Annons

17-55 /2.8 IS kärvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jhaglund

Medlem
Hej,
Har nyligen köpt ett 17-55/2.8.
När jag vrider på zoom-ringen går den "trögt" vid ca 24 mm, för att sedan löpa jämnt upp till 55.

Är det någon som har ett likadant objektiv och kan jämföra?

Jag misstänkar att det beror på olika intern tröghet i objektivet men det vore skönt att veta att ett såpass dyrt objektiv beter sig som det skall?

Johan
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Jag hade nog inte beskrivit det som att det kärvar, men lite trögare blir nog zoomningen runt 24mm. Tittar du in i objektivet framifrån så tycker jag det ser ut som att bäljen i sidan byter utseende i samma område.

/Ola
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag såg denna tråd minns jag att jag noterade något liknande när jag fick min för ett drygt år sedan. Jag var då lite irriterad men efter att ha fotat en tid glömde jag bort det hela.

Tog nu och undersökte lite mera noggrant och visst kan man känna ett ökande motstånd runt 24-25 mm, kanske har det "släppt" lite gentemot hur det kändes när den var ny. I vart fall är det inget som stör mig vid dagligt bruk. Alltså, det du upplever tycks vara normalt.

Detta sagt, när jag fick mitt första L objektiv (70-200 4L IS) så slogs jag av hur otroligt skönt det var att jobba med. På de flesta av mina andra gluggar (Canon, Tamron, Sigma) kan man förnimma en viss "oregelbunden tröghet" vid zoomning. På L-gluggen känns det alltid som man har ett konstant och lagom motstånd vid zoomningen. Det handlar dock mycket om känsla, i praktiken spelar det ingen roll, i alla fall inte för mitt fotande.

Mvh
Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inget sånt objektiv, men en del objektiv har ju variabel stigning på gängningen som används för att flytta linser när man zoomar. Du har kanske ett område där gängstigningen är som störst just där. I så fall går det trögast då.
 

Hellberg

Aktiv medlem
DRAR IN SKIT MELLAN GLASEN!!

Mitt första drog in ett hårstrå på 1cm, och det bytte Kungsfoto ut på en gång... och mitt andra har dragit in ett dammkorn som sitter på första eller andra linsen mitt på...

Det här börjar bli pinsamt, jag har andvänt det ûber försikigt innomhus...

Varför händer detta? och TVÅ gånger?? :(
 
ANNONS