Annons

Kromatisk aberation eller ...

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!
Har en fråga som säkert ter sig banal för er fotoproffs: vad är det för lila färgfenomen som syns längst ut i grentopparna i bilden jag länkar till här nedan, säkert är det CA kromatisk aberration men det fenomenet brukar ju mer lägga sig på utsidan och längs med exv en skarp kant där kontrastskillnaderna syns klart. I bilden är det ju bara de allra yttersta grentopparna som är lila medans de lite tjockare grenarna ser helt normala ut. CA är ju ett linsfel och mer vanligt på sämre optik.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic/324315/3250816.htm
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Nej, det är inte kromatisk aberration, utan det är två fenomen, där det som kanske inverkar mest är råframkallarens process för avmosaikering (demosaic), medan det andra är överstrålning. Det har alltså i stort sett ingenting med optiska fel att göra, medan den blå himlen bakom har en större roll.

Kromatisk aberration brukar vara lättare att se ut mot bildens hörn, men den här bilden visar väldigt lite av sådan kromatisk avvikelse. Det som kromatisk aberration också gör, men som man kanske inte lika lätt ser, är att det placerar skärpan i olika plan för olika färger, så att man inte kan få bilden riktigt skarp, och det verkar över hela bilden.

De här blå borstarna i grenspetsarna hänger mer ihop med råomvandling och demosaic-rutinen än optiska fel. En annan råomvandlare kanske kan göra ett bättre jobb, eller samma omvandlare med andra inställningar.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Fläcktyfus tycker jag det ser ut som !
Skämtåsido mest troligt CA som oftast blir lila i en del objektiv jag hade förr. Men detta uppträder endast i trädgrenarna vad jag snabbt kunde se och det varkade ju konstigt.
Samt längst hela vänstersidan så ev. kan solen ha gjort reflexer som återspeglas så där.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS