Annons

Installera programvara eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bloggfia

Ny medlem
En möjligtvis banal fråga som avslöjar mig som den novis jag är... :) Köpte en Nikon D90 idag (!) och det medföljde en installerings-cd; "Software suite CD". Den innehåller Nikon Transfer (för att överföra bilder till datorn), ViewNX (program för att visa bilder) och relaterade program.

Behöver/bör jag installera detta i min dator? Fungerar inte bildöverföringen annars? Jag vågar inte prova mig fram så mycket när det gäller datorer... I dagsläget har jag en Olympus och det kommer upp en fråga direkt när jag kopplar in den till datorn om jag vill överföra bilder.
Tacksam för svar
Sofia
 

Kustbo

Aktiv medlem
kan vara klokt att installeraad det på CD.n är ju inte Nikonägare men om jag fattat rätt så är det View NX programmet för att bla visa och öppna RAW filer vilket Du bör fota i för bästa redigeringsmöjlighet.

Vill Du bara föra över bilderna kan Du ansluta kameran som vilken flyttbar disk som helst via USB kabel eller plocka ur minneskortet och sätta det i en kortläsare kopplad till datorn den bör dyka upp automatiskt när Du ansluter den som Din gamla kamera, så det beror lite på vad Du vill göa vilket program Du använder.

Gratttis till nya kameran, Julklapp?
 

Bloggfia

Ny medlem
Oj, vilket snabbt svar, tack så mycket! :) Ja, en julklapp, från mig själv dock!

Hm, "...RAW filer vilket Du bör fota i för bästa redigeringsmöjlighet.". Det är just på grund av sånt här som jag gick med i fotosidan! :) Jag kan ingenting om "RAW-filer"... och vet inte hur jag bär mig åt för att fota i det.
Men då kanske jag tar mig för att installera CD:n i alla fall!
Tack igen
Sofia
 

Kustbo

Aktiv medlem
Oj, vilket snabbt svar, tack så mycket! :) Ja, en julklapp, från mig själv dock!

Hm, "...RAW filer vilket Du bör fota i för bästa redigeringsmöjlighet.". Det är just på grund av sånt här som jag gick med i fotosidan! :) Jag kan ingenting om "RAW-filer"... och vet inte hur jag bär mig åt för att fota i det.
Men då kanske jag tar mig för att installera CD:n i alla fall!
Tack igen
Sofia
Kika i manualen hur Du ändrar bildformatet från Jpeg till RAW, tror att det i en Nikon heter NEF men lite osäker jag kör ju Pentax själv, annars kan Du välja DNG som är ett universellt RAW format som alla RAW konverterare (datorprogram) klarar av.
Det går oftast att köra i ett läge där kameran tar både en RAW och en Jpeg bild samtidigt, drar mera minne men värt det när Du vill fixa med bilderna ;-)

Själva fotandet är ingen skilnad det är bara formatet på bilden som skiljer och i RAW har Du all bilddata kvar, och kan ändra allt (nästan iaf) i efterhand via datorn, som att byta exponeringsläge eller köra brusreducering om Du fotat på höga ISO värden.

HeHe ja man får oftast de bästa julklapparna av sig själv ;-)
 

bjoele

Aktiv medlem
Transfer-programmet använder inte jag - det är ju bara att kopia själv som en USB-disk. Däremot använder vissa det, då det dels tydligen kan sortera bilderna i mappar efter datum på smidiga visoch dels kan sätta copyrightinfo i EXIF-informationen.

ViewNX är ett gratisprogram som följer med och som ger dig en hel del möjligheter att hantera bilderna efteråt. T.ex. har du ju säkert sett att du kan ändra bildprogram mellan portätt, landskap, neutral, svartvit etc. Om du tar bilder i RAW-format (.NEF-filer) så kan du ändra detta i efterhand i ViewNX. Du kan också skärpa, ändra kontrast, färger och liknande saker.

Sen har Nikon ett mer avancerat program som är ViewNX storebror som heter CaptureNX2. Detta program är inte gratis utan kostar strax under 2000 kr och med det kan man redigera bilderna mer kraftigt. Man kan tanka ned en 2-månaders provversion från nikons webbsida om man vill.

Personligen tycker jag att användargränssnitten för ViewNX och CaptureNX är rätt svåra att lära sig, men när man väl börjar få fason på det så känns det kraftfullt.
 

MagnusKlingenberg

Aktiv medlem
Grattis till din nya leksak.

För att ställa in RAW eller jpeg i din kamera så trycker du in knappen som heter QUAL och vrider på det bakre hjulet till du får fram RAW. Och vill du gå tillbaka till jpeg så scrollar du runt till "fine".
Obs du kan ställa den till RAW+fine. Då får du som tidigare sagts två bilder.

De programmen som kommer med är inte nödvändiga men trevliga att ha.
Nikon Transfer är som sagt till för att flytta filer från kamera/minneskort till datorn.
Visst du kan göra det som med din gamla kamera men nikon transfer kan döpa om filerna medans de kopieras. Så dina bilder kommer heta. ParkBilder_001.jpg i stället för DSC_0031.jpg. Dvs det blir lite lättare att hitta dem. Du kan även fin tid och datum i namnet så det blir enkelt att sortera.

ViewNX är mycket riktigt en bildvisare som, bland annat, klarar av Nikons RAW format .nef. Den är till för att titta på bilderna göra enklare redigeringar/klippningar samt att konvertera RAW till .jpg

Sen om du skall ha RAW eller jpg är upp till dig och det kommer komma folk som säger att antingen det ena eller det andra är bäst och att det är meningslöst att använda det de inte tycker om för varierande anledningar.

Fördelen med RAW är att kameran inte är slängt lika mycket information som den har med .jpg.
Ex om du har överexponerat en vit klänning kan du kanske få tillbaka lite av strukturen med raw medans det är helt borta med .jpg. Det är även så att om du gör mycket förändringar så är det mer detaljerad färginformation i RAW så om risken för fula tonövergångar i ex blåa himlar är mindre.

Nackdelen:
Det är krångligare och kräver att du konvertar bilden innan du lägger ut den på nätet eller sänder den till tryck.

Mitt råd är att lära sig i etapper. Sätt kameras på .jpg och fundera inte på det just nu. Börja lek med autofokus, exponerings kompensation, bländarval osv.. Och när du känner dig nyfiken på att prova RAW så gör det.
 

Bloggfia

Ny medlem
Tack så mycket för era svar! Inser att det här forumet är både välbesökt och väldigt användbart...
Jag tror jag avvaktar lite med det spännande RAW-formatet, jag behöver lära mig lite mer basics innan jag går vidare känner jag. Men en vacker dag så! :)
Sen får jag se hur jag gör med de där gratisgrejerna som medföljde på CD:n. Ingen panik med dem heller helt enkelt...
 
ANNONS