Annons

Kameraryggsäck för vandring och resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Sundin

Avslutat medlemskap
Varning! Se upp för F-stop

Har själv mycket dålig erfarenhet av F-stop. Fick vänta rejält länge på leverans. När jag till slut ledsnade och avbeställde så fick jag vänta otroligt länge på en återbetalning. Det finns många rapporter på nätet av personer med dåliga erfarenheter av F-stop. Verkar som de ständigt befinner sig på ruinens brant och måste få in pengar från kunder innan de kan lägga beställning hos sina underleverantörer. Underleverantörer som de dessutom måste byte då och då eftersom de inte sköter sina åtaganden.

Själv valde jag i stället en Lowepro Whistler och den fungerade utmärkt för ex.v. fjällvandring. Mycket tålig och med plats för annat än fotoutrusning.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag köpte en Mindshift Rotation 180 Pro för ett halvår sedan:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007041686/mindshift-gear/kameraryggsaeck-rotation-180-professional

Erfarenheterna är lite blandade.
Positivt: Kameraväskan nertill kan man rotera fram och öppna medan man går. Passar bra om man vandrar i grupp och inte vill stanna för att ta fram kameran. Överdelen är rymlig. Det är tätt mellan överdel och nederdel så det är ingen risk att mat eller annat hamnar bland fotoprylarna i den undre väskan. Jag tycker den är bekväm att bära. Väldigt många praktiska fack.

Negativt: Den är dyr. Den är tung i sig själv. Kameraväskan nertill rymmer mindre än vad man tror (stor nackdel). En del tröga blixtlås. Regnskyddet förstår jag mig inte på. Om det är lätt att komma åt fotoprylarna medan man går, så är det svårare när man ställt ner väskan på marken.

Om du söker på Youtube så finns flera recensioner.
 

bagren

Medlem
söker en ny kameraryggsäck. Min naneu military ops har gjort sitt snart.

jag söker en som är mer som en vandringsryggsäck. utvecklad för att sitta riktigt bra med andra ord.
Jag söker alltså inte en kameraryggsäck som enbart är anpassad för foto där det är ett enda stort fack för kamerautrustning. Jag vill få plats med kläder och termos och lite andra saker också. samt ett laptop-fack.

Vad har ni och vad rekommenderar ni till mig?
Titta på Thule Covert DSLR!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fördelar F-stop

En av de stora fördelarna med F-stops ryggor är flexibiliteten genom att ha några olika stora kamerfainsaster. . En i 60-literklassen rymmer alltifrån en liten kamerainsats till den största. Själv använder jag två ryggor (Kashmir och Satori expedition) samt två insatser (en medium och en xlarge. Eftersom jag även kan använda ryggan utan insats (t.ex. på dagsturer med bara kläder, mat, termos och något extraobjektiv och en extrakamera, kompaktkamera + batterier o dyl) så har jag alla de kombinationer jag behöver. Vid flygresor rymmer 60-litersryggan 500/4:+ 100-400 + 2-3 hus + normalzoom+konvertrar+ batterier o laddare m.m. m.m. och kan tas som handbagage. Vid fjällvandringar och liknande lär deras största modell kunna fungera ypperligt för att bära det man behöver som fotograf och vandrare om man inte tar med sig allt (80 liter). För de som vill ha en väldigt lätt rygga med möjlighet att även ta med relativt mycket utrustning på kortare turer som dagsturer (utan tält och sovutrustning) rekomenderas den ultralätta F-stop Kashmir. För de som tycker att det är bökigt och jobbigt med stor rygga som handbagage på flyget passar F-stop bäst eftersom det bara är att ta ur insatsen och bära den som smidigt handbagage och ha själva ryggan nedpackad i resväskan som är incheckad som vanligt bagage. Väl framme är det bara att fram ryggan och lyfta ner insatsen i den. ICU pro xlarge (största insatsen) rymmer det mesta i kameraväg och optik.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Har själv mycket dålig erfarenhet av F-stop. Fick vänta rejält länge på leverans. När jag till slut ledsnade och avbeställde så fick jag vänta otroligt länge på en återbetalning. Det finns många rapporter på nätet av personer med dåliga erfarenheter av F-stop. Verkar som de ständigt befinner sig på ruinens brant och måste få in pengar från kunder innan de kan lägga beställning hos sina underleverantörer. Underleverantörer som de dessutom måste byte då och då eftersom de inte sköter sina åtaganden.

Själv valde jag i stället en Lowepro Whistler och den fungerade utmärkt för ex.v. fjällvandring. Mycket tålig och med plats för annat än fotoutrusning.
Andreas efterfrågade en F-stop Lokala. Jag länkade till en som kan levereras omgående. Vad är problemet !?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jaa, F-stop Loka till exempel verkar riktigt bra. Men går typ inte att få tag i. F-stop verkar inte gå att köpa i sverige.
Att köpa direkt från dom är värdelöst om man läser från olika som provat. vissa har fått vänta i flera månader på produkter och vissa har ute fått sina varor alls. dessutom ska deras kundservice vara riktigt usel och ohjälpsamma.
F-stop funkar klockrent att köpa ifrån enligt mig. Inte billigt. MEn det kan ju vara värt att chatta med dem o se om det man vill ha finns för tillfället om det nu är så att andra har fått problem.
Men däremot är inte bärsystemet i klass med en riktig vandringssäck.
Regn släpps igenom för lätt. min gamla Tamronsäck var betydligt bättre på den punkten.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Mindshift's Rotation har jag spanat på tidigare, ej sett i verkligheten men konceptet ser incessant ut iaf :)

