Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focus Mode X-Pro2/X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att det kan vara rätt kul att ta 8 bilder per sekund ibland, även om jag vanligtvis tar bilder en och en. Det lite förvirrande i sammanhanget är Focus Mode omkopplaren som jag inte blir helt klar över.

Ställer man den på S vid kontinuerlig bildtagning, så bestäms fokus och exponering vid första bilden och efterföljande bilder får samma inställningar. Sätter man den på C så justeras fokus och exponering för varje bild, alltså en förutsättning för rörliga objekt.

Men vad händer om Fokus Mode står i C-läget vid enstaka bilder (förutom att ögonfokus inte fungerar)? Det verkar gå precis lika bra och då undrar man ju vad omkopplaren är till för?

Vid mina 8 b/s sessioner glömmer jag givetvis att ställa om Fokus Mode från S till C och då blir inte fokus rätt alla gånger när objektet rör sig, så enklast är att alltid ha omkopplaren i C, vare sig det är kontinerliga serier eller singelbilder man tar och bara använda S-läget de få gånger man vill koppla in ögonfokus.

Gör man så har Fokus Mode plötsligt blivit en omkopplare mellan AF/MF och S-läget blir då ögonfokusomkopplingen (om man har det påslaget).

Bättre hade varit att man väljer Fokus Mode S eller C via Drive-menyn samtidigt som man ställer om till kontinuerlig bildtagning.

Någon som begriper det här bättre än jag får gärna förklara vad det är jag inte får kläm på. Hur gör ni andra som brukar ta kontinuerliga bildserier med dessa kameror? Har ni omkopplaren konstant på C eller hur gör ni för att inte glömma att ställa om den?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att det kan vara rätt kul att ta 8 bilder per sekund ibland, även om jag vanligtvis tar bilder en och en. Det lite förvirrande i sammanhanget är Focus Mode omkopplaren som jag inte blir helt klar över.

Ställer man den på S vid kontinuerlig bildtagning, så bestäms fokus och exponering vid första bilden och efterföljande bilder får samma inställningar. Sätter man den på C så justeras fokus och exponering för varje bild, alltså en förutsättning för rörliga objekt.

Men vad händer om Fokus Mode står i C-läget vid enstaka bilder (förutom att ögonfokus inte fungerar)? Det verkar gå precis lika bra och då undrar man ju vad omkopplaren är till för?

Vid mina 8 b/s sessioner glömmer jag givetvis att ställa om Fokus Mode från S till C och då blir inte fokus rätt alla gånger när objektet rör sig, så enklast är att alltid ha omkopplaren i C, vare sig det är kontinerliga serier eller singelbilder man tar och bara använda S-läget de få gånger man vill koppla in ögonfokus.

Gör man så har Fokus Mode plötsligt blivit en omkopplare mellan AF/MF och S-läget blir då ögonfokusomkopplingen (om man har det påslaget).

Bättre hade varit att man väljer Fokus Mode S eller C via Drive-menyn samtidigt som man ställer om till kontinuerlig bildtagning.

Någon som begriper det här bättre än jag får gärna förklara vad det är jag inte får kläm på. Hur gör ni andra som brukar ta kontinuerliga bildserier med dessa kameror? Har ni omkopplaren konstant på C eller hur gör ni för att inte glömma att ställa om den?
Jag färstår helt vad du menar. Det är bara det manuella läget som är lite mysko på Fuji. Så jag tycker vi glömmer det.
AF-S är det som Canon kallar singelfokus. Det är vad som skall ge bäst fokus på stilastående motiv. Den låser så snart man fått en korrekt avläsning. Det är nog det de flesta använder.

sedan har vi AF-C- eller conitnues. Det är något många av oss har konstant inställt på en Canon kamer kopplad till tumfokus.
Då trycker man på tumfokus och kameran försöker hitta fokus. NÄr vi tycker fokus hittat rätt släpper vi tumfokusen och skärpan låser på målet.
Medan följer vi ett motiv håller vi inne tumfokus och fokus fösröker hela tiden sätta skärpan på det vi siktar på.
Det går nu att få Fuji att göra samma sak.
Så glöm nu singefokus. Det är till för saker som inte rör på sig. Så vill vi fotografera galna hundar eller ishockey så är det AF-C som gäller.
Då kopplar vi också bort att avtrycket har med fokus att göra. Att sköta fokus kopplas istället till AF-L. Den knappen måste man hitta direkt och den är alldeles för liten på både X-PRO2 och X-T2 tyvärr.
Har man väl gjort detta så kan man få det hela att fungerapå samma sätt som de flesta som fotar sport har inställt på Canon och Nikon.

