Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos 70d fel på sensorn ?? panik hjälp behövs

Produkter
(logga in för att koppla)

bradfridell

Aktiv medlem
hej, igår började min eos 70d bli konstig bilderna blir så här hela tiden.
måste va nått med sensorn ju, testade båda objectiven, rengjorde objectiven o speglarna i kameran. men cp fortfarande, så tog en bild utan objectiv för o vara säker o aaa vart likadant då med. är som en ljusstrimma beroende på inställning så olika tjock o lång. va ska jag göra, skulle behöva fotografera på gatebil i helgen som kommer, så behöver hjälp med detta fort helst.
va kan felet va.
//brad
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Slutaren som är kass ser det ut som. 2000-3000 kr i byte skulle jag gissa på om du inte har garanti.

Kan du använda Live view skulle du kunna installera Magic Lantern och köra Silent shutter full resolution. Då används inte slutaren eller spegeln alls och det kan rädda din helg. Det kan också innebära att du fuckar upp slutaren än mer och skadar andra delar.

Du har ingen kamera du kan låna av någon?
 

bradfridell

Aktiv medlem
oki ja måste kolla upp garantin, men tror den va 2 år, då har ja tur i såna fall. nej ingen kamera, problemet är att ja filmar med den här också. så är i stort behov av den tyvärr.
får kolla runt o se va ja kan hitta
 

bradfridell

Aktiv medlem
ingen aning om vad kameran gått. men ringde canon service o ska få den lagad gratis enligt konsument lagen. om jag av nån anledning nu inte har tagir över 100.00 bilder. eftersom att dom trodde det lät som ett fabrikats fel. för hade så här förra året lite under en dag med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Använd stor bokstav i början på meningarna, så blir dina inlägg lättare att läsa och därmed begripa.
Lycka till med reparationen.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Ska lämna in kameran på måndag efetr gatebil, blir o enbart filma eventet på fredagen istället.
Så får se vad jag får för info av canon sen under nästa vecka, men tack för hjälpen boys :)
 

Moha

Aktiv medlem
Hej,


Jag fick samma problem, vad blev resultatet, fick du byta slutaren? kostade?
Frågan är om det är klokt att reparera?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej,


Jag fick samma problem, vad blev resultatet, fick du byta slutaren? kostade?
Frågan är om det är klokt att reparera?
Hej!
Numera tror jag inte det är någon idé att byta slutare på en 70D då den är gammal och du kan köpa en beg för under 3000kr. Du kan överväga en beg 80D för 5000kr eller så istället och gå upp i prestanda dessutom.
 

Moha

Aktiv medlem
Tack Fredrik, håller med.

Jag är lite kluven att köpa begagnad då finns det inget garanti att den inte fallerar dagen efter köpet (om man är riktigt pessimistisk av sig).

Finns det någon med erfarenhet från 90D?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack Fredrik, håller med.

Jag är lite kluven att köpa begagnad då finns det inget garanti att den inte fallerar dagen efter köpet (om man är riktigt pessimistisk av sig).

Finns det någon med erfarenhet från 90D?
Du kan köpa begagnat från företag med 3 eller 6 månaders garanti. Om din budget är kring 12000 kr (90D) så finns det mycket att välja på bland begagnatmarknaden. En 1D X i ok skick går för 13000 hos Mattssons foto.
 
Senast ändrad:
ANNONS