Annons

Ny stationär PC

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Gör inte det. Kommer att bli stökigt, förmodligen har Dell en egen storlek på moderkortet (BTX?) och sedan blir det lite trassel med OS'et.
Köp ett bra chassi, bra PSU, bra CPU-kylare, etc. så får du en tystare och modernare PC.
.

Hoppas att de på NetonNet är tillräckligt kunniga att kunna rekommendera tyst chassi och PSU som klarar sig.

Så lång har jag bestämt mig på 16MB RAM, grafikkort köper jag inte i första hand utan använder processor inbyggda... nu ska bara processor/ moderkort bestämmas??? i5 vs i7? Vad som är viktigt med moderkort? Tanken är inte att uppgradera utan då bytter man dator igen...
 

smislo

Aktiv medlem
Fractal Design Define S är ett bra chassi.
Netonnets uppgraderingskit med i7-6700 (om du inte skall överklocka behövs inte K-modellerna) är en bra kombo, https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/moderkortacpuinternminne/intel-ga-b150m16gbi7-6700wrist/225569.8985/
Kylare som funkar bra för priset är Cooler Master Hyper 212.
Tack för detta. Nu ska man bara vänta att den dyker upp i Malmö. :)

Vad får man mera med denna istället, ser att minnes hastighet är bättre... är det värt extra pengar för ändemål?

Chassi:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/fractal-design-define-s-black/217880.8976/
+
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/evga-600w-white/226206.8969/ ?
 

smislo

Aktiv medlem
Ja, då får du ett litet "monster". Skall du överklocka datorn? Kommer du spela på den?
Nej , ingen överklockning, egentligen vet ej vad det innebär i real värld. Inte heller spela, XBOX och WII finns till barn. Datorn är tänkt mest för att surfa, titta på video, redigera bilder...

Passar lådan/ PSU som jag nämnde ovan?
 

Mr Kane

Aktiv medlem
Visst är det kul med teknik men då känns kitet överspecat. Intel i7-6700, moderkort med H170 chipset och DDR4-minnen blir kanske 1500 kr billigare. Du får avgöra om det är värt de pengarna. Effektförbrukningen går ner dessutom så datorn blir lite tystare.
Chassit och PSU'n funkar (jag hade nog dock lagt några kr mer på kraften för en tystare och modulär variant).
 

zosma

Aktiv medlem
Japp, det missade jag. Funderade också på hur många platser det finns för ytterligare diskar.
Spelar väl egentligen ingen roll. För bilderna fungerar det utmärkt med externa diskar. Viktigt tycker jag att kolla att det finns många usb-platser. Nästan allt använder ju usb idag. Mus, tangentbord, externa diskar, kortläsare, många headset osv.
 

smislo

Aktiv medlem
Visst är det kul med teknik men då känns kitet överspecat. Intel i7-6700, moderkort med H170 chipset och DDR4-minnen blir kanske 1500 kr billigare. Du får avgöra om det är värt de pengarna. Effektförbrukningen går ner dessutom så datorn blir lite tystare.
Chassit och PSU'n funkar (jag hade nog dock lagt några kr mer på kraften för en tystare och modulär variant).
Tackar för alla tips, det blir:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/moderkortacpuinternminne/intel-ga-z170xi7-6700k16gb212evo/221166.8985/
 

zosma

Aktiv medlem
Det nätagget är riktigt bra, köpte en likadan för ett tag sen, sen registrerar man den på EVGA sida, så får man 10 års garanti. Eftersom min gamla agg klarade inte av min ny grafikkort.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Tja måste låna tråden då ja behöver en ny dator med :). Köpte du det uppgraderings kittet du länkade där. Hur funkar det tycker du?. Värt att köpa.
Eller ska ja satsa på en färdigbyggd dator med dubbla 780gtx. Big Tower. i5 45nått Black edition och 16 gig ram. Dock ddr3
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dubbla grafikkort är knappast ngt man blir lyckligare över när man jobbar med bilder i en dator.
Filmredigering däremot i RÄTT program, såsom PP, gissningsvis även FCP.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Premiere Pro
Premiere Elements har inget stöd för GPU accelerering.
I alla fall inte när jag läste specen ngn gg förra året eller var det 2014?, tiden går så fort....
 
ANNONS