och den funkar jäkla bra (än så länge :) )

köpte en pi3+ med skal
installerat
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

sen
https://chiselapp.com/user/dmpop/repository/little-backup-box/home

köpte en liten usb-kortläsare.

startar Pi
kopplar in usb-stickan först
sen kortläsare med kort i
vips så börjar den kopiera över allt. sen stängs den ner automatisk när den är klar.
filnamn och ändelser är intakta.
Ska testa den i fält om en månad...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Måste nog testa den jag med.

bumpar upp den här gamla tråden.

testat denna och den funkar jäkla bra (än så länge :) )

köpte en pi3+ med skal
installerat
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

sen
https://chiselapp.com/user/dmpop/repository/little-backup-box/home

köpte en liten usb-kortläsare.

startar Pi
kopplar in usb-stickan först
sen kortläsare med kort i
vips så börjar den kopiera över allt. sen stängs den ner automatisk när den är klar.
filnamn och ändelser är intakta.
Ska testa den i fält om en månad...
 
ANNONS