Nu måste vi också kombinera detta med focus mode. Fuji har Singelfocus, Zone och Wide tracking. Canon har detsamma.
Vid singel fokus måste vi hålla AF-.punkten på målet nästan konstant.
Vid Zon fokus har vi ett område som försöker följa motivet. Och vid wide tracking skall samtliga punkter försöka följa ett motiv.
Det där senare fungerar bra när man följer en fågel mot en blå himmel. Det fungerar sämre när fågeln flyger lågt och vi har en rörig bakgrund av träd i bakgrunden. Detsamma gäller Zon-focus.
Så jag kör helst följande fokus med Singel fokus. Nu kan man även här få en grupp av AF-punkter att agera tillsammans. Så benämningen är lite missvisande. Det är mitt favoritläge men kräver man är tränad av att hålla punkterna på målet.
Så slutligen har vi X-T2 inställningarna av känslighet av följande fokus och som då bara finns på X-T2 och inte på X-PRO2.
Där kan man ställa in hur AF-C skall reagera på olika saker. Om något dyker upp i bilden.
Jag skall bara ta ett exempel.
En hund som springer i full fart har huvudet lågt i en del av bilderna ochrumpan högst och hopparsedan upp i ett språng och håller huvudet högt. Nu vill jag ju att fokus skall ligga på huvudet och inte på rumpan. Så då får jag ställa der känsligheten för plötsligt uppdykande objekt . För det är rumpan som plötsligt dyker upp.
Så jag vill den skall fortsätta räkna fram var motivet bör befinna sig i fokus även om den läser av några värden på en rumpa som ligger längre bak.
Väldigt mycket en kopia av hur det fungerar på Canon.
Så vi har 3 olika faktorer att ta hänsyn till när vi blir experter på AF-C.
Det kan kännas väldigt komplicerat innan man fattat det hela. Samt att hitta bäst inställningar för olika motiv kan vara svårt.
så jag förstår om M Jeanna Qvarnström känner hennes Canon 7D MKII är svår att förstå när hon förösker hitta bäst inställning för att fota sina hundar.
Nu har X-T2 blivit lika svår. Samtidigt lika bra som som Canon på den punkten.
Det är nog bara att läsa på och prova sig fram för att hitta rätt läge och förstå hur det fungerar.
Jag har levt med detta i 5D MKIII och 5DS r och skall erkänna jag fortfrande inte hittar det optimala i alla lägen.
När det gäller Fuji har jag provat mi fram i någon månad. Där är förstår jag fortfarande ändå mindre. Fast jag har lyckats hitta sintällningar som gör att jag konstant får fokus på min lilla svarta galning när han ränner runt och även lyckas sättta fokus på mitt två-åriga barnbarn när han ränner runt. Jag lyckas även få fokus på en och annan pippifågel.
Så precis som med Canon när de gav oss ett bättre AF-C så gjorde de det okcså mer komplicerat.

Den där komplexiteten är då lite mindre hos X-PRO2. Fast enligt min mening fungerar de ungeför lika bra för normala motiv. Jag får ungefär samma antal keepers när jag använder X.PRO2 som X-T2 för at fota min lille svarte galning.
Det är först när han börjar springa mellan en massa träd i vägen som det fungerar bättre med X-T2.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej på er,

När jag läser dessa, synnerligen kompetenta och utförliga beskrivningar så känner jag mig helt matt och stärkt i tron att jobba med manuell och AF-knapp på Fujinoner eller helt manuellt med allt från salig faders Summaron fråm 60-talet till en ny Kines (Zonlai).

Vill minnas vår Bengan skrev något som "det är svårt att fota med digitala kameror".

Ja det finns ju så mycket inställningar och varianter jämfört med en film Canon F1 där ki ASA/känslighet var given för en hel rulle, sedan hade man (skärpeinställning med enkel & utmärkt visning och spotmätning av ljus så man kunde välja vad skall vara "rätt exponerat", dvs visare och semaforvisare överlappar = rätt; samtidigt som F1:an dessutom visuellt visade bländaren, ju högre upp desto mindre bländare, genialiskt enkelt.
Den enkelheten tycker jag faller helt bort med all automatik, men digitala fördelen är ju att resultatet visas innan tagning... eller direkt..

