Annons

Snack om olika "Ground pods" ..

Produkter
(logga in för att koppla)

niclasforsberg

Aktiv medlem
Hej
Jag tänkte att det är på plats att sprida ryktet om olika sorters "ground pods"..
Det finns givetvis flera lösningar om man önskar marknära perspektiv och just ground pods av olika slag är inte så vida använt i Sverige som på andra sidan atlanten.

Jag tänkte att vi kunde dela bilder och tips på våra olika marknära "stödlösningar" och varför inte bilder tagna med hjälp av dessa..
Vad använder du? Hi-hat? Stativ i spagat eller ngn annan form av ground pod? (kan väl passa på att nämna att olika former av bean bags inte riktigt hör hemma här även om den formen av stöd såklart är närbesläktat). Halva vitsen med just en ground pod är att man har möjlighet att montera ett eller annat stativhuvud för ökad effektivitet.

Jag inleder lite lätt med en simpel youtubefilm där jag själv demonstrerar en enkelt ihopskruvad ground pod. http://www.youtube.com/watch?v=UJ2RZ3Emlsc

En original så kallad Skimmer ground pod ser ut så här: http://www.naturescapes.net/store/the-skimmer-ground_pod-ii.html

Hoppas att vi är några som delar våra erfarenheter här i tråden.
/N
 

Birdman

Aktiv medlem
Använder mest stativ i spagat, men för några år sedan testade jag en lånad Skimmer Ground Pod under en vecka på Svalbard med gott resultat.

// Daniel
 

cango

Avslutat medlemskap
stekpanna utan handtaget, var vad jag skulle använda + gänga och gimbal på.. (Har den kvar) men kom aldrig till skott. Mestadels för att jag inte riktigt hade marknära objekt (de sjöar jag är nära är fulla av vass) och - nu min fråga: hur löser nu underlaget? Ligger ni platt fall på backen (med vad det innebär) eller är det liggunderlag, vilket, eller annat? Liggunderlag rullas vanligen ihop, men då blir ju allt skitigt - eller tänker jag fel?
Situationen är väl (hyfsat) enkel att lösa om man har ett specifikt ställe, men om man rör på sig då och då?
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Det blir ju inte sällan rättså speciella bilder med så extremt lågt perspektiv och för min del så blir det lite bildtypen som väljer ut typen av stativ/stöd. Då väljer jag också ut platser där det fungerar, sedan när man väl är på plats så söker man aktivt efter just det läge där det fungerar.

Faktum är att en sådan ground pod också fungerar ok att vila på knäna när man sitter ner med böjda ben.. Vipps så fotar man ur högre perspektiv. Men optimalt blir inte det.

Ett stativ i spagat blir inte riktigt samma sak och en skimmer ground pod väger bråkdelen.

Hockepuckarna jag har använt som distanser i min egen hemmavariant är en kanonidé,, det blir ett fint sug mellan metallen och det hårda gummit.

En annan variant är att köpa ett par block markissolering-cellplast eller byggfrigolit och sitta i grunt vatten med ground poden strax över ytan. Det är ett av sommarens kommande projekt för min del..


Här några länkar:
http://www.wildlifesouth.com/Photography/PhotographyTools_Optional.html
http://www.duadepaton.com/interview-on-feathers-and-photos/ (haha***)

/N
 

Birdman

Aktiv medlem
Nu finns det ju flera olika användningstillfällen för ground pods, men som i man ser i länkarna så funkar det sällan så bra att fritt kräla runt i leran på svenska stränder/strandängar/vadarrastplatser. Amerikanarna har det så mycket mer förspänt med fåglar som är helt orädda för människor. Till exempel klassiska lokaler som Jam Bay i New York City, Salton Sea i Kalifornien och på Floridas stränder lubbar ju vadarna helt obekymrat omkring. På den här sidan pölen krävs oftast gömsle och då går det lika bra med ett stativ i spagat. Svalbard, Island och vissa rastplatser i nordostligaste Norge kan det nog vara användbart där fåglarna inte är helt stissiga av en fotografs närvaro.

Bara några tankar på vägen...

// Daniel
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Det blir lite för enkelt generaliserat enligt mig men visst förhåller det sig i grund och botten lite olika runt om i världen.
Bara över en och samma fågelart så finner vi högst olika grader av "skygghet".. Enligt mig så är det bara fantasin som sätter gränser, som med allt annat. Dessutom så hittar vi ju många arter i flertalet olika miljöer och många miljöer är ju utmärkta för ground pods. Fungera överallt gör de ju såklart inte.

Jag har nu testat med en kraftig kulled också, i stället för gimbalhuvudet och det fungerar absolut, men gimbalhuvudet är än så länge överlägset.

