Annons

Ny utrustning bättre bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
 
Tekniskt sett så blir nog inte bilderna bättre, men det känns nog så pga av att dom "svårare" sakerna blir mer lätttillgängliga för fler att göra. Därav mängden "bättre" foton syns och en annan sak som hjälper till är lätttilgängligheten att kunna visa och synas överallt och hela tiden.

men det är bara min lilla tanke
 

erdeljan

Aktiv medlem
Kameran är bara verktyg. Har du idéer som du kan förverkliga med "gammal" utrusning så kan det vara logiskt att du kan även klara av det med ny utrusning. Dock så kan det vara svårt i början att lära dig nya funktioner och hantera den nya utrustningen. Problem för mig blev det att jag zoomade in på 100% av bild och då blev jag besviken iom jag gick från 12mpix CROP till 36mpix FF. Det tog lite tid men sen var det okay att inte klara av komponeringen direkt utan man hade mer "yta" som kan kunde croppa. Likaså med ISO, bättre kameror ger dig mer "andrum" eller snarare sagt du kan fotografera snabbare exponeringar och få mer ljus - gäller inte bara iso utan även bättre objektiv mer större bländaröppning.

Hur som helst - var kreativ och bemästra grunderna, sen skall man ha tid till det!

Lycka till och gott nytt år (allihopa)
 

PMD

Aktiv medlem
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
Ja, lite i taget. Jämför teknisk bildkvalitet mellan bilder tagna med en småbildskamera från 1930-talet med en småbildskamera från de senaste åren. Visst är det skillnad till det bättre?

Däremot är skillnaden oftast ganska liten från en kameramodell till nästa.
 

Ventures

Aktiv medlem
Beror på vad man avser med bättre.
Menar man tekniskt, dvs avseende dynamiskt omfång, antal pixlar, brusnivå och kanske t.om. skärpa (fokusering) är svaret ja. Det blir bättre med en nyare kamera. Det finns vanligen större möjlighet att rädda bilder i efterbehandlingen som är tagna med en modernare kamera.

För bildinnehåll, komposition osv. är svaret nej. Det sitter inte i kameran. :)
 

lonian

Aktiv medlem
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
När vi talar om ny utrustning så är det ju ganska brett område.
En ny blixt, en ny remote till blixten, en ny fotobakgrund, nytt objektiv, nytt stativ, fjärrkontroll osv osv. Det finns som sagt bilder som blir svåra att ta utan den nya utrustningen. Just kameran är ju bara en del i allt för att få fram en bild och med rätt utrustning kan du nog få den bild du vill ha även om din kamera har några år på nacken. Fast nu när jag har nämnt det så måste ju inte denna utrustning vara ny den heller.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
Nya kameror blir teknisk bättre, ger mer redigeringståliga bildfiler, skarpare och bättre objektiv. Utvecklingen går framåt.

En viktigt parameter är handhavandet tycker jag. Pekskärm, vikskärm och live view, bitar som gör det roligare och enklare. Plus en mängd andra finesser som GPS, trådlös överföring mm.

Det kan också vara inspirerande med ny utrustning, vilket är värdefullt. Fotar man inget blir det inga bilder :) och med en modern kamera kan det vara enklare att ta "krångliga bilder", fota under sämre ljusförhållanden, följande autofokus osv.

Men bilderna blir inte automatiskt "bättre" och visar man sina bilder på webben så funkar väldigt många kameror, även generationer bakåt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har nog köpt bättre utrustning varje år i de senaste 10 åren och visst blir det bättre bilder och bilder där det tidigare inte blev några. Det betyder inte att bra bilder för en 10 år sedan har blivit sämre, de finns fortfarande med som favoriter. Kanske la jag tidigare mer tid i fotande medan nu är det mer på tekniken.