Det som gnager är ju - hur skulle vi fota samma motiv? Skulle mitt sätt med att vänta in, förutbestämma var skärpan ligger och vänta in motivet ge så mycket sämre eller färre "bra" / visningsbara /behållbara bilder?

Och dessutom, jag förenklar mitt liv med jpeg, inte raw...

Man saknar en fotohelg med deltagare där olika metoder, inte kora bästa bild eller fabrikat, går igenom.. och mer fritid!

-J!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej på er,

När jag läser dessa, synnerligen kompetenta och utförliga beskrivningar så känner jag mig helt matt och stärkt i tron att jobba med manuell och AF-knapp på Fujinoner eller helt manuellt med allt från salig faders Summaron fråm 60-talet till en ny Kines (Zonlai).

Vill minnas vår Bengan skrev något som "det är svårt att fota med digitala kameror".

Ja det finns ju så mycket inställningar och varianter jämfört med en film Canon F1 där ki ASA/känslighet var given för en hel rulle, sedan hade man (skärpeinställning med enkel & utmärkt visning och spotmätning av ljus så man kunde välja vad skall vara "rätt exponerat", dvs visare och semaforvisare överlappar = rätt; samtidigt som F1:an dessutom visuellt visade bländaren, ju högre upp desto mindre bländare, genialiskt enkelt.
Den enkelheten tycker jag faller helt bort med all automatik, men digitala fördelen är ju att resultatet visas innan tagning... eller direkt..

Det som gnager är ju - hur skulle vi fota samma motiv? Skulle mitt sätt med att vänta in, förutbestämma var skärpan ligger och vänta in motivet ge så mycket sämre eller färre "bra" / visningsbara /behållbara bilder?

Och dessutom, jag förenklar mitt liv med jpeg, inte raw...

Man saknar en fotohelg med deltagare där olika metoder, inte kora bästa bild eller fabrikat, går igenom.. och mer fritid!

-J!
Nu är ju detta inte en resa som gått från en gamla Leica R-3via Nikon F4 som nog startade detta, till dagens moderna kamera i ett steg.
Att kameran blivit mer lik en dator har tagit tid och inte varit någon revolution. Snararea en evolution.
Tycker inte alls det gått för fort. Snarare det senast alltför långsamt.
Se på våra barn. De kan hantera en avancerad mobiltelefon redan i koltåldern. Ta bilder och bläddra fram och tillbaka. Så jag har inga problem med dagens kameror. Jag lånar Haselbladare och andra kameror och dwet tar mig inte lång tid att lsita ut hur de fungerar.

Fast det tar lång tid att lära upp någon som är van med mbilen att blir en fotograf.
Dagens kameror kräver ganska mycket av kunskap.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Mjae, jag menade att din beskrivning av alla varianter av autofokus får mig att inse att kunna nyttja allt, det är ett berg att bestiga och i min åldriga värld undrar jag över detta - men det beror på vad man har för motivrepeteoar. ... Jag har ingen XT-2 förvisso, men passusen "ett bättre AF-C så gjorde de det okcså mer komplicerat." är det rätt väg?
"

Jag köpte tidigt en digital, Kodak DC-260, när den kom ut en 1998. I bruksanvisningen stod det, vill jag minnas, "detta är en dator med kamerafunktion"..

-J!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mjae, jag menade att din beskrivning av alla varianter av autofokus får mig att inse att kunna nyttja allt, det är ett berg att bestiga och i min åldriga värld undrar jag över detta - men det beror på vad man har för motivrepeteoar. ... Jag har ingen XT-2 förvisso, men passusen "ett bättre AF-C så gjorde de det okcså mer komplicerat." är det rätt väg?
"

Jag köpte tidigt en digital, Kodak DC-260, när den kom ut en 1998. I bruksanvisningen stod det, vill jag minnas, "detta är en dator med kamerafunktion"..

