Annons

Byta från extern till intern disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Min externa hårddisk som jag haft í några år fungerar inte längre i anslutningen till datorn. Jag lyckas inte få kontakt med den. Kan det bero på att jag till och från haft den externa disken, en Maxtor One Touch, avstängd i perioder?

Den senaste funderingen jag fått i ärendet är om det går att "slakta" höljet och sätta in bara hårddisken i min stationära.
Någon som provat? Och är det att rekommendera för någon medelteknisk person som jag?
 

reboot81

Aktiv medlem
Min externa hårddisk som jag haft í några år fungerar inte längre i anslutningen till datorn. Jag lyckas inte få kontakt med den. Kan det bero på att jag till och från haft den externa disken, en Maxtor One Touch, avstängd i perioder?

Den senaste funderingen jag fått i ärendet är om det går att "slakta" höljet och sätta in bara hårddisken i min stationära.
Någon som provat? Och är det att rekommendera för någon medelteknisk person som jag?
Skall nog inte vara några problem, så länge du har passande kontakter IDE/SATA i datorn. (Finns flera olika OneTouchmodeller).
Hårddiskar tar inte stryk av att ligga avstängda.
Det som fallerar är ofta strömförsörjningen, och den kommer du runt om du monterar den internt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man tycker att det är krångligt att meka med datorn så kan en sån här dockningsstation vara ett passande alternativ. Det finns andra märken och andra leverantörer, så jag tror att man kan hitta något lämpligt ändå lite billigare.

Men har du otur så är det mekaniken i disken som krånglar (kärvande drivaxel eller liknande) och då måste man ta till finurligare knep, och veta vad man håller på med ...
 

Falumas

Aktiv medlem
Många nyare externa diskar saknar SATA-interface och har ett USB-interface direkt på hårddisk-kontrollen. Dom är svåra att få in i datorn.

Är det en extern 3.5"-disk med en strömadapter så är det i 9 fall av 10 strömadaptern som har kastat in handduken.

/Karl
 

reboot81

Aktiv medlem
Många nyare externa diskar saknar SATA-interface och har ett USB-interface direkt på hårddisk-kontrollen. Dom är svåra att få in i datorn.

Är det en extern 3.5"-disk med en strömadapter så är det i 9 fall av 10 strömadaptern som har kastat in handduken.

/Karl
Det här var nytt för mig, kan du nämna någon extern disk som saknar SATA-kontakt?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Helt nytt !

Många nyare externa diskar saknar SATA-interface och har ett USB-interface direkt på hårddisk-kontrollen. Dom är svåra att få in i datorn.

Är det en extern 3.5"-disk med en strömadapter så är det i 9 fall av 10 strömadaptern som har kastat in handduken.

/Karl
Alla externa har ju USB 1/2/3 eller FW eller Thunderbolt interface på kontrollerkortet ? Sen en IDE/SATA till hårddisken. De är ju standard diskar som sitter i plast/plåt burkar.
Är också väldigt nyfiken på nån tillverkare som hittat på nåt nytt för att sälja dyra reservdiskar ;-)

ThomasR
 

Kijana

Aktiv medlem
Om man tycker att det är krångligt att meka med datorn så kan en sån här dockningsstation vara ett passande alternativ. Det finns andra märken och andra leverantörer, så jag tror att man kan hitta något lämpligt ändå lite billigare.
Tack för tipset, kan vara värt att fundera på.
Mest frågetecken har jag kring vilka kontakter den externa har och hur de stämmer överens med övrigt kablage och moderkort.
Hur det är att installera denna ´"nya" hårddisk undrar jag också över hur det ska gå. Men det mesta går väl av sig självt om jag bara får den på plats? Den ska ju inte vara master på något sätt.


Men har du otur så är det mekaniken i disken som krånglar (kärvande drivaxel eller liknande) och då måste man ta till finurligare knep, och veta vad man håller på med ...
Ja, då blir det värre. Får kolla med vänkretsen då. ;)
Apropå Giléns teori om krånglande strömadapter så har jag i varje fall ström i den. I övrigt är den väldigt tyst, så något stort mekaniskt fel är det nog inte heller.
Mest sannolikt är det inkompatibel mjukvara som är problemet.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Äldre 2,5" WD passport har ingen SATA.
Köper lös disk och hölje var för sig nu mera så att men vet att man får SATA och en snabb HD modell.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Inte mina.

Många WD-diskar, vilket i stort sett är det enda jag har.

/Karl
Kände mej tvungen att pilla isär mina WD diskar. Alla hade SATA interface mellan kontrollerkort och disk.
2 st har USB3 som interface till dator. 1 st har USB2 och FW och E-SATA till dator. Samtliga hade standard diskar.
Vilken WD modell har du som inte har SATA mellan kontrollerkort å disk ?
Äldre externa har IDE diskar och i regel USB2.

ThomasR
 

Falumas

Aktiv medlem
Kände mej tvungen att pilla isär mina WD diskar. Alla hade SATA interface mellan kontrollerkort och disk.
2 st har USB3 som interface till dator. 1 st har USB2 och FW och E-SATA till dator. Samtliga hade standard diskar.
Vilken WD modell har du som inte har SATA mellan kontrollerkort å disk ?
Äldre externa har IDE diskar och i regel USB2.

ThomasR
Dom jag pillat isär är uteslutande USB2-diskar. Både 3.5" och 2.5", men dom kan nog vara 4år gamla.
Kör numera backup på vanliga SATA-diskar i HD-docka.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Varför är det en USB-kontakt samtidigt som det står SATA på etiketten???

Av alla gamla externa diskar som jag öppnat pga strul har än så länge ingen haft USB internt så ovan är nytt för mig.
Svarar på min egen fråga:

Det är tydligen en SATA-disk ändå men de har ingen SATA-port monterad. Det går dock att sätta dit en egen tex om disken kraschar om man är lite händig.

Varför de inte har den på plats default är ett mysterium.
 

Falumas

Aktiv medlem
Varför är det en USB-kontakt samtidigt som det står SATA på etiketten???

Av alla gamla externa diskar som jag öppnat pga strul har än så länge ingen haft USB internt så ovan är nytt för mig.
Jag skulle tippa att det är en SATA-disk men att kontrollern har inbyggt USB-interface också och att den bara har en USB-port.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Ja, nästan alla moderna diskar har SATA-gränssnitt, men på den här råkar det sitta fastlött på kontrollkortet bakom USB-kontakten - en rätt dum lösning tycker jag.
 
ANNONS