Annons

Ännu en objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

enSAM

Medlem
Har fått över lite pengar så nu funderar jag på ett nytt teleobjektiv för fåglar och djur. Sugen på ett Canon EF 500/4L IS II USM men då är frågan finns det bättre alternativ? Är lite rädd för att jag i vissa situationer kanske måste backa. Kan man få lite synpunkter på för och nackdelar, och även andra alternativ. Har en 5D m III.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Enda gången

Enda gången du behöver backa är om du har en älg på10-m avstånd! Hur ofta sker det? 500 mm är inte mycket på din kamera! Ska du ha bilder på småfåglar behöver du ändå vara väldigt nära! (5-8 m). Vad har du tänkt att fota eftersom du skriver så?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Med tanke på...

Har fått över lite pengar så nu funderar jag på ett nytt teleobjektiv för fåglar och djur. Sugen på ett Canon EF 500/4L IS II USM men då är frågan finns det bättre alternativ? Är lite rädd för att jag i vissa situationer kanske måste backa. Kan man få lite synpunkter på för och nackdelar, och även andra alternativ. Har en 5D m III.
Med tanke på din fråga undrar jag om det inte vore bättre att satsa på ett billigare alternativ! Kanske en 100-400ISII och en extender 1,4 III. Du får då brännvidder från 100-560 mm och garanterat bra skärpa! Om du sedan vill nå längre kan du ju satsa på ett 500/4 II och nå lite längre. (Den har bra skjärpa med ef 2x III men då krävs nog en bra stativkombo med gimblahuvud.om det ska bli bekvämt.
 

enSAM

Medlem
Med tanke på din fråga undrar jag om det inte vore bättre att satsa på ett billigare alternativ! Kanske en 100-400ISII och en extender 1,4 III. Du får då brännvidder från 100-560 mm och garanterat bra skärpa! Om du sedan vill nå längre kan du ju satsa på ett 500/4 II och nå lite längre. (Den har bra skjärpa med ef 2x III men då krävs nog en bra stativkombo med gimblahuvud.om det ska bli bekvämt.
Tanken har funnits, men skärpan är den tillfredsställande? Har provat den tidigare 100-400
och blev inte nöjd. Det nya klarar den även en extender 1,4 så är det ju något att fundera på.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Galant

Den ska klara galant att få bra skärpa med det objekivet och 1,4 III + din kamera.

