Annons

ÅSKA, alla tips välkommna

Produkter
(logga in för att koppla)

troutfisher

Aktiv medlem
För att fotografera blixtar (en crashcourse).

1. Komponera i sökaren.
2. Ta en provexponering med ett nd-filter monterat för att få korrekt exponering. Notera tiden.
3. Täck för sökaren med täckgummit som följde med din kamera. (annat ord? Förhindrar ströljus att komma in från sökaren).
4. Täck för optiken med ngt svart (ett optiklock tex)
5. Ställ in kameran på BULB och ha din fjärrutlösare OCH ditt stoppur redo.
6. låt avtryckaren falla :)
7. Varje gång du lyfter optiklocket från optiken så startar du ditt stoppur. Således stannar du stoppuret när optiklocket är åter på plats (en svart plastskiva el dyl. är ofta bättre)
8. när stoppurets visade tid är densamma som exponeringstiden under provtagningen avslutar du din exponering.

På detta sätt fick man ofta många blixtar på samma bild...

NU FINNS DET ETT ENKLARE SÄTT :p

Annars kan man ju alltid sammanfoga många blixtbilder i PS...

http://www.moosenewsblog.com/2009/02/escape-from-the-office/
http://www.startrails.de/html/software.html

Ovan 2 länkar innehåller info på hur man kan använda tekniken för att ta bilder av 'startrails'. Fungerar utmärkt för blixtbilder.

kanon detta skall jag testa i sommar !!
 

iSolen.se

Guest
Inte en aning, men det är ju onekligen en dyrare lösning. Vet heller inte om man kan ställa ljuskänsligheten? Natur-blixt och blixt-blixt är inte samma sak ;)
Dyr? Kostar några hundra på mediamarkt..., jag har köpt två. Bygga själv blir knappast billigare.
Tror de har en analog lösning så bara det funkar kommer det gå snabbare.
Men slutaren ska tryckas av också så något tillägg måste man ha.

Den där snurran som ligger och mäter verkar lite overkill (och långsamt) när det enda man behöver göra är detektera en ramp och sluta en krets.
 

Manitou

Medlem
Dyr? Kostar några hundra på mediamarkt..., jag har köpt två. Bygga själv blir knappast billigare.
Jag sa aldrig att det var dyrt att köpa en färdig, bara dyrare än att bygga själv. Och allt är relativt, som student vill man kanske inte lägga ut några hundralappar ;)

Sedan ser jag inte hur man jämför en färdig produkt för några hundra mot komponenter för några kronor? Transis, motstånd, ICn är ju hur billiga som helst. Enda som kostar lite mer är fotosensorn.

Saknar man sedan lödstation etc så är det ju en annan femma, men då är det här kanske inte heller något bra projekt att börja med ;)

Slutligen är det väl en intressefråga. Jag bygger hellre något själv än att betala för att någon maskin skall sätta ihop det åt mig. Det är ju charmen i allt man gör, själva skapandet.
 

iSolen.se

Guest
Jag sa aldrig att det var dyrt att köpa en färdig, bara dyrare än att bygga själv. Och allt är relativt, som student vill man kanske inte lägga ut några hundralappar ;)

Sedan ser jag inte hur man jämför en färdig produkt för några hundra mot komponenter för några kronor? Transis, motstånd, ICn är ju hur billiga som helst. Enda som kostar lite mer är fotosensorn.

Saknar man sedan lödstation etc så är det ju en annan femma, men då är det här kanske inte heller något bra projekt att börja med ;)

Slutligen är det väl en intressefråga. Jag bygger hellre något själv än att betala för att någon maskin skall sätta ihop det åt mig. Det är ju charmen i allt man gör, själva skapandet.
Jag har också byggintresset men min erfarenhet är ändå att det kostar mer än det smakar. Bara lådan kostar multum.

Men för att återvända lite till ämnet, IC-bygget är lite långsamt. Borde man inte kunna bygga en analog lösning?

Sensorn, en kondensator och ett par transistorer. borde bli billigare också.
 

troutfisher

Aktiv medlem
Jag har också byggintresset men min erfarenhet är ändå att det kostar mer än det smakar. Bara lådan kostar multum.

Men för att återvända lite till ämnet, IC-bygget är lite långsamt. Borde man inte kunna bygga en analog lösning?

Sensorn, en kondensator och ett par transistorer. borde bli billigare också.
blev en tekniskt tråd detta hehe !! kanon !
 

Manitou

Medlem
Jag har också byggintresset men min erfarenhet är ändå att det kostar mer än det smakar. Bara lådan kostar multum.

Men för att återvända lite till ämnet, IC-bygget är lite långsamt. Borde man inte kunna bygga en analog lösning?

Sensorn, en kondensator och ett par transistorer. borde bli billigare också.
Enda sättet som jag ser att snabba upp kretsen på är att mha ett relä (eller en switch om man vill känna sig delaktig xD ) leda om strömmen till RETRIGGER (12) på 4047 efter första användning. Då slipper man att gå igenom hela ICn var gång fotosensorn exponeras. Sedan hur mycket man vinner på det i praktiken vette tusan.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Nu fick jag inspiration. Har en blixtutlösare som det är eluttag på(praktiskt), det är en tvåpolig kontakt som ska anslutas till kamerans fjärruttag(som brukar vara trepolig 2,5mm stereo). Prova dig fram till/ eller sök i GDS forumet på Fotosidan hur det är kopplat. Det bör funka, speciellt om man skärmar av utlösaren ungefär som objektivet.
Dom är ganska billiga på Ebay, sök på "flash trigger" och köp bara om den har kontakt på sidan. Tex:
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=Flash+Remote+Slave+Trigger&_sacat=See-All-Categories&_naf=1

Enklast är nog en manuell analog kamera, helst utan batteriberoende. Den kan stå öppen på B hur länge som helst, men man måste balansera bländaren mot blixten oxå så blixten blir bra exponerad. Annars kanske den knappt syns.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Såväl blixten som kameran funkar lika, dom kortsluts av blixtutlösaren/trådfjärren för kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, man får göra lite grundforskning för att ta reda på polaritet, mm, och sen bygga sig en adapter.
 
ANNONS