/N
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Det var i tips kategorin så inga erfarenheter.
Tack för tips.

Frågan många ställer mig är varför det inte går lika bra med vanligt stativ i spagat.
Svaret är inte helt enkelt. Det går alldeles utmärkt med stativ i spagat. Men befinner man sig liggande på mage så är en groundpod med slät botten till stor hjälp när man vill ändra position.

Med stort tele över ett stativ i spagat är det inte lätt att ändra positionen.. sittande eller stående är det ju noll problem förstås men liggande är det bara å glömma.

/N
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Behind the scenes .. från igår.
En givande tur trots alldeles på tok för mycket sol och orolig vind.

Bild från senaste turen finns att se på min hemsida. I skrivande stund den första bilden från vänster i serien naturbilder. Sothöna i vassen..
/N
 

Bilagor

niclasforsberg

Aktiv medlem
Slänger in ett instagramfoto till .. (DRYLOOPS på Instagram för den som är nyfiken i en storstrut)..Visar lite hur två timmar lätt spenderas vid vassruggen. Med siktlinjen 15cm över ytan :)
/N
 

Bilagor

niclasforsberg

Aktiv medlem
Besök gärna www.niclasforsberg.com och se den första bilden i det översta galleriet. Bilden på Sothönan i vassen är fotograferad ett par minuter före fotografiet som ni ser i inlägget här ovan.
/N


Ps, jag vill också nämna att jag har varit ute och fotograferat ett par ggr sedan det tillfället och då använt trebensstativet.
Trebensstativet är givetvis oumbärligt vid många tillfällen men när man är van groundpod vid de lägsta perspektiven så inser man också hur oflexibelt trebensstativet är.
Jag försöker hitta ett sätt att bära både och med mig men har ännu inte riktigt hittat ngn bra lösning. Själva bärandet av de här två prylarna är i sig själv inte hela världen men eftersom groundpoden förutsätter liggunderlag (jo det är smart om man skall vara ute en längre tid.. en blöt fotograf har INGET tålamod!) så blir det knöligare.
Dessutom så har jag en trebent WalkStool när jag fitar med stativ och den skall ju också med. Puhh..
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Besök gärna www.niclasforsberg.com och se den första bilden i det översta galleriet. Bilden på Sothönan i vassen är fotograferad ett par minuter före fotografiet som ni ser i inlägget här ovan.
/N


Ps, jag vill också nämna att jag har varit ute och fotograferat ett par ggr sedan det tillfället och då använt trebensstativet.
Trebensstativet är givetvis oumbärligt vid många tillfällen men när man är van groundpod vid de lägsta perspektiven så inser man också hur oflexibelt trebensstativet är.
Jag försöker hitta ett sätt att bära både och med mig men har ännu inte riktigt hittat ngn bra lösning. Själva bärandet av de här två prylarna är i sig själv inte hela världen men eftersom groundpoden förutsätter liggunderlag (jo det är smart om man skall vara ute en längre tid.. en blöt fotograf har INGET tålamod!) så blir det knöligare.
Dessutom så har jag en trebent WalkStool när jag fitar med stativ och den skall ju också med. Puhh..
Hej Niclas,
har själv köpt en begagnad trehjulig barnvagn typ terränggående med stor hjul. Kan i princip ta hela utrustningen med mig. Kommer fram i de flesta väglag (snö, sand åker och äng och delvis i skog)
Mvh/Bengt
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Hej Niclas,
har själv köpt en begagnad trehjulig barnvagn typ terränggående med stor hjul. Kan i princip ta hela utrustningen med mig. Kommer fram i de flesta väglag (snö, sand åker och äng och delvis i skog)
Mvh/Bengt
Hej
Det var ju faktiskt en ypperlig ide. Det är ju begränsat vad som ryms i armarna!
Tack så mkt för tipset!
/N
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Hej
Det var ju faktiskt en ypperlig ide. Det är ju begränsat vad som ryms i armarna!
Tack så mkt för tipset!
/N
Hej igen Niclas,
och "vassegod".
Jag har samma "Skimmer" eller "Ground Pod" som du länkade till i ditt första inlägg. Använder den mycket ofta till mitt stora objektiv. Även hemma inomhus när det dyker upp något intressant utanför våra fönster. Vad vagnen anbelangar, så gav jag 700 riksdaler, vilket ju är överkomligt. Två kameror plus en hel del objektiv, liggunderlag, enbens-stativ mm. T o m ditt Sachtlerstativ får plats! Dock tittar folk lite konstigt på vagnen. "Ja men du har ju inget....?
Mvh/Bengt
 
ANNONS