Annons

Sigma 50-500 eller 150-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

nfalk

Medlem
Känner mig lite vilsen när det gäller vad jag skall välja av dessa två objektiv. Har mest tänkt att fota natur, fåglar och djur...

Eller skall man rent av satsa på Sigmans 120-400mm?

tacksam för svar och tips.
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej
Valde också mellan dessa båda.
Köpte 150-500mm, det verkade ge lite mer.
Hitintills är jag mycket nöjd med köpet.
Enda nackdelen är att autofokus kräver ljus, så sen kväll tidig morgon kan bli problematisk om ljuset inte är bra.
 

nfalk

Medlem
tack för svaret.

Du är inte den första att säga att 150-500 verkar ge bättre resultat, men samtidigt så har ju 50-en mycket bredare brännvid + lite lite bättre slutar öppning?? Så på vilket sätt ger den mer?


mvh Niclas
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Det är inte ett lätt val du står inför.
Tror du blir nöjd med vilket som.

Mitt val avgjordes av att bilderna vid 5oomm blev något skarpare.
Ljusstyrkan i 150-500 är marginellt bättre
Har redan jättebra optiker med kortare brännvidd
 

nfalk

Medlem
det blir nog 150-500mm. Skärpan i ytter området känns ju viktigt, och priset är ju ganska mycket bättre...tack för dina svar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja

det blir nog 150-500mm. Skärpan i ytter området känns ju viktigt, och priset är ju ganska mycket bättre...tack för dina svar.
Jag har hört tvärtom. Och testet som du kan se i länken bekräftar det också. Sedan är det samma ljusstyrka i 500:läget!
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=683&Camera=453&Sample=0&FLI=5&API=0&LensComp=374&CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=0

Ingen av dem är särskilt övertygande i ändläget.
 

nfalk

Medlem
tack för alla svar...blir inte så mycket klokare, men i slutänden så blir det nog plånboken som får avgöra...
 

ragge358

Aktiv medlem
Själv har jag ett 120-400 och är jättenöjd har även köpt en converter till, men tyvärr inte använd så mycket.
 
ANNONS