-J!
Det var själet til lvarför jag skrv som jag gjorde. Det finns 6 olika typer av motiv att välja på för olika typer av AF-C mål.
Precis som hos Canon. Det är nog inte så svårt att förstå sig på dessa efter läst på lite.
DEt är när man börjar ställa in dessa fär att göra dem bättre det börjar vli svårt. Inte att förstå men att trimma in.
Nu måste man inte ge sig in i detta om man inte är en utpräglad fågelfotograf eller fotar sport.
Redan X-PRO2 som inte har denna möjlighet ger åtminsone mig tillräcklig träff för jag skall vara nöjd.
I X-T2 skulle jag kunna förfina detta till att kanske gå från 80% till 90% skarpa bilder. Fst det kräver mycket testande för att komma dit.
Det är likadant hos Canon. En fin möjlighet men inget de flesta av oss bör bry sig om.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag färstår helt vad du menar. Det är bara det manuella läget som är lite mysko på Fuji. Så jag tycker vi glömmer det.
AF-S är det som Canon kallar singelfokus. Det är vad som skall ge bäst fokus på stilastående motiv. Den låser så snart man fått en korrekt avläsning. Det är nog det de flesta använder.
Det manuella läget är väl inte så mysko. Det är S och C lägena som blir mysko när man ställer in 'Still Image' på Drive-menyn. S-läget fungerar mindre bra om den/det man fotograferar rör på sig vid 'Continous'-fotografering.

sedan har vi AF-C- eller conitnues. Det är något många av oss har konstant inställt på en Canon kamer kopplad till tumfokus.
Då trycker man på tumfokus och kameran försöker hitta fokus. NÄr vi tycker fokus hittat rätt släpper vi tumfokusen och skärpan låser på målet.
Medan följer vi ett motiv håller vi inne tumfokus och fokus fösröker hela tiden sätta skärpan på det vi siktar på.
Det går nu att få Fuji att göra samma sak.
Så glöm nu singefokus. Det är till för saker som inte rör på sig. Så vill vi fotografera galna hundar eller ishockey så är det AF-C som gäller.
Då kopplar vi också bort att avtrycket har med fokus att göra. Att sköta fokus kopplas istället till AF-L. Den knappen måste man hitta direkt och den är alldeles för liten på både X-PRO2 och X-T2 tyvärr.
Har man väl gjort detta så kan man få det hela att fungerapå samma sätt som de flesta som fotar sport har inställt på Canon och Nikon.
Jag har aldrig gillat att fokusera med tummen. Använt det ibland vid studiofotografering med Canon, men annars föredrar jag helt klart att fokusera med avtryckaren och komponera om. Gammal vana. Joysticken (focus stick) på X-Pro2 använder jag bara vid stativfotografering, där jag först komponerar bilden och sedan ställer fokuspunkten med spaken.

Nu måste vi också kombinera detta med focus mode. Fuji har Singelfocus, Zone och Wide tracking. Canon har detsamma.
Vid singel fokus måste vi hålla AF-.punkten på målet nästan konstant.
Vid Zon fokus har vi ett område som försöker följa motivet. Och vid wide tracking skall samtliga punkter försöka följa ett motiv.
Det där senare fungerar bra när man följer en fågel mot en blå himmel. Det fungerar sämre när fågeln flyger lågt och vi har en rörig bakgrund av träd i bakgrunden. Detsamma gäller Zon-focus.
Så jag kör helst följande fokus med Singel fokus. Nu kan man även här få en grupp av AF-punkter att agera tillsammans. Så benämningen är lite missvisande. Det är mitt favoritläge men kräver man är tränad av att hålla punkterna på målet.
Nu beskriver du det som på Fujispråk heter 'AF Mode':
http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-pro2/menu_shooting/af_mode/

'Focus Mode' är det jag beskrev i första inlägget och som jag inte får helt kläm på varför det fungerar som det gör:
http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-pro2/shooting/focus_mode/index.html

Så slutligen har vi X-T2 inställningarna av känslighet av följande fokus och som då bara finns på X-T2 och inte på X-PRO2.
Hoppar över den delen eftersom jag har X-Pro2 och inte X-T2 ;)

Den där komplexiteten är då lite mindre hos X-PRO2. Fast enligt min mening fungerar de ungeför lika bra för normala motiv. Jag får ungefär samma antal keepers när jag använder X.PRO2 som X-T2 för at fota min lille svarte galning.
Det är först när han börjar springa mellan en massa träd i vägen som det fungerar bättre med X-T2.
För mig låter det bra att de olika modellerna fungerar så lika!

Men, du har ännu inte svarat på min fråga om hur du har 'Focus Mode' inställt till vardags och hur du bär dig åt för att inte glömma att ställa om omkopplaren på framsidan av kameran från S till C när du via Drive-menyn byter från 'Still Image' till 'Continous'? Eller om det finns några nackdelar med att alltid ha 'Focus Mode' inställt på C, även med 'Still Image'?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta med tumfokus på Fuji fungerar sådär- Problemet är knapparna för tumfokus.
De sitter bäst till på X-T2, Fast på boostergreppet sitter den mindre bra till.
Sedan sitter det sämre till på X-PRo2 och i en helt annan position.
Knapparna är också små och svåra att hitta snabbt eftersom de inte är tillräckligt accentuerade.
På mina Canonkameror använde jag oftast kontinuerlig fokus och tumfokus. Det vet jag också många andra som gör.

