Annons

Scanner eller fota med macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

matswmatsw

Ny medlem
Hej!

Har testat att fota av dia och negativ med min Pentax KX med ett Micro Nikkor 55 3.5.

Kameran monterad på ett stativ och som ljusbord använde jag en Leica P-150 diaprojektor.

Jag använde projektorns lilla "förhandsvisningsglugg" på ovansidan.

Resultatet blev skarpt och bra men ljuset var ojämnt, lampan gav mer ljus på ena sidan.

Att sedan jobba med RAW-filerna i Lightroom 4 gick ganska bra med dia och svartvita negativ men färgnegativen var knepigare.

Min fråga är nu skall jag köpa ett litet ljusbord eller skall jag satsa på en scanner typ Plustek Optic film 7400 som också har programvara för invertering.

Tidsmässigt spelar det ingen roll jag kommer bara att ta fram vissa bilder.

/
Mats W
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte prövat, men jag har för mig att Vuescan ska kunna ta råfiler. I så fall borde det vara den billigaste vägen för att få styrsel på färgnegativ, utan att göra alltihop manuellt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ljusbord

Skaffa hellre ett ljusbord.
Det finns en del som är OK för ett par tre hundralappar.

Med ett ljusbord får du en jämn och fin ljuskälla och bra kvalitet på dina avfotograferingar.

Du kan också som variant skaffa en liten opaliserande glasskiva hos en glasmästare.
I projektorn sitter det förmodligen ett fyrkantigt filter mellan kondensorn och diabilden.
Byt ut den mot ett opaliserande glas i samma storlek. Skruva ur objektivet ur projektorn och fotografera av diat (eller negativet) genom öppningen där objektivet satt.

MVH J O
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag kan tänka mej att det finns fördelar med att fotografera dia via en projektor, inte minst vad gäller snabbheten. Nackdelen kan vara ett visst ljusavfall i hörnen även på de bästa projektorerna. Dessutom är min erfarenhet att varje dia måste dammas av omedelbart före avfotografering så man måste ändå hantera varje dia manuellt före fotograferingen.

Jag har ett likadant ljusbord som det Dörr LP 100 som rekommenderas ovan, men mitt heter Hama. Jag använder det tillsammans med ett nätagg, men det går rätt många timmar på en batterisats. Det är alltid bra att ha ett ljusbord till hands när man håller på med diabilder tycker jag.
 

matswmatsw

Ny medlem
Har nu gjort en variant med en pall med handtagshål och på det lagt ett fotopapper. under det har jag en stark lampa. Det ger ett jämnt ljus. Dia och svartvitt blir skarpt och bra.

Jag skall kolla upp scannerprogramvaran.

Testar vidare.....

Mats W
 

easyrider

Aktiv medlem
Kan passa på och fråga om stativ när man använder ljusbord och hur man låser fast negget på bästa sätt.
 

lasse2005

Aktiv medlem
Är det någon som testat att använda en digital fotoram som ljusbord, med enfärgad ljus bild på, förståss:)
?
 

bildsten

Aktiv medlem
Det finns flera stativlösningar. Det som ligger närmast tillhands är ett reprostativ där kameran är riktad nedåt. Kostar en del pengar. Är man händig kan man bygga om en gammal förstoringsapparat genom att ta bort lamphus mm. Negativhållaren kan, beroende på konstruktion, kanske återanvändas som just negativhållare, fast liggande på ljusbordet.

Jag har ett reprostativ som jag använder på det här sättet när jag fotograferar av mellanformatsdia, negativ och påsikt om jag inte skannar dem. Men ergonomin är inte bra tycker jag. Jag har en gammal förstoringsapparat som jag funderar på att bygga om så att jag kan jobba horisontellt så jag kan sitta ner.

En annan lösning är att använda ett vanligt stativ där mittpelaren vänds så att kameran pekar nedåt. Själv har jag modifierat två stativ med en W3/8" skruv så att kullederna kan monteras i botten på mittpelaren. Egentligen till för marknära foto men kan även fungera för reprofoto.

Som belysning av dia borde en fotoram fungera som Lasse är inne på ovan. Jag har ingen själv så jag har inte provat utan använder ett litet ljusbord. Fotograferar man i raw så kan man ju korrigera ev färgstick som beror av ljuset. Min erfarenhet säger mej att de färgstick som beror på åldrade dia, olika filmer och motiv tagna i "fel" ljus är värre och kan bjuda på större problem. Fotograferar man i jpg lönar det sej att se till att ljuset är så nära vitt det går, det underlättar den fortsatta bildbehandlingen.

Som filmhållare när jag fotograferar med reprostativ har jag använt dubbel svart passepartoukartong där jag skurit hålen för diat/negativet snett på samma sätt som för en bild, samt målat hålkanterna svarta med en spritpenna. Dubbel kartong för att få distans till ljusbordets glas för att undvika newtonringar. Ev kan man behöva lägga på något slags tyngd för att hålla filmen plan i papphållaren. Kartongen är bra för den orsakar inte repor i filmen, men kan å andra sidan släppa lite skräp så den fordrar liksom filmen konstant avdammning.
 
ANNONS