Annons

Exportera RAW till Jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnisu

Medlem
Jag använder Aperture för att redigera bilder och undrar hur man förlorar minst när man flyttar en bild. Om en bild i RAW-format efter redigering i Aperture är ca 10 MB är det efter export (jpeg original size) ca 2 MB. När jag ser på bilden i "verklig storlek" i förhandsvisning ser det ut att vara gott över A4, ev A3. Jag fotar barn och säljer filen. Hur ska jag bete mig för att förlora så lite som möjligt när jag exporterar och bränner filen till kund, om de vill göra typ a3 eller större?
Jag har en Canon 5d och använder främst 50 mm 1,4.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag har missförstått frågan, men se bara till att spara med minsta möjliga komprimering (100% eller 12 brukar det heta), och inte klicka i något för att förminska bildernas pixelmått.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte storlek

Jag använder Aperture för att redigera bilder och undrar hur man förlorar minst när man flyttar en bild. Om en bild i RAW-format efter redigering i Aperture är ca 10 MB är det efter export (jpeg original size) ca 2 MB. När jag ser på bilden i "verklig storlek" i förhandsvisning ser det ut att vara gott över A4, ev A3. Jag fotar barn och säljer filen. Hur ska jag bete mig för att förlora så lite som möjligt när jag exporterar och bränner filen till kund, om de vill göra typ a3 eller större?
Jag har en Canon 5d och använder främst 50 mm 1,4.
Det verkar som om du tror att bilden blir mindre efter att du sparat det som JPG. Så är det inte. Bilden har exakt samma storlek i pixlar eller cm räknat. Det du ska tänka på är att spara med så lite jpg-kompresion som möjligt. Hur det funkar i ditt program vet jag inte men om du exporterar bilden till Photoshop så väljer du där save as - jpg och därefter får du upp en valruta där du kan ställa jpg-kompression.
 

Jonnisu

Medlem
Det verkar som om du tror att bilden blir mindre efter att du sparat det som JPG. Så är det inte. Bilden har exakt samma storlek i pixlar eller cm räknat. Det du ska tänka på är att spara med så lite jpg-kompresion som möjligt. Hur det funkar i ditt program vet jag inte men om du exporterar bilden till Photoshop så väljer du där save as - jpg och därefter får du upp en valruta där du kan ställa jpg-kompression.
Tack! Det är precis är vad jag tror. Nu förstår jag ;)
Ska testa att exportera via Photoshop för att se om det är någon skillnad jämfört med Aperture. Jag förstår iofs inte var alla MB tar vägen men det kanske jag inte behöver veta så länge bilden är ser bra ut?!
 

iBoat

Aktiv medlem
Tack! Det är precis är vad jag tror. Nu förstår jag ;)
Ska testa att exportera via Photoshop för att se om det är någon skillnad jämfört med Aperture. Jag förstår iofs inte var alla MB tar vägen men det kanske jag inte behöver veta så länge bilden är ser bra ut?!
Du kan göra förinställningar i Aperture för bildexport, eller använda de som finns.
Att bilder väger mindre när du ser den "på disk" är inte konstigt eftersom den är komprimerad. Så fort du tar upp den i PS så är den tillbaka i samma storlek som originalet. (Så länge du inte har gjort någon skalförändring förstås)

Prova att ställa in en preset med med maximal kvalitet och exportera från Aperture.
 

Bilagor

Per

Aktiv medlem
Jag förstår iofs inte var alla MB tar vägen men det kanske jag inte behöver veta så länge bilden är ser bra ut?!
Skillnade består i att din ursprungliga raw-fil innehåller otroligt mycket mera information än den färdiga jpg-bilden. Faktum är att raw-filen egentligen inte är en bildfil överhuvudtaget, utan i princip bara en stor hög data som du får från din kamera, som du sedan kan ha som utgångsmaterial för att skapa en bild i din råfilskonverterare (t.ex. Aperture eller Adobe Camera Raw).

Som sagt - spara och leverera jpg-filer med så låg komprimering som möjligt, och se till att gömma undan raw-filen för framtiden så blir det bra.

Per
 
ANNONS