Annons

några objektivfrågor (startuppsättning till d60)

Produkter
(logga in för att koppla)

m.nygren

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är ny i systemkameravärlden och jag har lite funderingar kring lita av varje egentligen. Jättetacksam för svar!

Tankegång hittils
Har kollat runt på systemkameror och de märken som säljer dem. Jag kom fram till att jag nog troligtvis vill ha en nikon. De känndes sköna att hålla i och de har ett större utbud är flera andra märken. (right?)

Senare (och innan/samtidigt :p) kollade jag på olika modeller. D5000, d90 och d60 känndes som rimliga alternativ. På grund av att det är min första systemkamera och för att jag gärna vill ha råd att köpa till nått extra teleobjektiv direkt eller ganska snabbt så blir det nog troligen en d60. (eller är det stor kvalitetsskillnad är det egentligen?)

Till kameran vill jag såklart ha minneskort, väska och objektiv. Har hört att minneskorten är olika snabba osså. (Hur stor skillnad är det egentligen? Vad rekomenderar ni för minneskort?) Kanske får med något om jag köper begagnat eller i paketpris iofs och samma sak gäller väska. När det gäller väska kanske jag till och med har en från en gamal analog kamera som kan funka.

Nåtgot mer tillbehör som man bör ha? Såsom uv-lins eller skydd eller så...

Objektiv
Så till objektiv och det är här jag känner mig mest vilsen...
Jag vill ha ett teleobjektiv då jag gärna vill kunna fota djur, sport m.m. Samtidigt vill jag såklart ha något som passar för normala lägen. Kanske kan detta kombineras i något 18-300 mm objektiv. Fast jag har hört att det blir sämre kvalitet på bilderna om zoomomfånget är så stort.

De kitobjektiv som kan följa med ibland känns rimliga. nikkor 18-55, nikkor 18-70, nikkor 18-135. Alltså som "normal objektiv". ((nikkor 18-200 ska tydligen vara bra fast det är för dyrt tror jag. Fast annars hade det kanske räckt som enda objektiv ett längre tag. ))

När det gäller teleobjektivet så vill jag helst ha minst 300 mm fast det beror på prisskillnaden. Kanske ett nikkor 70-300 kan vara bra. ( http://www.fotofynd.se/visa.php?4902 ?) eller tamron (http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=71700A17N2 ) Vad rekommenderas? Det ska alltås inte vara allt för dyrt och helst minst till 300 mm.

Dom här nikkor dx objektiven. Vad är det som är speciellt med dem. Det här kanske är helt fel (misstänker det) men kunde man använda flera av dem samtidigt?

Sen undrar jag över teleconvertrar. Är det vettigt att köpa nån sådan. Hur mkt försämras bildernas kvalitet av dessa? Vilka convertrar fungerar med d60 och med vilka objektiv?


Jag vet att det blev mkt text men jag är tacksam för minsta lilla svar. Kanske på nån av frågorna. :)
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Roligt att någon (för en gångs skull :p ) har läst på lite innan hur man ska göra när man ska välja kamera osv.. :)

Nikon´s DX-objektiv är designade för APS-C-kameror (Inte fullformat som t.ex D700 etc.) dvs. alla kameror "under" D300!

Eftersom du sneglar på D90 & D5000 så misstänker jag att du har sett att dom två kamerorna kan spela in video, till det skulle jag rekommendera ett minneskort på minst 16GB (Har fått den uppfattningen)!

Du har alldeles rätt om objektiv med så stort zoomomfång, det blir alltför många kompromisser för att bildkvalitén ska vara lika "bra" som objektiv med mindre zoomomfång alt. fasta objektiv!
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Försök ta kameran MED ett kitobjektiv, man brukar kunna tjäna ganska mycket pengar på det. 18-55VR och 18-105VR är de två vanligaste som jag sett med D60 på sistone - båda är klart tillräckliga.

Vad det gäller tele:
Vet inget om Tamrons 70-300 - Nikkorn är ganska ok faktiskt, men mjuk i skärpan upp mot 300. Det nya VR.objektivet är bättre, klart bättre (men också mycket dyrare...!)

Tamron gör många riktigt bra objektiv, så det finns ingen anledning att ta Nikon "bara för att". Var dock medveten om att det är RIKTIGT knivigt att ta skarpa foton på 200-300mm utan vr eller ett bra stativ... Man behöver mycket ljus innan skakoskärpan i bilden börjar avta.

Säkert att du inte klarar dig med "standard-telezoomen" 55-200VR? då får du med VR för en rimlig peng - men förlorar avsnittet upp till 300mm...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Sen undrar jag över teleconvertrar. Är det vettigt att köpa nån sådan. Hur mkt försämras bildernas kvalitet av dessa? Vilka convertrar fungerar med d60 och med vilka objektiv?
Glöm telekonvertrar, de kräver i praktiken väldigt bra objektiv för att prestera bra. Med de objektiv du nämner i ditt inlägg förlorar du dessutom autofokus då kombinationerna blir för ljussvaga för att kameran skall kunna fokusera.

