Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med stativ =)

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Står själv inför ett liknande val...

och fick rådet av scandinavian photo att köpa 141RC efter som detta lämpar sig bättre för foto än 128RC. 128RC är å andra sidan att föredra om du skall videofilma.

//Jens
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Stativ

Håller med föregående talare om att 141RC är det bästa valet för stillbildskameror. 128RC kan bara panoreras (dvs förflyttas i sidled).

Har själv funderat på ett nytt 055.. Men vad skiljer ett 055 från ett 190B/DB? Och vad skiljer 190B från ett 190DB? Nyare modell, eller?
 

Ingo

Aktiv medlem
Om vi bortser från vissa småsaker i beteckningarna, är det storleken som skiljer 055 och 190 åt. 190 är lättare, mindre stabilt, och kan stödja sämre. Vad som passar just er är dock en smakfråga. De olika beteckningarna efter numret står för olika utformning av mittpelaren och spegatmöjligheter mm Hittade inte DB på manfrottos hemsida, så jag vet inte exakt vad det är men det borde fotohandlaren med prylen i lager kunna svara på.

Vad det gäller storleken på stativet finns det en väldigt enkel tumregel som säger ca 1kg per 100mm glugg man tänker använda. (Bör tas med en nypa salt, men vettig fingervisning...)

Vad det gäller huvuden: Har ni funderat på en kula istället för ett 3-axlat huvud? I mitt tycke bra mycket smidigare. Finns kanske inte paketerat, men Manfrotto säljer vettiga kulor (i alla fall för sitt pris) också.

/Ingo
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag har Manfrotto 190DB och huvudet Proball 308RC.

055 kanske är lite tyngre och stabilare än 190 men jag tror att huvudet är idealiskt för en normal 35mm utrustning (maxlast 4 kg).
 

gunte

Aktiv medlem
Inget av huvudena i förslagslänkarna är speciellt intressanta för stillbildsfoto,välj en kulled redan från början,du kommer ändå att byta till det när du tröttnat på krångliga och tidsödande spakar som mest är ivägen..
mvh/gunte..
 

Thunderstorm

Avslutat medlemskap
Ok

Tack för hjälpen :)
055NAT2 + 308RC eller 468RC verkar ju vara ett vettigt val. Är det någon som vet var man hittar ett sådant paket billigast?
 

henrik thyren

Aktiv medlem
Jag har också funderat på stativ. Har nog fastnat för manfrottos 055CL och kulled 168. Kombinationen blir visserligen lite tyngre, men stabiliteten lär vara väldigt bra samt att stativet kan bli en bit högre.
Sammantaget tycker jag det verkar vara fler fördelar än nackdelar.

:) Henrik
 

andreashj

Aktiv medlem
Instämmer.
Själv har jag ett 055 stativ med en 168 kula - jag är mycket nöjd. Tänk dock på att 168 kulan använder den stora snabbplattan (hexagon). Den stora plattan är lite klumpig när kameran ska ner i väskan. I min mening vore idealet den mindre plattan men samma stativ och typ av kula.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
308RC (RC=snabbfästesplatta på Manfrottiska) har den mindre snabbfästesplattan.

Jag har dessutom hört att 168 är lite ryckigare än andra traditionella kulleder med skruv. Det är väl en spak man drar åt. Har hört att åtdragningen kan rubba inställningen lite...

308RC är väl dessutom lite billigare.
 

Helena

Aktiv medlem
141 RC huvudet är mitt favorit...

Har dock problem med 055 stativen för mitt och min kompis stativ bryter nästan mina fingrar varje gång och orsakar mig blodblåsor lite då och då... Mitt stativ snäpper också upp sig och kameran rasar ner i backen (lite illa)

Så jag vet inte... Har ett annat manfrotto stativ som är superbra... fungerar alltid...
Gillar dock inte dom större studio stativen...
 

Ingo

Aktiv medlem
Äger sedan 4-5 år tillbaka ett Manfrotto 055C, och det har perfekt låsning av benen och har varken gett mig blåsor eller öppnat sig självt... Vad gör ni med er små stativ egentligen ;) Även om jag aldrig har behövt använda det vet jag att i alla fall min årsmodell har justerbara låsvred på benen, så jag undrar om det inte kan vara så att dom problematiska är fel inställda?

Hur som helst, om du har möjlighet att testa stativet i butik så gör det. Då kan du ju känna på låsvreden på både kulor och stativ för att hitta en kombination som passar just ditt fotande.

Och appropå kulled 168 - Jag äger en sådan oxå, och den är jag ganska nöjd med, men precis som det påpekas är det svårt att låsa den utan att rubba inställningarna lite. Har också märkt att ibland låser den inte riktigt. Det säger bara "klick" och låsvredet vill inte fastna. Verkar vara ett vinterfenomen, så ibland undrar jag om det bara är jag som fupplar med handskar, men jag tror inte det. Däremot har kulan aldrig lossnat om den låst riktigt. (Det märks att det är något skumt som händer när den inte låser... :confused: )

/Ingo
 

Thunderstorm

Avslutat medlemskap
Om intresseklubben tar fram papper och penna så ni kan anteckna följande ;)
Det blev ett 055NAT2 med huvud 308RC. Jag har inte hunnit hårdtesta dem ännu, men jag känner mig jäkligt nöjd med mitt val. Fick ett bra intryck av grejerna direkt jag tog i dem. Det känns iaf som riktigt bra kvalitet. Jag kan helt klart rekommendera samma utrustning till er som funderar på att köpa stativ :)
 
ANNONS