Annons

24-70 panik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljar

Medlem
HEJ!

behöver råd!! Jag har en Sony A7R och en Canon Mark III, vill köpa ett 24-70 lins min fråga är då... Om jag köper ett tamron 24-70 tappar jag någon kvalite att köra med ett metabone och använda linsen till min A7R eller är sonys 24-70 F/4.0 att föredra?

//Fredrik
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du tappar ingen bildkvalitet genom att använda Tamron 24-70 med adapter på en A7R. Däremot är det så att med nu gällande adapterteknik så kan man förvänta sig klart snabbare AF med ett "native" E-mountobjektiv (som passar direkt) än med ett Tamron 24-70/2,8 med adapter, särskilt i dåligt ljus.

Du bör dock känna till att det är en hel del stillbildsfotografer som inte är nöjda med bildkvaliteten som detta Sony-zoomobjektiv ger, särskilt inte kantskärpan. Videofotografer verkar dock vara nöjda.
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Pröva kameran med Sonys 24-70. Den passar väldigt bra, och du kommer att älska att ha den med dig. Det blir otroligt klumpigt med adapter och 24-70 2:8. Det är dessutom bara RII som har vettig autofokus för andra tillverkares objektiv.

Mark III och A7R är helt olika typ av kameror. Det är nog bäst att inte tänka att nya objektiv ska funka perfekt på båda.
Jag bytte nyligen från A7 med 35/2.8 till 750D med 24-70:2.8 just för att få bästa möjliga normalzoom.

Ett tips är också att kolla på begagnade Canonzoomar. Tamaron är iallafall mycket klumpigare än Nikons.
 

taz_k

Aktiv medlem
Låter som en stor och tung lösning att köra 24-70/2.8 på Sony A7R men det är såklart bara du som kan avgöra om det blir för tungt.

Du kommer att förlora lite grann bildkvalité med adapter. Framförallt är min erfarenhet är att adaptern påverkar genom att skärpeplanet kröks utåt kanterna. Även med objektiv avsedda för DSLR. Sonys egen 24-70 har som nämndes tidigare i tråden inte fått lysande kritik när det gäller kantskärpa.

Lensrentals gjorde en utredning kring adaptrar:
http://www.lensrentals.com/blog/2013/09/there-is-no-free-lunch-episode-763-lens-adapters
 

dHb

Aktiv medlem
Verkar som 24-70/2.8 till E-mount är på G från Sony, kanske värt att vänta.
Dock kommer den säker blir väldigt dyr.
 

Smw

Aktiv medlem
Låter som en stor och tung lösning att köra 24-70/2.8 på Sony A7R men det är såklart bara du som kan avgöra om det blir för tungt.

Du kommer att förlora lite grann bildkvalité med adapter. Framförallt är min erfarenhet är att adaptern påverkar genom att skärpeplanet kröks utåt kanterna. Även med objektiv avsedda för DSLR. Sonys egen 24-70 har som nämndes tidigare i tråden inte fått lysande kritik när det gäller kantskärpa.

Lensrentals gjorde en utredning kring adaptrar:
http://www.lensrentals.com/blog/2013/09/there-is-no-free-lunch-episode-763-lens-adapters
Hej !
Är det glasbit i de adaptrarna ?

//MW
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nej, då hade det blivit väsentligt större kvalitetsförsämring. Billiga adaptrar med ett eller två enkla linselement är pengar rätt i sjön.

Problemet som rapporteras här uppstår när adapterns främre och bakre fläns inte är parallella med varandra. Detta gör att kantskärpan blir lidande. Denna test i optisk bänk påvisar att även en så liten avvikelse som 0,01 mm är märkbar, så noggrannheten verkar behöva ligga någonstans bortåt 0,001 till 0,002 mm.

Dock verkar problemen inte vara så stora vid praktisk användning - har nog inte sett mer än en enda rapport från en användare som haft märkbara problem (det var en Kina-adapter för typ 150 kr). I de flesta fall är man kanske inte så störd av något mindre än optimal kantskärpa..Problemet lär väl inte heller vara synbart annat än vid stora bländaröppningar.

