Annons

Måste ett stabilt stativ ha storleken av skelettet av en mammut?

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaG

Avslutat medlemskap
Har konstaterat att jag behöver ett stabilt stativ. Minsta maxhöjd 150cm. Och helst till rimligt pris. De jag tittat på som verkat stabila har varit så stora/grova. Inga som man liksom tar med sig "by the way". Är det ngn som har ett bra tips på ett billigt och bra stativ för systemkamera? Jag vore jättetacksam för ideer! Om man kunde kombinera stabilitet och smidighet så vore det perfekt. Mvh Mia
 

JazzBass

Aktiv medlem
Det beror lite på. Jag är ingen van stativanvändare, har själv bara två synnerligen ostadiga och nästan likadana stativ (fick det ena i julklapp) och en monopod.

Trots att de är väldigt svajiga och ostadiga har jag konstaterat att stativen ändå funkar hyfsat väl om jag använder fjärrutlösare, och inte bryr mig att det är lite arbetsamt att ställa in dem rätt. Avtryckaren på kameran kan jag iaf helt glömma, trycker jag på den svajar kameran till ordentligt. Alternativet till fjärrkontroll är tidsutlösare, men det är långsammare att använda tycker jag.

Vill du ha ett stativ som är lätt att ta med och du bara behöver lite extra stabilitet och inga slutartider på en sekund eller längre, tycker jag du ska fundera på en monopod istället.
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Tack för ditt svar. Jag ska fundera på det där med monopod. Tror nog att jag är inne på ett vanligt stativ ändå. Men det tål att tänka på.

Mvh Mia
 

Muni

Aktiv medlem
Tyvärr finns ingen genväg. Ett rejält stativ i vettig prisklass blir ganska tungt. Det tillverkas även stativ i dollarplast (carbon). Både stativet och plånboken blir betydligt lättare.
Manfrotto 055-serien är nog det stabilaste du kan få i dag med tanke på prislappen.

Jag har dissekerat ett lågprisstativ med tunna aluminiumrör. Det var fuskat över allt. Tom popnitarna var för korta. Jag gjorde ett experiment och fyllde benen med fogskum, monterade popnitar av rätt längd och fick en märkbart ökad vridstyvhet.
 

Zeiss

Aktiv medlem
Jag köpte ett kolfiberstativ för 1300kr inkl moms förra veckan, nytt. Tyvärr är det svårt att göra sånna klipp men det är absolut ett kolfiberstativ du letar efter!
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Har konstaterat att jag behöver ett stabilt stativ. Minsta maxhöjd 150cm. Och helst till rimligt pris. De jag tittat på som verkat stabila har varit så stora/grova. Inga som man liksom tar med sig "by the way". Är det ngn som har ett bra tips på ett billigt och bra stativ för systemkamera? Jag vore jättetacksam för ideer! Om man kunde kombinera stabilitet och smidighet så vore det perfekt. Mvh Mia
Hej. Har själv ett klent men nu beställt ett Benbo Trekker. Inte direkt tungt men med en krok i botten på pelaren. Det finns alltid i skogen tunga saker grenar, stenar mm. I fjällen t.ex kan man grensla stativet över ryggsäcken plus en packrem. Hissa upp en bit. Vad har man sedan 5,10, 15 kg motvikt.
 

larjo

Aktiv medlem
På kortare brännvidder fungerar det ganska bra om man använder spegeluppfällning och självutlösare/fjärrutlösare. Tyckte att det funkade ganska bra till en början. Ledsnade rätt fort när jag fick prova ett "riktigt" stativ.
 

dumbo

Aktiv medlem
Har konstaterat att jag behöver ett stabilt stativ. Minsta maxhöjd 150cm. Och helst till rimligt pris. De jag tittat på som verkat stabila har varit så stora/grova. Inga som man liksom tar med sig "by the way". Är det ngn som har ett bra tips på ett billigt och bra stativ för systemkamera? Jag vore jättetacksam för ideer! Om man kunde kombinera stabilitet och smidighet så vore det perfekt. Mvh Mia
Ska det vara högt så blir det ju större även ihopfällt. Man kan inte dela benen i hur många sektioner som helst och dessutom blir stativet instabilare för varje sektion som tillkommer.

Nu vet jag inte vad för stativ du kollat på och vilka som är för stora och jag vet inte vad du menar med stabilt.
Detta stativ
http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1895
är relativt litet och nätt och NÄSTAN så långt som du vill ha det (jag räknar inte med mittpelaren då man inte bör använda den annat än i nödfall). Jag tycker att det är rätt stabilt (väldigt stabilt och bra för pengen) och det funkar utmärkt för den utrustning du har listad i din kameraväska. Det finns mindre stativ som fortfarande är någorlunda långa, men då blir de väldigt klena istället. De kan funka okej om det inte blåser och om man använder trådutlösare och spegeluppfällning.

