Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

+/- i manuellt läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

harryett

Aktiv medlem
steelneck skrev:
Ja kanske på en Minolta. Jag svarade på ett "kamera-generellt" sätt, och det var inte ämnat som ett inlägg i meta-diskussionen kring ett märke.
ja har en Nikon D1x och om jag inte missminner mig så fungerar de flesta nikonkameror likadant
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Exponeringskompensation i manuellt läge är användbart till mycket. Man kan t ex kompensera så att de ljusaste högdagrarna med teckning hamnar i mitten av ljusmätarens skala och sen använda spotmätaren för att bestämma exponeringen på ett mycket smidigt sätt. Eller med negativ film precis tvärtom. Utan exponeringskompensationen räcker kameramätarnas skalor ofta inte till för den mätmetoden.

På Nikonkameror har det mig veterligen funkat så sen exponeringskompensation uppstod som begrepp. Men är jag inte felunderrättad stängs exponeringskompensationen av på Canon om man är i manuellt läge.
 

raderad12

Aktiv medlem
jimh skrev:
Men är jag inte felunderrättad stängs exponeringskompensationen av på Canon om man är i manuellt läge.
Ja. Vid något autoläge så håller man ned "Av+/-" knappen och snurrar på hjulet för att ställa in exp.kompensation. Gör man samma sak vid manuellt läge så ändrar man bländaren. Jag vet dock inte om detta gäller på alla Canon-modeller.

För mig är det dock skit samma, jag vill ha manuella objektiv med bländarring, mattskiva med snittbild och microprismor och på sin höjd tidsautomatik.

Finns det förresten någon kamera med "EV-automatik", alltså att man t ex. ställer in EV 15 (solsken) och sedan ställer kameran in tiden när man själv ändrar bländaren så att just det inställda EV-värdet hålls?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
steelneck skrev:
Finns det förresten någon kamera med "EV-automatik", alltså att man t ex. ställer in EV 15 (solsken) och sedan ställer kameran in tiden när man själv ändrar bländaren så att just det inställda EV-värdet hålls?
Hasselblad - mekanisk koppling mellan bländarring och slutartidsring.
 

Lasse C

Aktiv medlem
jimh skrev:
Men är jag inte felunderrättad stängs exponeringskompensationen av på Canon om man är i manuellt läge.
Jag vet inte hur det är på Canons systemkameror, men på min S3 IS finns ingen exponeringskompensation i samma mening i manuellt läge som i P-, AV- och TV-läget. Det som finns är att det i displayen visas i steg hur mycket min egen valda exponering (bländare, slutare, ISO) skiljer sig från vad kameran skulle ha valt, baserat på den ljusmätningsmetod som är inställd. Skillnaden visas i tredjedels steg upp/ned till +/- 2 steg. En tvåa visas röd till skillnad från andra värden som visas vita. Större skillnader än två steg visas även de som en röd tvåa.

Detta att skillnaden visas i diplayen kan man ju kalla ett slags expneringskompensation i manuellt läge. Det är alltså då fotografen själv som expneringskompenserar manuellt. Men någon expneringskompensation som automatisk avviker från den inställda exponeringen finns inte.

Jag förstår heller inte vad det skulle ha varit bra för. Däremot skulle en gafflingsfunktion i manuella läget, liknande den i de andra tre lägena, inte ha suttit fel. Alltså att kameran tar tre bilder i snabb följd, min exponering, en ljusare och en mörkare med inställbar avvikelse. Det finns tyvärr inte i manuella läget, utan det får man göra manuellt. Men man kan inte få allt på en kompakt.

Mvh.
Lasse C
 

hsb

Aktiv medlem
På Nikon D80 kan man använda exponeringskompensationen i Manuellt läge för att minska eller öka ISO om man har Auto-ISO aktiverat.
 
ANNONS