Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S1R/S1 - Nikondödare på riktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det finns L-adapters för Leica R, M och S men utan AF (tror jag; osäker på S).

Men utbudet för objektiv är helt klart större för Nikon Z. Speciellt om man kan tänkas sig att använda manuellt fokuserade objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får nog avvakta och se hur Panasonichusen blir i verkligheten innan man bygger upp för mycket förväntningar. Kom även ihåg att Pana i regel erbjuder en hel del videoprestanda i sina bättre systemkameror som man också får betala flr vare sig man behöver detta eller inte. Tänk också på att Pana kör DFD med CDAF och inte PDAF. Detta begränsar möjligheterna att använda objektiv för PDAF system även om det skulle finnas smarta adaptrar framöver. Nuvarande objektiv utan linjära fokusmotorer har tydligen svårt för små snabba korrigeringar av fokus som CDAF kräver. Detta utöver problemet att kameran måste känna till mycket om objektivet, ffa dess oskärpekaraktär för att DFD skall fungera. Även i de fall objektiven är gjorda för kamerasystemet så tenderar DFD att i flera situationer "pumpa" fokus fram och tillbaks då den letar fokus. I synnerhet då objektivet lider av "focus breathing" är detta irriterande. Detta sagt vill jag påpeka att på stilla motiv så har de Panasonickameror jag haft varit otroliga på att sätta fokus på stilla motiv i dåligt ljus, men då pratar vi förstås om m43 kameror med större skärpedjup som underlättar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Finns en hel hög med rimligt prissatta kameror.
Däremot tycker du att de är dyra men det är inte samma sak som att de inte är rimligt prissatta.
Marknaden styr i tillgång o efterfrågan.
Rimligt är upp till var och en att avgöra. Det är mycket riktigt så att marknaden styr. För mig är situationen lik den cardazio skrev: för min siuation finns ingen rimligt prissatt kamera som erbjuder påtagliga prestandalyft. Om vårt synsätt blir vanligare kommer antingen priserna falla eller också kommer några tillverkare gå under. Om däremot prisnivån är OK för tilltäckligt många kommer priserna fortsätta ligga på nuvarande nivå eller också kommer de att öka.

Problemet jag ser är att innovationstakten på digitalkameror i stort är lägre än för 10 år sedan och då släpps nya kameror mer sällan och till högre priser. Detta blir lite av ett moment 22 eftersom de nya kamerorna blir dyrare samtidigt som förbättringarna blir mindre. Det lönar sig mer och mer att behålla sin gamla. Frågan är om tillverkarna kommer göra som amerikanska biltillverkare gjorde fram till 80-talet: göra grejer som bara håller en begränsad och förkortad livslängd så att man måste köpa nytt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Problemet jag ser är att innovationstakten på digitalkameror i stort är lägre än för 10 år sedan och då släpps nya kameror mer sällan och till högre priser.
Då får du väl hitta på innovationer som folk är beredda att betala för.

Ser det mest som gnäll. Det är bara o välja, betala eller låt bli.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja man kanske skall tänka så som en på jobbet när vi skällde på höga bensin priser, ja tankar för hundra kronor varje gång oavsett vad det kostar sa han-:)-:) eller som Pastor Jansson han hade inga bestämda åsikter om någonting, livet är som påse sa han om man inte fyller den med något.
 

cardazio

Aktiv medlem
Testade visningsex på scandinavian idag. Fasiken vad bra sökarbild och focus peaking/luppfunktion. Vill-ha-faktorn är hög 😀. Tror kanske s1 är vettigare val för min del gentemot s1r mtp bildfiler mm.

Har precis köpt objektiv till Nikon för 15k så kanske inte läge nu dock
 
ANNONS