Annons

Teleobjektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse G

Ny medlem
Jag skall till Sydafrika i mars och kommer bl a fotografera djur i Krügerparken.
På tidigare safari i Kenya, hade jag Canon EOS 600 med teleobjektivet Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM. Det fungerade bra och det blev bra bilder.
Men nu har jag digitalkameran Canon EOS 350D till vilken teleobjektivet Canon EF 75-300mm passar, men jag har en känsla av att det inte är allra bästa lösningen. Funderar på att köpa ett teleobjektiv som direkt är anpassat för digitalfoto och tänker då på Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS som fått väldigt fina omdömen.
Frågan är om det är värt att köpa nytt teleobjektiv då jag redan har ett, visserligen avsett för analog fotografering? Tacksam för synpunkter!
 

and30ers

Aktiv medlem
Alla Canon EF och EF-S objektiv, sedan tidernas begynnelse, funkar på din EOS 350D.

Anpassat för digitalfoto eller ej spelar ingen roll. Det som kan skilja lite är att modernare objektiv har bättre antireflexbehandling men det är inte alls säkert att det är ett bättre objektiv för den skull. Canon har många skitbra objektiv som lanserades före den digitala eran (2000-talet) som är exakt lika bra idag.

Om din gamla 75-300 var OK förut är den lika OK idag.
Sigman du nämner räcker lite längre med sina 400mm.
Har inge koll på vilken av dem som optiskt är bäst, men Sigman bör nog vara strået vassare.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag har Sigman och rekommenderar den starkt, om du orkar med vikten, 1750 gram. Men är prisvärd och bra, lite svagare på 400 mm men ändå mkt bättre än vad ditt 75-300 är på 300mm, den är inte särskilt bra på längsta brännvidden. Din 350d med 8 milj pixlar ställer inte de högsta kraven på optiken så egentligen funkar nog den du har rätt ok ändå. Hade faktiskt 75-300 till en 40d förut, den är helt ok upp till drygt 200mm, sen faller skärpan radikalt.
 

Bosse G

Ny medlem
Tack Anders och Håkan för era råd!
Det känns som jag skall nöja mig med det Canon-teleobjektiv jag redan har, även om jag förstår att Sigman kan vara något vassare, men det innebär ju också en extra kostnad. Mitt Canon-objektiv använde jag när jag var på Galapagos-öarna för knappt två år sedan och bilderna blev därifrån mycket bra. Det hoppas jag också att bilderna från djuren i Krügerparken kommer att bli.
God fortsättning och Gott Nytt Foto-år önskar jag er.
 
ANNONS