Annons

Att jämnföra.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Blir detta rättvist?

Jag vill jämnföra två kameror men de har olika antal megapixels. Men båda kamerona kan ta bilder i 1600x1200 med ungefär samma JPG komprimering, Båda kan ha f 4.0 oberoende av zoom faktor och båda kan ta bilder upp till ISO 400.

Om jag nu ställer båda kamerona på samma instälningar och tar bilder och den ena kameran tar mycket sämre bilder kan jag då trots megapixel skilnaden säga att den ena kameran gör bättre bilder än den andra? Kan man med teknikaliteter bortförklara denna testen eller skall man låta förstånd och öga avgöra detta?
 

Damocles

Aktiv medlem
Det beror på vad den gör när den skalar om bilden. Men oftast så använder den ju fulla 4MP och sen bara skalar om bilden när den blir till JPG.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Det beror på vad den gör när den skalar om bilden. Men oftast så använder den ju fulla 4MP och sen bara skalar om bilden när den blir till JPG.
Om vi utgår ifrån att den skalar om bilderna vilket kan man då utgå ifrån skall se bäst ut. Från 5 Mpix ner till 1,9 Mpix eller från 3,3 Mpix till 1,9 MPix?

När jag säger ser bäst ut menar jag vad vi upplever som äest och inte vad som mattematiskt är bäst. Kan man avgöra nått sånt?
 

davidvpt

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
...

När jag säger ser bäst ut menar jag vad vi upplever som äest och inte vad som mattematiskt är bäst. Kan man avgöra nått sånt?
Tja, borde man inte kunna avgöra det genom att titta på resultatet från respektive kamera? Om inte, hur ska man då veta vad som upplevs som bättre?
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vist kan jag det men jag tänkte för en gångs skull avhålla mig från att säga nått om kvalite när det gäller bilder och kameror. Det brukar ju inte bli så uppskattat, så jag tänkte nå lägga in andras bedömningar och åsikter istället för mina egna.

Jag tänker inte nämna namn eller så, men jag tänker inta använda mina åsikter denna gång bara.
 

KGS

Aktiv medlem
I vänster ringhörna en Epson, o i höger en A1 och kanske en nyfångad 300D i mitten ;-)

/kg, som bara gissar
 
ANNONS