Annons

tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoemmis

Ny medlem
Hej jag har fotograferat i cirka ett år snart men jag vill ta mig till nästa nivå.
jag fotar med min nikon d3100 och jag fotograferar allt på M, är det dumt?
jag fotar allt på M för där ställer man in allt själv osv.. bilderna blir helt enkelt personligare.

vad jag har förstått så finns det många duktiga fotografer på fotosidan :) och jag vill ha lite tips.

hur kan jag utveckla mig ytterligare? fota på annat läge?

jag kan allt det grundläggande inom manuell fotografering och jag hatar att fotografera på de automatiska inställningarna då man inte bestämmer något själv där..

jag vet inte om min kamera kan ta mig mycket längre, någon som vet?
självklart har det med objektiv och liknande att göra också, jag har 3 objektiv 18-55mm 3.5-5.6, 35mm 1.8 och 55-200 4-5.6.

hänger mycket på redigeringen? för jag hatar redigering..

förlåt om detta blev krångligt, svårt att förstå osv. men jag är bara fjorton år, man får ha lite förståelse.. :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Du visar ju inga bilder här så det är rätt meningslöst att ge råd. Det enda vi vet är att Du fotar manuellt.

Det enda råd jag kan ge Dig är att sluta hata så mycket. Det är ingen bra utgångspunkt om man vill bli bra på något. Då måste man vara öppen för allt och lära sig att använda tekniker som kommit fram. Det finns oftast ett skäl till att de kommit fram och fått stor utbredning.

Sen kan man välja en egen stil baserar på detta.
 

Anders Östberg

Guest
Mitt tips för att bli en bättre fotograf är att fundera mer på vad man vill fota snarare än så mycket på vilken teknik man använder. Om du kör M eller P eller redigerar i Photoshop eller inte är rätt ointressant om bildens innehåll är skräp, så att säga. När du vet vad du vill fota och har en vision av vad du vill åstadkomma så kommer frågorna om hur och vilken teknik som ett resultat av det. Dom flesta verkar utgå från tekniken, "här har jag en kamera, vad kan jag göra med den" och går ut på chans och hoppas på att något intressant ska dyka upp framför linsen istället för att tänka "här har jag en ide till en bild, hur gör jag för att skapa den".
 

perstromgren

Aktiv medlem
Mitt råd är att slå på automatiken och koncentrera dig på att skapa en bra bild.

Per.

PS. De objektiven du har samt ditt kamerahus räcker! De flesta mästerverken i bildvärlden har skapats med mycket enklare utrustning än så!
 

themajk

Aktiv medlem
Mitt tips för att bli en bättre fotograf är att fundera mer på vad man vill fota snarare än så mycket på vilken teknik man använder. Om du kör M eller P eller redigerar i Photoshop eller inte är rätt ointressant om bildens innehåll är skräp, så att säga. När du vet vad du vill fota och har en vision av vad du vill åstadkomma så kommer frågorna om hur och vilken teknik som ett resultat av det. Dom flesta verkar utgå från tekniken, "här har jag en kamera, vad kan jag göra med den" och går ut på chans och hoppas på att något intressant ska dyka upp framför linsen istället för att tänka "här har jag en ide till en bild, hur gör jag för att skapa den".
^--- THIS! Spot on.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Nästa nivå

Som tidigare sagts, var öppen för de andra lägen som finns i kameran. Välj läge beroende på omständigheter, M är kanske inte optimalt alla gånger:) För att komma till nästa nivå kan du ex. fotografera mycket, läsa fotoböcker, följa andra fotografer, lägga upp bilder för bildkritik, läsa inlägg här... och gå kurser om du tycker det verkar intressant. Lycka till, utveckling kommer genom arbete, tid och reflektion:)
 

gorse

Aktiv medlem
Hm, jag har ett annat förslag, speciellt om har läxor att kämpa med. Jag är helt inne på Anders förslag att koncentrera sig på bilden hellre än tekniken. Att läsa böcker är bra, men jag vet att när man är 14 år så är inte bokläsning det roligaste i världen.

Jag föreslår att du kollar på bilder som du gillar och försöker tänka ut hur du skulle kunna likadant. Det är faktiskt svårare än man tror men otroligt utvecklande och ger snabbt resultet utan att plöja böcker. Nu gäller det förstås att välja bilder som du har en rimlig chans att försöka göra lika. Att fota örnar i slagsmål eller fota kanalen i Venedig är kanske inte rätt typ av bilder utan välj bilder av samma sort och miljö som där du bor. Var beredd på att en del bilder du ser kanske är mycket redigerade i photoshop och går kanske inte att härma.

Det beror lite på ditt intresse vad du skall fotografera och här vet du bara själv. Kanske är det dina kompisar, kanske vill du göra porträtt, dina fester, sportgrejor, på stan, hus etc. Det vet du bäst själv. Fundera över varför du gillar de bilder du hittar. Har de nått särskilt ljus, en rolig min, en situation, en ren stil, vackra färger? Bilder hittar man på internet, i fototidningarna i tidiningsaffären och här på fotosidan.

Dina bilder kommer aldrig att bli riktigt lika som de som du ser, men det är ingen fara. Dina bilder kommer att bli unika på ditt sätt.
 
ANNONS