Annons

Ersättning för redigering av bilder ifrån fastighetsmäklare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramzon

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag har fått ett (kontinuerligt) uppdrag ifrån en fastighetsmäklare som innebär att jag ska redigera byråns alla bilder.

Arbetet går ut på att jag får fem st olika exponeringar som ska sättas ihop till en bild, med allt vad det innebär runt omkring. Alltså färgkalibrering och nivåer till kloning och radering av oönskade detaljer i bilden.

Enligt mäklaren kommer det att handla om minst 50st uppdrag per år med allt emellan 9 - 50 bilder per uppdrag. Det ska levereras en högupplöst samt en lågupplöst version av samma bild. (Räknas som en bild).

Nu är ju då frågan jag ställde mig vad en rimlig ersättning för detta skulle vara? Det som är bestämt är iaf att det kommer att bli ersättning per bild. Och vi skulle senare komma överens om en skälig ersättning. Så hur är bäst att räkna ut ersättningen? Har försökt att googla utan något vidare resultat.

Givetvis är det vitt det handlar om. Så jag tar tacksamt emot vägledning på hur jag ska komma fram till en rimlig ersättning.

//Sebastian
 

StaffanW

Aktiv medlem
Så här kan man tänka.
Här ett exempel:

Ta en av bilderna som exempel och gör allt från början med dom 5 bilderna som ska sättas ihop till att bilden är färdig och uppdelad på två storlekar. Ta tid på hur lång tid det tar. Säg att det tar 33 minuter.

Varje uppdrag var mellan 9-50 bilder. Säg ett snitt på 25 bilder. Ponera att du vid varje uppdragstillfälle spenderar 3 timmar (ta emot bilderna, skicka vidare bilderna, telefonsamtal, fakturering, bokföring mm.
Det blir då 2 timmar genom 25 bilder är 180min/25 = 7 minuter per bild.

Din totaltid per bild blir då 33+7=40 minuter.

Sen bestämmer du vad du vill ha / tycker är rimligt att ha för timdebitering. Säg 400:-. 40 minuter är 0,67 timmar så din ersättning per bild blir då 400:- x 0,67 = 267:- / bild

Som sagt, ett exempel.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tänk även att du måste täcka skatt och egenavgifter, samt kostnad i samband med att du håller med dator och mjukvara. Förr eller senare kommer den ju att behöva uppgraderas, och då måste det finnas råd till det.
 

Mats G

Aktiv medlem
Asien!

Det är nu så att de flesta mäklarbilder bildbehandlas i något "Asienland" för en spottstyver.

Det är ju oftast firmor som SE 360, Diakrit, Zentuvu,eller vad dom nu heter.. Dom ger sina fotografer endast "kaffepengar" och sen sänder dom till lågprisland som behandlar för några kronor/st.

Din mäklare fotar tydligen själv och du fixar bilderna. Vi får hoppas att han inte läser detta :)

Ps de "Asienredigerade", med sina taskigt inklippta klarblåa himlar, ser som tur är nästan alltid för jävliga ut.

Men hoppas du får jobbet, du måste göra minst 450:-/timme.
Så du måste vara ca 4-6 ggr snabbare än en van bildbehandlare i Indien eller var dom håller hus.
Eller helst 4-6 ggr bättre!
 

Nikita

Aktiv medlem
Tyvärr är mäklarbranschen katastrof när det gäller att få betalt så du kan inte räkna med att få mkt betalt men försöka går ju alltid. Om du har tur tror jag att du kan få max 40-50 kr / bild exkl moms. Asien tar ca 25-30 kr / bild (tror jag).

50 uppdrag är väldigt lite / år. Om du ska kunna försörja dig på detta så måste du redigera minst 2-3 jobb / dag, annars får du se det som en bisyssla. de flesta mäklare betalar nog max 1000 kr för en fotografering inkl redigering.

Om du åtar dig jobbet bör du inte lägga mer än 4-5 min / bild annars blir det en förlustaffär för dig.

Lycka till!
 

alfred k

Aktiv medlem
Tyvärr är mäklarbranschen katastrof när det gäller att få betalt så du kan inte räkna med att få mkt betalt men försöka går ju alltid. Om du har tur tror jag att du kan få max 40-50 kr / bild exkl moms. Asien tar ca 25-30 kr / bild (tror jag).

50 uppdrag är väldigt lite / år. Om du ska kunna försörja dig på detta så måste du redigera minst 2-3 jobb / dag, annars får du se det som en bisyssla. de flesta mäklare betalar nog max 1000 kr för en fotografering inkl redigering.
.
Om du åtar dig jobbet bör du inte lägga mer än 4-5 min / bild annars blir det en förlustaffär för dig.

Lycka till!
Är nog lite i underkant. De flesta betalar mer.

När det gäller editering så är det denna del som tar tid. Inte fotograferingen.
Ska du hålla hög kvalitet så räcker inte 5 minuter/bild.

Be mäklaren skicka dig bilder som ska bearbetas från en tidigare fotografering.
Du kommer ganska snart att få en uppfattning hur lång tid det tar och därigenom
kunna sätta ett rimligt pris.
 

Przemek

Aktiv medlem
Ibland funderar man på om mäklarna bryr sig om hur bilderna ser ut. Kolla här t.ex.:

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=46Q2J07PM83VGI9F&typ=CMVilla&from=Hemnet

De sista bilderna på exteriören, det är fotat på dagtid med fin blå himmel, eller, vänta nu...
Jag kan inte minnas att himlen ser ut sådär på en kvällsbild.

Själv har jag ett gäng "skymningshimlar" (som jag givetvis tagit kvällstid) att lägga in om det är mulet under fototillfället och jag ska ta skymningsbilder.

Det är ju helt otroligt vad vissa mäklare accepterar som marknadsföringsmaterial för hus och att säljarna också tycker det ser bra ut.

Vad jag vill säga är att man inte behöver överredigera bilder. Gör det snabbt, för de flesta vill inte betala för yrkesmässig redigering tyvärr...
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Nu är det så att jag har fått ett (kontinuerligt) uppdrag ifrån en fastighetsmäklare som innebär att jag ska redigera byråns alla bilder.

Arbetet går ut på att jag får fem st olika exponeringar som ska sättas ihop till en bild, med allt vad det innebär runt omkring. Alltså färgkalibrering och nivåer till kloning och radering av oönskade detaljer i bilden.

Enligt mäklaren kommer det att handla om minst 50st uppdrag per år med allt emellan 9 - 50 bilder per uppdrag. Det ska levereras en högupplöst samt en lågupplöst version av samma bild. (Räknas som en bild).

Nu är ju då frågan jag ställde mig vad en rimlig ersättning för detta skulle vara? Det som är bestämt är iaf att det kommer att bli ersättning per bild. Och vi skulle senare komma överens om en skälig ersättning. Så hur är bäst att räkna ut ersättningen? Har försökt att googla utan något vidare resultat.

Givetvis är det vitt det handlar om. Så jag tar tacksamt emot vägledning på hur jag ska komma fram till en rimlig ersättning.

//Sebastian
Ta kontakt med någon av firmorna från bangalore, trippla priset och lej ut alltihop.
 
ANNONS