Annons

Normalobjektiv till Olympus M43

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
£&/#! Jag skrev ett långt inlägg men det försvann. Så jag tar en kort sammanfattning.

Jag har en Olympus E-M5 med bl.a. ett 12-50/3,5-6,3. Objektivet har sina poänger (snabbt, vädertätat, metall) men är ljussvagt och ett åbäke. Jag behöver ett annat normalobjektiv (17-20 mm, typ) som åtminstone inte får vara större (läs: längre), långsammare eller ljussvagare. Det finns alla möjliga alternativ från ljusstarkt vädertätat åbäke till pannkakor av olika slag via några mellanting men jag skulle behöva hjälp med att resonera.

Ingen egenskap är egentligen viktigare bara objektivet inte är större, långsammare eller ljussvagare än 12-50:an.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Panasonic Lumix G 20/1,7 II ASPH, bättre kan det inte bli, otroligt skarpt, även på full öppning, kanonobjektiv, går även att hitta begagnat till lågt pris. LO
 

matti

Aktiv medlem
20/1,7:an sägs ha en långsam och högljudd fokusmekanism i jämförelse med andra M43-objektiv. Jag sysslar förvisso inte med actionfoto, men jag kommer få spel på ett objektiv som inte är kvickt nog.
20an ger inte möjlighet till följande fokus (på Panasonichus åtminstone...vet inte hur det är på Oly). Det är inget actionobjektiv.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Beror inte på objektivet, har du det o vet vad du pratar om? Det är kanonbra, inget hörbart focusljud, men inte det snabbaste dock, men det bästa, annars finns det Panasonic Panasonic Leica Summilux DG 15/1,7 ASPH som är snabbare o lite vidvinkligare. LO
 

Swebilbo

Aktiv medlem
20 är superbra till en panasonic, men han har en em5, 20 an har problem på det huset, det är bevisat.
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Beror inte på objektivet, har du det o vet vad du pratar om? Det är kanonbra, inget hörbart focusljud, men inte det snabbaste dock, men det bästa, annars finns det Panasonic Panasonic Leica Summilux DG 15/1,7 ASPH som är snabbare o lite vidvinkligare. LO
Jag gillar inte perspektivet av vidare vinkel än 17-18 mm ("klassiska" 35 mm) och måste jag fota vidvinkligt så har jag 12-50:an.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Jag har både en EM5 O en Pen F o det finns inga problem, skriver du av erfarenhet eller sånt du snappar upp? LO
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Eh officiellt från olympus är knappast snappat upp.....

Olympus has acknowledged the banding that can appear in high ISO OM-D E-M5 images shot with the Panasonic 20mm F1.7 lens and says it is working on a fix. In the meantime, the only solution is to avoid high ISO settings when using that lens, for now. It says that it has tried 'every possible combination of body and lens,' and has not found the problem with other lenses.

Olympus statement:

'After checking every possible combination of a body and a lens, we found the phenomena only with this combination (OM-D, E-M5 coupled with the Panasonic 20mm pancake lens). We are continuing to study how we can eliminate this and we recommend for our customers using E-M5 with Panasonic 20mm pancake lens to keep a low ISO to avoid this problem for the time being.'
 

Lulefotografen

Ny medlem
Ang 20/1,7

Kör själv med Panasonic Lumix G 20/1,7 II ASPH och är riktigt nöjd, kanske inte supersnabbt men fungerar i de flesta fall och jag har även fotat en del gatufoto med detta och är impad över hur skarp den är... Kör dock inte ihop med Olympus utan har själv en Panasonic GX7a, funderar dock på att ev göra mig av med objektivet då jag har allt mer börjat gå över till produktfotografering och då är ju inte vidvinkel objektiv det bästa precis ;).
 

martinot

Aktiv medlem
(Kör själv med följande trio ifrån Panasonic 15/1,7, 20/1,7 mkII och 25/1,7 som jag är väldigt nöjd med.)

Ledsen att jag är lite sen, men snabbt tips för de som hinner: I en ca timme till så är det bra kampanjpriser på Panasonic, och även ytterligare rabatt på alla objektiv hos Götaplatsens Foto (ange kod "Panasonicobjektiv" i kassan för 20% ytterligare avslag):
http://www.gotaplatsensfoto.se/panasonic-demo-kampanj
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Okej, kan vi betrakta ämnet 20/1,7:an som uttömt nu? Det finns väl en 10-15 objektiv till som uppfyller kriterierna.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Ta en titt på Sigma 19/2.8 och 30/2,8 billiga objektiv, kostar runt 1500:-

Men det är väldigt bra objektiv. Kanon skärpa och snabbheten på AF är bra. Två fynd helt enkelt. Finns även ett 60/2,8

Utvecklade för APC formatet så de är lite större än m43 objektiven normalt men 19 och 30 är fortfarande små.

Kan du tänka dig ett lite större objektiv än så, titta då på Sigma 30/1,4 dyrare men också bättre men fortfarande till bra pris.
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Ta en titt på Sigma 19/2.8 och 30/2,8 billiga objektiv, kostar runt 1500:-

Men det är väldigt bra objektiv. Kanon skärpa och snabbheten på AF är bra. Två fynd helt enkelt. Finns även ett 60/2,8

Utvecklade för APC formatet så de är lite större än m43 objektiven normalt men 19 och 30 är fortfarande små.

Kan du tänka dig ett lite större objektiv än så, titta då på Sigma 30/1,4 dyrare men också bättre men fortfarande till bra pris.
Det jag är intresserad av är resonemang _varför_ jag ska köpa Sigma 19/2,8 istället för Olympus 12-40/2,8, Panasonic 14-42 PZ eller något annat alternativ. Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? (Jag vill inte påstå att pengar inte är ett problem, men priset är bara en av många egenskaper.)

Vilka brännvidder och storlekar jag kan tänka mig står i trådstarten.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Det jag är intresserad av är resonemang _varför_ jag ska köpa Sigma 19/2,8 istället för Olympus 12-40/2,8, Panasonic 14-42 PZ eller något annat alternativ. Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? (Jag vill inte påstå att pengar inte är ett problem, men priset är bara en av många egenskaper.)

Vilka brännvidder och storlekar jag kan tänka mig står i trådstarten.
Min tolkning är att du tycker 12-40/2,8 är för stort eftersom du klagar på 12-50. Annars skulle jag rekommendera
12-40/2,8 och eventuellt komplettera med Pana 20/1,7. Men läs Cyberphotos recension av 12-40. Det är ett riktigt bra objektiv och relativt prisvärt. Tycker du om zoom är detta det bästa normalzoomen för m43.

12-40/2,8 är ett underbart objektiv med hyfsad ljusstyrka och otroligt bra skärpa för att vara ett zoom. Det enda som talar emot är 2,8 och storleken och då är enda alternativen fasta objektiv om du vill ha ljusstyrka.
+kvalité
-storlek
-2,8

Och då skulle jag (om inte pengar är ett problem köpa: Oly 12/2,0 Pana 20/1,7, Sigma 30/1,4 Oly 45/1,8 Oly 75/1,8. Riktigt trevliga objektiv alla men det går åt lite pengar.
+kvalité
+storlek
-priset

Fast budget alternativ: Sigma 19/2,8 Sigma 30/2,8 Oly 45/1,8 Sigma 60/2,8
+kvalité
+pris
+fyndpriser på alla objektiven
-inget riktigt vidvinkel (går att hitta Pana 14/2,5 billigt beg, alternativ till SIgma 19)
-inte lika bra och ljusstarka som dyrare objektiv

Personligen kör jag OM-D E-M10 med Oly 12-40/2,8 Pana 20/1,7 Pana 35-100/3,5-5,6 och vid behov av mer brännvidd tar jag med mitt Pana 100-300 och mindre då blir det mitt Samyang 7,5/3,5. Detta är enligt mig en nästan optimal kombination av pris, kvalité, storlek och ljusstyrka.

Acceptera storleken och köp ett Oly 12-40/2,8. Det är något helt annat än Oly 12-50. Komplettera sen med vad du saknar. 12-40 räcker långt. och som du säkert förstår så tycker jag om det. tar de flesta av mina bilder med Oly 12-40/2,8 eller Pana 20/1,7
 

TBone

Aktiv medlem
Om du är intresserad av brännvidder på 17-20 mm och inte någon stor zoom så är det väl idé att se vilka objektiv det finns med de brännvidderna? Jag kommer på tre st på rak arm: Oly 17 mm 2,8 och 1,8 samt Pana 20/1,7. Eller finns det något alternativ till dessa? Det borde göra det rätt enkelt att väga för- och nackdelar.

Edit: missade sigma 19/2,8, den finns ju också.
 
ANNONS