Annons

Byta min Panasonic GF1 (micro 4/3) mot vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

BulanWood

Ny medlem
Som sagt så har jag idag en Panasonic Lumix GF1 som jag eg är rätt less på, den missar fokus minst hälften av gångerna om något rör på sig, och klarar inte av alls så mörka scener utan att behöva blixt.
Den jag har är ju en av de första spegellösa, och den har väl en del barnsjukdomar, med just autofokus etc.

Det blir eg inte så mycket fotograferande, men eg hade jag gärna gjort det lite mer. Att jag är missnöjd med kameran hjälper väl till att det inte blir så mycket mer.

Det mesta som kommer fotograferas är barn, så det är där kravet på snabb fokus kommer in, sen slippa blixt bara för man är inomhus står också högt på listan. Så rätt hög ISO utan brus är ju att föredra...


Jag har ju lite köpt in mig på några objektiv som totalt kostade runt 20k tillsammans när jag köpte dem:
Panasonic Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 MEGA OIS
Panasonic Lumix G Vario 7-14/4 ASPH

Så frågan är om jag fortfarande ska köra på spåret med micro 4/3, eftersom jag då kan behålla objektiven. Isf har jag sneglat lite på Panasonic GX7 eller GH4 (känns dock lite över min budget eg)

Eller ska jag helt enkelt byta system till en lite större mer "riktig" systemkamera..?
Jag känner att jag tappar en hel del investerade pengar i det, men kanske felaktig uppfattning?

Det jag eg vill ha uppfyllt:
* Slippa blixt inomhus så långt det går i "normal" belysning (hänger väl lite på objektivet också)
* Snabb nog att hinna få med lekande barn på bild
* Jag gillar ju eg möjlighet att få kort med kort skärpedjup också
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
En GX7 samt komplettera med ett ljusstarkt objektiv för inomhusbildernaskulle nog jag rekommendera. Att byta system innebär troligtvis ändå en kamera med kitzoom om man vill hålla låg budget och då kvarstår ju problemet med ljusstyrkan.
 

KarlE

Aktiv medlem
Har själv en GF3a som jag upplevde samma problem som gör med din GF1a, Nu när priserna sjönk på GX7 så slog jag till samt kompletterade med en 20/1,7 glugg. Även Olympus har ju bra priser på sina m43 kameror just nu, men jag tyckte att GX7 var ett bättre val för mig

Skillnaden i handhavande är stor, snabbare AF samt en riktig sökare gör att du ser direkt även i solsken om bilden blev som du tänkt dig eller inte.

Personligen så uppskattar jag "litenheten" med m43 mer än den lilla kvalitetskillnad det ev är mot APC kamerorna. Att nu gå upp i storlek på kamera skulle definitivt minska användningen av kameran, ett komplement med en fullformatare vore i.o.f.s trevligt vid de tillfällen man inte behöver bära omkring på grejerna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
GX7 är mycket prisvärd just nu (Cyber)
Även jag rekommenderar Panasonic 20mm/1,7.
Vidare så är Olympus 45mm/1,8 mycket prisvärt och mycket användbart när du fotograferar barnen.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
omd

Kan inte om-d m10 från olympus eller omd m5 mk2 vara alternativ. Olympus har väl eller har haft världens snabbaste autofokus. Men det gäller nog inte i verkligheten så ta det med en skopa salt
 

Pippo

Aktiv medlem
Panasonics GX7:a är mycket trevlig och liten - köpte en själv att ha som resekamera och den är extremt prisvärd. Som jag ser det, i valet mellan exempelvis Olympus EM10:a eller denna, beror det på vad man prioriterar.

Fördelen med GX7:an är enligt mig bra video, bra grepp, slutare som klarar 1/8000, panoramafunktion och dess menyer som är enkla att förstå.

Fördelen med EM10:an är otroligt mycket bättre bildstabilisering och bättre EVF, även om GX7:ans ser bättre ut i specen med högre upplösning.