PS. Förutsätter förstås att du inte har förstautgåvorna av den kameran utan att ha uppgraderat firmware. I början kunde inte kameran AF-fokusera mer än till f/5,6 men sedan många användare visat motsatsen genom att tejpa kontakter eller använda Kenko 1,4 så uppgraderade man firmware så att kameran även ska klara ef 1,4 III och de andra originalextendrarna.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har fått över lite pengar så nu funderar jag på ett nytt teleobjektiv för fåglar och djur. Sugen på ett Canon EF 500/4L IS II USM men då är frågan finns det bättre alternativ? Är lite rädd för att jag i vissa situationer kanske måste backa. Kan man få lite synpunkter på för och nackdelar, och även andra alternativ. Har en 5D m III.
Istället för 85000, köp en Sigma 150-600 för 15000, tror inte du som amatör behöver den extra kvalitet som EF500 ger dig, men jag kan ha fel
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Bättre alternativ? Rent skäpemässigt/bildkvalitet blir den nog svår att straffa, EF600 då kanske. Däremot skulle bättre för dig kunna innebära kortare brännvidd, då du är rädd att behöva backa. Men vad som då finns är jag osäker på....EF400/4 har väl fått en version II, den är nog inte dålig. Undrar dock också lite över "rädd att behöva backa". Är det så att du inte haft ett fast tele förr & tycker det känns olustigt att inte kunna zooma ut? Jag har inte heller nån gång på mina 22 år med den typen av foto hamnat innanför närgränsen. Några enstaka ggr kanske lite väl nära & behövt klippa huvud/horn. Däremot har jag flera ggr önskat att jag satt med längre brännvidd. Nu är ju inte brännvidden lösningen på bilden då det som bekant blir en massa störningar o annat som komprimeras mellan motiv och objektiv. Tycker iaf inte heller att 500 är för mkt på FF till djur/fågel. För egen del har jag kommit fram till att jag skulle behöva ha en lättare glugg också med mig, för de gångerna oförutsedda grejer händer där man kan bli lite långsam med stortele. Men så ska man ju bära med sig prylarna också. Vore så klart super om du kunde låna nåt vadsomhelst-objektiv med 500 mm & testa under en period. Lycka till!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har fått över lite pengar så nu funderar jag på ett nytt teleobjektiv för fåglar och djur. Sugen på ett Canon EF 500/4L IS II USM men då är frågan finns det bättre alternativ?
Kanske 200-400/4 1,4x? Lite tyngre, lite mindre, lite dyrare. Men mycket mer flexibelt.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Som tidigare skrivits, 500mm är inte speciellt mycket och fotar du fågel kommer du ofta använda den med extendrar. Ett kanonobjektiv är det verkligen, lätt för sin storlek och välbalanserat, funkar bra att handhålla eller bära på. Dock är det ju fysiskt rätt stort...
100-400 II fungerar jättebra med 1,4x extender. Väldigt liten skärpeförlust och AF är också tillräckligt snabb. Dock så är det inte den ljusstarkaste kombinationen med f8. Den nya 100-400 II är betydligt bättre i alla avseenden än den gamla, tillåter ljuset så kan du låta en 1,4x extender sitta på hela tiden utan att behöva oroa dig för bildkvaliteten.
Men...500'an är ändå i en annan division, det går inte att komma ifrån. Det jag märkt är att det krävs en hel del övning för att få den sista perfekta skärpan med objektivet. Det fångar vind på ett annat sätt än mindre objektiv och det korta skärpedjupet gör att man verkligen måste vara noggrann med var man sätter skärpan.

Jag använde bägge dessa kombinationer på en Svalbardsresa under sommaren på FF-hus. I praktiken blev det så på Zodiacturer använde jag oftast 100-400 med extender och från båten vi bodde på samt på vandringar/landstigningar var 500'an med. Den mindre 100-400 var att föredra i gummibåten just för sitt mindre format. Jag hade med 500'at några gånger i gummibåten, men det är inte lika snabbjobbat som en zoom när förhållandena ändras, risken finns också att man ivern smäller in det i någon annan passagerare...

Monopod kan rekommenderas till 500'an om du ska fota långa pass, ett gimbalhuvud för monopod jag är väldgt nöjd med är detta från brittiska Lensmaster .

En aspekt jag tycker är viktig vid val av utrustning är att den är väderskyddad. Fotar man i huvudsak fågel och djur kommer grejerna att bli blöta och kanske dammiga om man är på safari oavsett hur försiktig man är och använder tunna förvaringspåsar i safaribilar etc. Bägge Canonobjektiven och deras extendrar är väderskyddade, hur det är med de övriga tillverkarna känner jag inte till.

Lycka till med ditt val!
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Har fått över lite pengar så nu funderar jag på ett nytt teleobjektiv för fåglar och djur. Sugen på ett Canon EF 500/4L IS II USM men då är frågan finns det bättre alternativ? Är lite rädd för att jag i vissa situationer kanske måste backa. Kan man få lite synpunkter på för och nackdelar, och även andra alternativ. Har en 5D m III.
Ett alternativ som skulle ge bättre räckvidd till ett mycket lägre pris är en 7D II och 400mm f/5,6. Ska du fota fåglar tjänar du knappast någonting på FF, eftersom du ändå får beskära kraftigt. Bättre då att använda APS-C och få bättre räckvidd med samma upplösning. Kamerahuset 7D II lär dessutom vara väldigt mycket bättre för djurfoto än 5D III, då det klarar 9,5 fps mot 6 och har bättre autofokus.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Jag har både 5D mk3 och EF 500mm f/4,0.. är ljuset bra sitter ofta 1,4 extendern på.
tänk på att hela paketet väger över 5kg..
...skärpemässigt är det något av det bästa du kan ha..

jag har över vägt 7D mk2.. men tycker inte bildkvaliteten är tillräcklig när ljuset tryter..
 
ANNONS