Fast det går inte konfigurera X-PRO2 på samm sätt som X-T2. PÅ den senare kan jag koppla bort avtrycket från fokus och sedan sätta över det till AF-L.
Då fungerar kameran på samma sätt som hos Canon.
Fast detta fungera inte på X-PRo2. Här blir det bara förvirrat. AF går inte koppla bort från avtrycket. Det menyalternativet finns inte hos X-PRO2.
Så ställer man kameran på AF-C så blir det continues focus när man håller ner avtrycket till hälften och förstås när man håller nere avtrycket.
Har man sedan också ställt in AF-L till tumfokus händer något skumt när man åller in den knappen. Kameran går då över i singel fokus och låser fokus på det man mätte på när man tryckte in knappen AF-L. Mycket märkligt.
Om man kör tumfokus skall det ju vara igång så länge man håller in knvappen Om jag släpper den ligger ju fokus på det jag mätte på senast. Så det blir därmed därför låst.
Så här har Fuji strulat ihop det hela till en enda röra.
Så jag har gått tillbaka till ha AF också på avtrycket på båda kamerorna. Sedan har jag tumfokus kvar på X-T2 och AF-L knappen för att kunna kicka igång AF att börja följa något utan att jag ännu är beredd att låsa AE och börja fota.
 

afe

Aktiv medlem
Jag testade att ställa in direct AF till AF-C, och då kan jag använda tumfokus på min X-Pro 2 när jag sätter fokusväljaren på M. Avtryckaren aktiverar inte AF i det läget.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag testade att ställa in direct AF till AF-C, och då kan jag använda tumfokus på min X-Pro 2 när jag sätter fokusväljaren på M. Avtryckaren aktiverar inte AF i det läget.
Men då sätter du fokus på första bilden som sedan gäller alla efterföljande bilder. Inte så bra om du vill ta en bildserie av något som rör sig.

Edit: fel av mig! Instant AF setting heter det på engelska. Det fungerar!
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Aha - jag testade bara med singeltagning eftersom jag nästan bara kör med det. Ja, då funkar det ju inte riktigt ändå.
 

alfin

Aktiv medlem
Nej, jag tror du har rätt, ska testa senare.
Nu tror jag inte du har rätt längre. Det verkar som fokus bestäms vid första bilden. Instant AF setting verkar bara styra om man vill ha kontinuerlig fokus så länge AF-L knappen är intryckt.

Manualen säger så här under Continuous Shooting (Burst Mode):

"To vary focus and exposure with each shot, select focus mode C; in other modes, focus and exposure are determined by the first shot in each series."
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu tror jag inte du har rätt längre. Det verkar som fokus bestäms vid första bilden. Instant AF setting verkar bara styra om man vill ha kontinuerlig fokus så länge AF-L knappen är intryckt.

Manualen säger så här under Continuous Shooting (Burst Mode):

"To vary focus and exposure with each shot, select focus mode C; in other modes, focus and exposure are determined by the first shot in each series."
Jaa har testat detta ordentligt. Det finns en skillnad mellan X-PRo2 och X-T2. Varfvör förstår jag inte. I X-T2 kan jag slå av att avtrycket slår på AF. Det gör så att tumfokus fungerar pdrecis som på en canon kamera.
Trycker jag in AF-L så börjar kameran söka fokus på det jag har AF punkterna på.
Detta val dinns inte hos X.PPRO2. Här går det inte koppla bort AF från avtrycket.
Här låser istället AF-L Som vid singelfokus.
Nu har jag visserligen inte testat detta eftet senaste uppdateringen som kom för någon dag sedan.
Så min X-T2 kan fungera som jag vill ha det. Fast eftersom min X-PRO2 inte kan det så avstår jag.
När jag fotar med 2 kameror så måste de fungera ganska lika.
JAg har kunnat leva med kameror som är så olika som 1D MKIIN och en Canon 5D MKII. Väldigt olika menyer. Fast just det här att m,an sätter fokus med tumfokus eller med avtrycket sitter i ryggmärgen och är svårt att ha olika mellan kamerorna.
 
ANNONS