Det är i huvudsak 2 saker som skiljer sig markant under denna tid,
-hur resultatet att lätta upp skuggor, tidigare var det mest brus i skuggorna nu är det inga problem att dra upp reglaget i LR till 100%.
-snabbheten i AF, förra året var första gången jag fick skarpa flygande trollsländor, där kamera och teleobjektiv hängde med objektet. Har tidigare fått några bilder, men inte många, då jag haft kortare tele och ställt in manuellt avstånd.

Summerat, så har de bilder man behöver tekniken blivit bättre, de bilder som bygger på rätt ljus och att vara på rätt plats kanske har blivit färre
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det beror på vad man har och vad uppgraderar. Kanske t.o.m. köper helt nya grejer man förr inte hade.
Men menar du köpa ny instegsmodell för kamera varje år tror jag inte du får någon markant ökning i "bättre" bilder. Köper du ny proffsmodell vart 3e/4e år så lär du se större skillnad om du pressar kameran, bildbehandling och större utskrifter.
Sen finns det ju annat man kan köpa. Har du ingen blixt, men kan fototeknik med studioblixt och köper sådan utrustning så lär du ju få superhöjning i bildkvalié. Köper du kringutrustning som exempelvis en stjärnföljare så kan du ju fota nebulosor som är i stort sett brusfria istället för 50% brus i bilden utan att ens pixelpeepa.

Ny utrustning ger dock oftast liten knuff åt motivationen så bara det kan ge upphov till bättre bilder i längden.

/Stefan
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det är inte en helt enkel fråga du ställer, och svaret måste bli därefter.

Om man tänker på en nybörjare som köper sin första kamera någonsin så har denne en hel del att lära sig, och kommer att utvecklas ganska mycket. Men förr eller senare kommer nybörjaren att nå en utvecklingsnivå där det som utgör gränsen för utvecklingen är utrustningen i sig. Det spelar mindre roll varför utrustningen sätter gränsen, men det gör det: det kan vara att en kamera som passar en nybörjare inte tillåter tex blixt på andra ridån, eller att sensorn är för billig och därmed brusar mycket, eller något annat.

I det läget kommer nybörjaren som kommit en bit på väg att kunna fortsätta utvecklas om han/hon köper ny utrustning. Men det är ett outtalat villkor att den nya utrustningen tillåter den utveckling som den gamla satte stopp för.

Liknande resonemang gäller mer eller mindre all utrustning inom foto: kamerahus, objektiv, blixtar, fjärrutlösare, stativ.... Om utrustningen inte ersätter tidigare utrustning så kommer dess inköp att öppna nya möjligheter och då får fotografen nya områden att utvecklas inom.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
såklart det ger bättre bilder! Det vet väl alla.

ny cykel cyklar fortare
ny tv ger bättre tv program
ny kamera ger bättre bilder

solklar ekvation....
 

iSolen.se

Guest
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
Ja, i de flesta fall.

Jag började i veckan fota med ljusbox utomhus, det borde jag gjort för länge sedan. Billigt var det också.

Uppgradering av kamera med endast fler megapixlar ger knappast bättre bilder för vardagligt bruk. Däremot högre DR gör att du kan redigera bilder mer utan att det syns. Bättre autofokus säger sig självt, det blir fler bra bilder, osv.

Sen är det ju en annan sak om det är värt det. Om du har riktigt gamla grejer, uppgradera. Om du har hyfsat nya grejer, köp bättre kringutrustning, blixt, monopod, stativ etc.
 

joakim d

Aktiv medlem
Funderade på lite det här med nya prylar som kommer hela tiden... blir bilderna bättre med ny utrustning, vad tycker ni?
Det är väl helt unikt för varje person och var man befinner sig i sin personliga utveckling eller yrkesroll.

En perfekt fråga för alla som gillar att prata mycket men meningslös för alla som söker ett konkret svar.
 

Gunnari

Ny medlem
Jag har skrivit en text om det ämnet här på min blogg. Kolla inlägget "Sagan om en Stradivarius". Där har du svaret.
 
ANNONS