Om du längre fram skaffar ljusstarkare objektiv (med företrädesvis fast brännvidd) så kan du kanske börja fundera på en telekonverter. En klassisk kombination på den gamla onda tiden var kombinationen med ett 50 mm objektiv och en 2x konverter, det gav ofta bättre bildkvalitet än dåtidens zoomar.

Sedan är det här med telekonverterare lite krångligt med Nikon, Nikons egna passar bara vissa speciella objektiv i bestämda kombinationer.
 

m.nygren

Avslutat medlemskap
Tack för de snabba svaren! :)

Ponisch
Jag skulle tycka det var kul med filmfunktionen fast inte det viktigaste för mig just nu liksom...

Det var inget med att Dx-objektiven kunde "byggas ihop" alltså?

The_SuedeII
Hade nog tänkt köpa med kitobjektiv. Det låter bra.

Inser att om jag ska ha 300 mm så har jag nog inte råd med VR som vore bra. Kanske köper ett standard 55-200 mm. ( Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR kanske )
På beskrivningen för det står det faktiskt "Optiken fungerar enbart på Nikons digitala systemkameror och ger motsvarande 82,5 - 300 mm brännvidd på dessa kameror." Kan jag nog nöja mig med. Låter vettigt.

Hur är det med teleconverter då?
Läste att de funkar bäst med ljusstarka objektiv. f/2,8 eller bättre står det på cyberphoto. Visst är det så att den siffra som visar hur ljusstarkt ett objektiv är (värde för bländaröppning, typ [1]/[nått mått på bländarstorleken...]) står efter slash?

Så om jag ska förklara vad som menas med namnet blir det:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Märket nikon, autofokus, S=?, Dx-objektiv, antal mm omfång, bländaröppning?, ED?, vibration reduktion

Är det lönt att köpa en teleconverter då?
Jag läste om dem lite på cyberphoto. I informationstexten stod det: "Nikons AF konvertrar kräver inbyggda AF-motorer i objektiven, med övriga Nikon AF-objektiv får man lov att fokusera manuellt.
Här ser du Nikons kompabilitetslista på objektiv och konvertrar -> Klicka här"
När jag gått in där stod det inget om Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR.

Det var allt för den här gången :p.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Så om jag ska förklara vad som menas med namnet blir det:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Märket nikon, autofokus, S=?, Dx-objektiv, antal mm omfång, bländaröppning?, ED?, vibration reduktion
AF-S = Inbyggd fokusmotor (autofokus fungerar med D40, D60 och D5000 etc.)
4-5,6 = Största bländaröppning vid kortaste respektive längsta brännvidd
G = Saknar bländarring (fungerar inte med äldre kamerahus för film)
ED = Exklusivt glas som minskar ljusspridningen (ett optiskt fel som kan ge oskärpa)
 

ma59

Aktiv medlem
Och "DX" står för att objektivets bildcirkel (ytan det kan "rita upp" på sensorn) enbart kan användas ihop med Nikons kameror nedanför D700, dvs de som har "APS-C"-sensorstorlek.

(Iofs har någon av Nikons fullformatkameror (på Nikonspråk "FX")ett läge där du kan använda ett DX-objektiv, då med det mindre området avgränsat i sökaren...men det är antagligen info du (m.nygren) inte har stor nytta av ännu så länge...)
 

m.nygren

Avslutat medlemskap
Tack för svaren en en gång!
Hej igen!
Jag har kollat på en annons på blocket (http://www.blocket.se/halland/Nikon_D60_22380426.htm?ca=10&w=3) och jag funderar på om det är värt priset. Jämfört med nytt material, jämfört med vad jag behöver, jämfört med andra begangnade alternativ och
jämfört med vad jag vill ha. Här är jämförelsen med nytt material. Det andra finns bara i huvudet.


Utrustning del 1:
kamera, 18-55, 55-200 6130 + (minst enligt pricerunner)
batterigrepp 1200 + (minst enligt pricerunner)
50 mm fast objektiv 1300 + (minst enligt pricerunner)
1 gb minneskort 43 kr = (minst enligt pricerunner)
Totalt för utrustningen: 8673 kr
Pris för samma utrustning på blocket just nu: 7000 kr

Utrustning del 2:
Sen behöver nog jag ett till minneskort på kanske 4 eller 8 gb (kostar väll ungefär lika?). Dessutom behöver ev jag en väska.
8 gb minneskort 239 + (tog ett normalpris från cyberfoto)
Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 1 395 = (tog ett normalpris från cyberfoto)
Totalt för utrustningen: 634 kr
Totalt för utrustningen utan ny väska: 239 kr (kanske kan ta en gammal väska hemifrån)


Totalt allting nytt: 8673 + 634 =9307kr Totalt allting nytt (utan väska): 8673 + 239 =8912kr
Totalt med blocketpaketet: 7000 + 634 =7634kr Totalt med blocketpaketet (utan väska): 7000+ 239 =7239kr

Om jag köpte alltig nytt skulle jag dock inte köpa fast 50 mm....
Totalt allting nytt utan fast 50 mm:9307- 1300=8007kr Totalt allting nytt utan fast 50 mm (utan väska):
9307-1300-395=7612 kr



Slutsats:
Skillnaden på de två troligaste alternativen (av dessa) för mig, "totalt med blocketpaket" och "totalt allt nytt utan 50 mm",
är: 8007 - 7634 = 373 kr och ett fast objektiv på 50 mm.