Men visst är det enklare med objektiv som är direkt gjorda för den aktuella fattningen, då slipper man ju just detta problem.
 

taz_k

Aktiv medlem
Hej !
Är det glasbit i de adaptrarna ?

//MW
Nej, varken Metabones (som jag provat) eller Novoflex har glas i adaptern. Metabones fungerade inte bra tillsammans med mitt Zeiss 21/2.8. Gick inte att sätta fokus över bildytan vid oändlighet. Novoflex fungerade bättre men det är lite lotteri att köpa adapter. Novoflex anses dock vara bland de bättre.
 

taz_k

Aktiv medlem
Nej, då hade det blivit väsentligt större kvalitetsförsämring. Billiga adaptrar med ett eller två enkla linselement är pengar rätt i sjön.

Problemet som rapporteras här uppstår när adapterns främre och bakre fläns inte är parallella med varandra. Detta gör att kantskärpan blir lidande. Denna test i optisk bänk påvisar att även en så liten avvikelse som 0,01 mm är märkbar, så noggrannheten verkar behöva ligga någonstans bortåt 0,001 till 0,002 mm.

Dock verkar problemen inte vara så stora vid praktisk användning - har nog inte sett mer än en enda rapport från en användare som haft märkbara problem (det var en Kina-adapter för typ 150 kr). I de flesta fall är man kanske inte så störd av något mindre än optimal kantskärpa..Problemet lär väl inte heller vara synbart annat än vid stora bländaröppningar.

Men visst är det enklare med objektiv som är direkt gjorda för den aktuella fattningen, då slipper man ju just detta problem.
Själv använder jag en Novoflex för 1500:- och den ger en viss förändring utåt kanterna (jämfört med t.ex Nikon D800) på objektiv med kort brännvidd ex. Zeiss 21/2.8 och Zeiss 25/2. Metabones har jag också provat men hade problem med Zeiss 21/2.8 inte kunde fokusera "oändligt" långt bort.

Håller med om att det är enklare att satsa på objektiv avsedda för fattningen. Synd bara att det inte finns särskilt många bra zoomar ännu, men det kommer säkert.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Ok, lutande skärpeplan, inget som ger dålig kantskärpa utan skärpa på
annat ställe, eller ingen alls.

------------------

Det där med adaptar är lite lustigt, jag köpte en samyang 8mm fisheye med nikonfattning,
adapter till Canon, blev ingen skärpa till oandligt.

Det skiljer enligt bla wikep. 2,50 mm mellan N-C, första adaptern gav 2,0 -2,05 mm,
Samyangen internfolkuserar, det måste vara 2,50 i diff, inte 2,47 för att det ska bli bra.

Det löste sej efter ett tag, men detta trodde jag var ett "ickeproblem".

Jag köpte några olika, funderade på att sätta upp i nån maskin och
bearbeta, med detta var mycket enklare, även en nerbländningsspak ingick.

http://www.ebay.com/itm/Nikon-AI-AI-S-F-Lens-to-Canon-EF-EOS-60D-1100D-550D-500D-5D-Camera-rebel-adapter-/221622290183?hash=item3399b7c707

//MW
 
Senast ändrad:

taz_k

Aktiv medlem
Hej !

Ok, lutande skärpeplan, inget som ger dålig kantskärpa utan skärpa på
annat ställe, eller ingen alls.

//MW
Sant, men kan vara frustrerande om man fotograferar ett stort landskap och sätter fokus långt bort för att sedan upptäcka att utåt kanterna ligger fokus en smula närmre och motivet blir därmed inte så skarpt som det blivit om adapter ej använts.

Exempelvis detta motivet saknar skärpa på träden de sista 20% ut mot kanten pga krökt skärpeplan:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3298168.htm?set=mp

Men jag ska inte överdriva problemet heller. Jag kör själv en del objektiv via adapter.
 
ANNONS