http://www.mindshiftgear.com/products/rotation180-professional
Jag har en sån och är jättenöjd med den för kortare helgturer, mycket skön att bära och rymmer en hel del. Dock ska den sitta på ryggen för att fungera optimalt, småbökigt att få fram utrustningen om den ligger i baksätet i bilen tex. Har därför kompletterat med en PeakDesign-säck som jag använder i vardagen och MindShift-säcken för lite längre utflykter i skog och mark. Saknar dock dedikerad laptopficka.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
F-stop funkar klockrent att köpa ifrån enligt mig. Inte billigt. MEn det kan ju vara värt att chatta med dem o se om det man vill ha finns för tillfället om det nu är så att andra har fått problem.
Men däremot är inte bärsystemet i klass med en riktig vandringssäck.
Regn släpps igenom för lätt. min gamla Tamronsäck var betydligt bättre på den punkten.
Det står på hemsidan om det man lagt i varukorgen finns tillgängligt eller inte. Alltså behöver man inte ens chatta (om man inte vill ).

Vad det gäller regn, så finns det regnöverdrag att köpa separat. Lite dåligt kan (jag) tyckas, men så är det.

Vad det gäller bärsystemet, så kan jag inte sägs varesig bu eller bä i jämförelse med en riktigt vandringsryggsäck, men min erfarenhet av Satorin i min ägo är fullt tillfreds.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det står på hemsidan om det man lagt i varukorgen finns tillgängligt eller inte. Alltså behöver man inte ens chatta (om man inte vill ).

Vad det gäller regn, så finns det regnöverdrag att köpa separat. Lite dåligt kan (jag) tyckas, men så är det.

Vad det gäller bärsystemet, så kan jag inte sägs varesig bu eller bä i jämförelse med en riktigt vandringsryggsäck, men min erfarenhet av Satorin i min ägo är fullt tillfreds.
Varför blir det då så att folk inte får sina beställda saker?

Ja det är faktiskt skitdåligt för en säck för det priset. O inte köper jag Fstops dyra regnskydd heller. Jag använder min vanliga vandringssäcks regnskydd. Vilket gör att säcken ändå blir blöt. Vattnet rinner ju mellan säcken o ryggen. idiotkonstruktion.

Jag köpte nog min 2012. Modellen var den näst största och jag valde den för att den i princip får flyga som handbagage för alla flygbolag om man inte packar i topplocket.
Tror att det är en Tilopa men den idag ser inte riktigt ut som den jag har.
För övrigt så är hemsidan MYCKET sämre på att visa modeller och insatser och packningsförslag idag än för några år sedan.

Om bärsystemet är bättre idag vet jag ju inte men min är långt ifrån en modern vandringssäck.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Varför blir det då så att folk inte får sina beställda saker?
Kan inte svara på det. Men som redan nämnts, så finns det andra leverantörer av deras produkter.
Ja det är faktiskt skitdåligt för en säck för det priset.
Är beredd att hålla med dig i detta.
O inte köper jag Fstops dyra regnskydd heller. Jag använder min vanliga vandringssäcks regnskydd. Vilket gör att säcken ändå blir blöt. Vattnet rinner ju mellan säcken o ryggen. idiotkonstruktion.
Om konstruktionen kan jag inte uttala mig om, då jag ännu inte upplevt det du beskriver, då jag inte varit ute i regn med säcken (ännu). F ö så är det frivilligt om man vill köpa deras regnskydd, eller om man väljer att avstå.
För övrigt så är hemsidan MYCKET sämre på att visa modeller och insatser och packningsförslag idag än för några år sedan.
Om det är avsaknaden av videoklipp på hemsidan,du avser så hålller jag med dig. Men det går att finna på tuben (om så önskas).
Om bärsystemet är bättre idag vet jag ju inte men min är långt ifrån en modern vandringssäck.
Om den saken kan jag inte uttala mig om, men efter det att jag kommit hem från min odysse -mellan -18 och -19, så kommer jag sannolikt att ha mer kött på benen för att kunna uttala mig i den frågan.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Kameraryggsäck

Använder själv en "MindShift Gear Kameraryggsäck Rotation 180° Horizon Tahoe blue" tycker den funkar bra rymmer det man behöver för en tur
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
jaa, F-stop Loka till exempel verkar riktigt bra. Men går typ inte att få tag i. F-stop verkar inte gå att köpa i sverige.
Att köpa direkt från dom är värdelöst om man läser från olika som provat. vissa har fått vänta i flera månader på produkter och vissa har ute fått sina varor alls. dessutom ska deras kundservice vara riktigt usel och ohjälpsamma.
cameranu.nl säljer de flesta av f-stops produkter. Har de det i lager tar det inte många dagar att få hem.
Har själv köpt där flera gånger utan problem.

https://www.cameranu.nl/en/c26032/tassen-koffers-en-riemen/f-stop

Har en sukha till salu. Visserligen med ICU som fyller ut hela väskan, men det går lika bra att stoppa kläder och annat i den ändå :)
 
ANNONS