Är det värt att ta risken med att köpa begagnat mot att få 373 kr billigare och ett extra objektiv som jag annars inte skulle
införskaffa? Dessutom är väll batterigreppet ganska onödigt i början kan jag tänka mig... Om jag inte köper det heller i det fallet jag köper nytt blir det til och med billigare fast bara lite och då försvinner båda batterigrepp och 50 mm objektivet som jag kanske då kunde få om jag la till ca 600 kr och var villig att köpa grejerna begagnat.

Vilket yrt inlägg det blev.... :p
 

m.nygren

Avslutat medlemskap
Dessutom är väll batterigreppet ganska onödigt i början kan jag tänka mig... Om jag inte köper det heller i det fallet jag köper nytt blir det til och med billigare fast bara lite och då försvinner båda batterigrepp och 50 mm objektivet som jag kanske då kunde få om jag la till ca 600 kr och var villig att köpa grejerna begagnat.
haha, kan tänka mig att det blir svårt att fatta det där...

Jag menar:
Om jag köper nytt utan fast objektiv 50 mm och utan batterigrepp så blir det billigare än den begagnade inköpsvarianten där de prylarna ingår. Skillnaden mellan de två alternativen kanske blir ca 600 kr. Vad är i det fallet mest värt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Folk som vill sälja sina begagnade kameror försöker ofta få hutlöst bra betalt. Så mycket som 80 procent av nypris skulle jag aldrig betala, även om det var exakt de prylar jag ville ha. När det handlar om ett paket av den här typen skulle jag inte betala mer än halva nypriset.

Batterigrepp finns det olika uppfattningar om. Personligen tycker jag det har stora nackdelar men inga fördelar.
 

m.nygren

Avslutat medlemskap
Ok, tack för de visdomssorden. Upptäckte just att paketet med d60 + 18-55 + 55-200 kostade 6130 endast på någon tveksam internetsida som hade mkt kritik och så. Näst billigaste sidan så kostade det paketet cirka 7500 och sen på cyberphoto kostade nått bra paket som innehöll allt man behöver cirka 8700.

Mailade han som sålde för att fråga lite och då sa han att han kunde tänka sig 6500 kr. Då följer ju dessutom batterigrepp och 50 mm objektivet med. Även om jag behöver ingendera så känns det som en bonus...

helt plötsligt är alltså prisskillnaden mkt större:
6500+550 för väska och bättre minneskort / 8700 = cirka 0,81 = 81 % av nypris
och så får man som sagt lite mer i det begagnade priset. Så då låter mer vettigt :). Vad tror ni?
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag skulle inte köpa det begagnade paketet för 6500 kr. D60 + 18-55 och 55-200 kostar hos Fotovideo 6990. Tänk på att 50mm-objektivet ej ger autofokus med D60:n.

Batterigreppet kanske gör det värt det om man vill ha det, men annars skulle jag hellre köpa nytt.
 

Jonnster

Ny medlem
Jag har precis köpt en d60 med 18-55 (dock utan vr) och 55-200 (med vr)-objektiv, minnekort 2gb, väska, uv-lins för ca 6300kr. D60n + 18-55-objektivet är lite använda (typ monter-ex) men det andra är nytt och allt är med garanti. Nu fick jag ett bra pris pga lite kontakter men kan ju vara en fingervisning.
 

m.nygren

Avslutat medlemskap
tack!
Jag ska fundera vidare. Batterigreppet tycker jag vore nice fast jag skulle aldrig köpa ett nytt, inte just nu ivf. 50 mm objektivet vill jag inte ha alls. Det kanske inte är så bra deal för mig då... även om jag tycker priset är bra för det som säljs.

Fast nytt är trots allt dyrare och vad är nackdelen med begagnat. Brukar ju funka bra ändå och ofta är det ju också kvar en massa garanti.
 

sumpan

Aktiv medlem
Fast nytt är trots allt dyrare och vad är nackdelen med begagnat. Brukar ju funka bra ändå och ofta är det ju också kvar en massa garanti.
Jag tycker det är av ren princip, en bil t ex tappar 10000-tals kronor bara du kör ut den ur bilhallen. I alldeles för många Blocket-annonser försöker folk sälja teknik-prylar för priser över nypriset. Det kanske finns prutmån men med tanke på risken att bli lurad så tycker jag inte det är värt det för att spara 10%.

Provade t ex nu att leta på Blocket efter Nikon D40, jag hittade tre annonser med priser mellan 3500 och 4000. Den har gått att köpa ny för 3000 jämt, är det rimligt att den ska gå dyrare begagnad?
 
ANNONS