Annons

Konvertera dng till jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_P

Medlem
När jag har redigerat mina RAW-filer i "Camera Raw 5,5" (Elements 8) så kan jag endast spara bilderna i DNG-format, ej i tex JPEG. Problemet är att jag inte vet hur jag förminskar bilderna i DNG-formatet så att jag kan få in dom på Fotosidan (för stora). Jag skulle vilja veta ifall det går att konvertera från DNG till JPEG eller ifall det på något vis går att förminska dom direkt i "Camera Raw 5,5"?

Alltså, jag vill redigera i "Camera Raw 5,5" och sedan efter färdig redigering kunna förminska Dng-filerna ELLER konvertera bilderna till JPEG så att jag kan förminska dom i tex. Paint och sedan kunna lägga upp dom på Fotosidan.

Och GÅR det förresten att lägga in bilder i DNG här?

Jag kanske krånglar till det och är helt ute och cyklar, men jag är ytterst tacksam för svar eller tips! :)

Mvh

Lars
 

alfin

Aktiv medlem
Hej Lars

Du kanske måste konvertera från 16 till 8-bitar innan du kan spara i jpeg-format?

Mvh/Lars
 

alfin

Aktiv medlem
Ok Lars, hur gör jag det lämpligast?
Jag vet tyvärr inte hur Elements fungerar, men i Photoshop om man konverterat sin RAW-fil till PS, så ändrar man mellan 16/8-bitar under "Image -> Mode". Nyare PS kan dock spara 16-bitar direkt i jpeg-format.

Om man sparar direkt från Camera Raw, så finns det i stora PS en knapp längst ner till vänster där man kan spara i jpeg-format utan ändringar.

Kanske någon med PSE bättre kan hjälpa dig...
 

Lars_P

Medlem
Jag löste problemet! När jag redigerat fotot i "Camera Raw 5,5" och sparat det så går jag längst ner till höger och klickar på "öppna" då öppnas fotot i Elements och jag kan välja att spara den i JPEG-formatet.

Tack för att du tog dig tid Lars!
 
ANNONS