Annons

Exponeringsproblem Canon 6DII med Irix i liveviewläge

Produkter
(logga in för att koppla)

miklar

Aktiv medlem
Jag har problem med min Canon 6DII när jag fotar med Irix 15/2.5 i liveviewläget. Den funkar bra att fota "normal" eller med annat objektiv. Objektivet funkar bra att fota med liveview tillsammans med Canon 7DII.

Problemet är att 6:an verkar tro att den ställer in rätt värden men bilderna blir överexponerade om jag ställer in andra bländare än 2.5 och jag misstänker att objektivet då låser sig i det läget. Fotar jag med liveview och 2.5 funkar det bra med!

Någon som varit med om detta?
Det är lite retsamt om jag vill fota i liveview och ha mindre bländare.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Vad händer om du trycker in nedbländningsknappen (vad den nu heter, på framsidan bredvid obejktivfattningen) i LV-läge, bländar den ner korrekt då?
Du skriver f/2.5 i ditt första inlägg, men antar att du menar 2.4 då det är största bländare, står det 2.5 i skärmen så är ju något väldigt konstigt där.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad händer om du trycker in nedbländningsknappen (vad den nu heter, på framsidan bredvid obejktivfattningen) i LV-läge, bländar den ner korrekt då?
Du skriver f/2.5 i ditt första inlägg, men antar att du menar 2.4 då det är största bländare, står det 2.5 i skärmen så är ju något väldigt konstigt där.
Canon kan inte visa 2,4 om jag inte missminner mig, utan visar bara de fasta stegen som man normalt kan ratta in.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Canon kan inte visa 2,4 om jag inte missminner mig, utan visar bara de fasta stegen som man normalt kan ratta in.
Helt korrekt, provade precis på min 7DII och den visar 2.5 för två Sigman med lägsta bländare på 1,4/1,8 nedbländade till "2.4". Men frågan om den bländar ner korrekt med DoF-preview knappen är ju intressant i felsökningssyfte.
 
ANNONS