Hur som helst:
Det finns inga genvägar till bra bilder, utan man får vackert kånka på detdär stativet om man vill använda "lite längre" slutartider.

Gorillapod finns ju som ett alternativ när man vill ha något litet som är lätt som en plätt att bära på, men det ersätter definitivt inte ett "riktigt" stativ (och det är ju inte i närheten av 150cm högt).

Har man gott om pengar så kan man komma ner en del i vikt genom att köpa stativ i kolfiber, men storleken går inte att göra så mycket åt. Vill man ha det 150cm högt så kommer det att bli en 50cm högt ihopfällt, med fyra sektioner.
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Tack allihopa!

Tack allihopa för era konkreta förslag och ideér! Nu har jag lite mer att gå på. Suveränt att man kan få del av så mkt kunskap på det här sättet. Stort tack!!! Mvh Mia

Ps: Är det ngn som har tips om bra monopod också när jag ändå är i frågarfarten?
 

kamsam

Aktiv medlem
Ettbensstativ

Jag strövar dagatals omkring i skogarna och brukar inte alltid bära med mig tunga, stadiga trebensstativ men ofta nog en Komperdell Guide-vandringsstav vars handtagsknopp döljer skruv med 1/4 tums kameragänga. För att underlätta kameraarbetet har jag kompletterat med ett Manfrotto 234RC tilthuvud. Stavens utfällda längd är 145 cm, ihopskjuten 50 cm, vikt 200 g, tilthuvudet 250 g. Ettbensstativ är inte lika stabilt som trebens eftersom man vanligen håller i det under fotograferingen men det hjälper att klara av några stegs längre exponeringstider än ens vanliga "smärtgräns".
Ettbensstativet kompletterat med ett stabilt bordsstativ som man ju också kan pressa mot trädstam, vägg, sten, bil, bröstkorg tycker jag är respektabla alternativ.
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Tack för ditt inlägg! Fiffig lösning du hittat som passar både "vandrandet" och fotandet. Mvh Mia
 

kamsam

Aktiv medlem
vandringsstav

Hmm, jag köpte min stav hos Lassen retkiaitta i Helsingfors men om du inte har vägarna förbi så tror jag nog att sådana finns att fås i vilken butik som helst där man saluför fritidsprylar. Säkert tillverkar också andra än Komperdell stavar med kameraskruv.
 

webbwalle

Medlem
Kan bara säga!

Av alla billiga stativ jag ägt, så ångrar jag att jag inte la ut mycket pengar på ett bra istället.

Nu har jag köpt ett manfrotto som väger 3-4kg men det är klart värt pengarna samt tyngden för stadigare får man leta efter.

Bilderna blev bara bättre och bättre , nu kan jag fota i snålblåsten oxo.

Därtill köpte jag en kul-led så jag kan böja och vrida hur jag vill, det klarar 8kg.

Plastiga skräp som kostar från 300 är bara skräp och dom håller inte...
mvh Walle...
 

Brav

Aktiv medlem
Använder ett enben Velbon VEL PRO POD 8 kolfiber. Går att dra ut så att jag slipper böja ryggen (jag är 190+) och är ändå inte svajigt. Kan verkligen rekommenderas vid skogsvandringar.
/Tommy
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
leta upp ett fin använt Gitzo av den klassiska modellen i aluminium. helt klart mycket användbara stativ som håller ett liv eller två om det behövs ;)

vill man ha det stabilaste så är det endast flerrörsstativ som gäller. kolla in sachtler för 100mm kula/huvud! men inget budgetalternativ direkt.

köpte nyss själv ett at de större Gitzo Studex,stativen för under en tusenlapp på blocket.. helt klart ett stativ som håller lääänge och för myyycket ;)
 

kamsam

Aktiv medlem
I över tretti års tid har jag använt ett Gitzo Reporter med Gitzos minsta center-off kulled som resestativ och det är mycket stabilt i förhållande till storlek och vikt förutsatt att man inte höjer centrumpelaren mera än högst 10-15 cm. Stativet verkar helt outslitligt. Enda jag saknat är möjligheten att breda ut benen i spagat.
I dagarna har jag skaffat ett begagnat Berlebach och det står som urberget men det hör då inte längre hit utan till mammutskelettens klass.

/Kamsam
 
ANNONS