Jag kommer att ge grabben min GX7:a och skaffar själv EM10II. Detta då jag upplever den inbyggda bildstabiliseringen som rent av kass, åtminstone efter att ha vant mig vid Olympus dito, samt då sökaren är pytteliten eftersom den är anpassad till 16:9. Dessutom är jag en av dem som stör mig på färgskiftningarna i EVF:en. Men, i relation till priset, är den ett fynd.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Olympus kameror är bra. Men de fungerar inte så bra ihop med Panasonic 7-14/4 (som TS har). Det blir lätt kromatisk aberration i motljus. Går visserligen att fixa till från RAW-filen, men det medför extra arbete.
 

fredrikno

Medlem
Jag hade helt klart kollat på en nyare m43 kamera.
Känns som att det kan bli dyrt för marginell förbättring om ens någon förbättring.

Som nämnts innan är nog Panasonic GX7 den mest prisvärda m43 idagsläget.
Den saknar dock Panasonics DFD system som snabbar upp fokuseringen på rörliga motiv avsevärt.
Den har dock bildstabilisering i kamerahuset vilket hjälper på fasta objektiv som ofta inte har stabilisering i objektiven. Men bildstabiliseringen är inte lika bra som i Olympus motsvarighet.

Panasonic GH4 saknar bildstabilisering i huset men har DFD och 4k-filminspelning. Är dyrare även om det går att hitta begagnade till bra priser.

Sedan finns det Olympus E-M1 som har phase detection på sensorn som gör den till den antagligen snabbaste m43 kameran för rörliga motiv idagsläget. Tillsammns med den bästa bildstabilseringen på marknaden och anti-shutter shock blir det nästan alltid skarpa bilder även i dåligt ljus.

Jag hade hellre valt Olympus 17mm 1.8 eller Olympus 25mm 1.8 än Panasonic's 20mm 1.7 pga Panasonic's fokusmotor är känd för att vara lite långsam i just 20mm objektivet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
GX7 är klart prisvärd nu. Vill man ha en ännu större kamera med större och fler reglage finns ju även GH3 beg för under 5000:-. Med tanke på de lite dyrare objektiv du har och finns önskan om full kompatibilitet kanske Panasonic ändå blir ett bättre val än Olympus ffa p g a 7-14 som nämnts.
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta bra tipsen har redan framförts, så jag vill bara påpeka att du inte vinner så värst mycket när det gäller kort skärpedjup på att byta till halvformat ("APS-C"). Det krävs småbild ("fullformat") för att det ska bli en märkbar skillnad.

Mest ekonomiskt är att fortsätta med m4/3 och att skaffa ett Olympus 45mm f/1.8 för bilder med kort skärpedjup. Det är ett fantastiskt bra objektiv och rätt billigt. Antagligen ett av de mest prisvärda m4/3-objektiven som finns att köpa.
 

BulanWood

Ny medlem
Tack alla för alla tips!
Blev ju lite intresserad av Olympus också då, typ M1, synd med det objektivproblemet bara.

Men om man går på Panasonic, är det värt skramla ihop en extra slant för GH4 istf GX7?
Såg att man kunde hitta begagnad för rimliga pengar ändå.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag valde Lumix G7 framför GH4. Mest för pengarnas skull.
Den filmar i 4K som passar mig utmärkt.
GH4 tillför inte så mycket mot G7 för min del.
12-32mm, 20mm, 45mm och 45-150mm. En kompetent budgetlösning.
Ev. behövs en 7-14mm införskaffas eftersom filmning i 4K beskär bilden ganska kraftigt men för stillbild räcker 12mm (motsvarande 24mm) ganska bra.
Den dåliga ljusstyrkan hos zoomarna är M43's Akilleshäl.

Om man inte filmar så tycker jag att Lumix GM5 i sitt pytteformat är en utmärkt kamera.
Särskilt med pannkakszoomen 12-32mm då den slinker ned i fickan.
 

jens_a

Aktiv medlem
Helt klart mycket bättre autofocus i min GX7 enn det var i GF1.

Skulle jag börja om ville jag nog satsat på Sony eller Fuji (som jag också använder)
Bättre bildkvalitè!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om trådskaparen vill behålla sina utmärkta objektiv så är det M43 som gäller.
Vill han gå upp betydligt i bildkvalitet så tycker jag att han bör ta steget fullt ut och hoppa på fullformatet.
 
ANNONS