Annons

Prisvärd kamera med långzoom samt tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då rekommenderar jag dig att starta med att titta på objektiv som kan ge dig det du vill ha.
Canons 400/5,6
eller ett 150-600

Har man inte råd med det .... fundera på HUR man kan tänka sig att komma dit du vill o när, 2 år? 5 år?
Vad kan man göra under tiden?
Ett 70-300 är väl nåbart för de flesta...

Lycka till
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det som är viktigast att fotografera är den typ av bilder som jag länkade till för några inlägg sen. Dock kräver de en helt annan budget än vad jag har råd med så jag kommer inte att kunna ägna mig åt sådant.
I o fs alla de bilderna var med långt tele. Du behöver inte stor zoom (högt zoomratio t ex 50x eller dyl) då bilderna på fåglar och månen enbart är med tele. Då kan du ju slippa allt annat. Bilderna är ju inte vardags- och familjefoto.

Budgeten kan förstås inte hållas. Det närmaste du kommer med den budgeten är då Canon 50D (ca 1000 - 1500kr beg) med Sigma 150-500 (ca 3500kr beg). Alternativt Nikon D90 (1000-1500kr beg) med samma Sigma fast med Nikonfattning. Summan hamnar på ca 5000kr. Varje krona man ökar ökar förstås prestanda men det här var så billigt som jag kunde tänka mig att sträcka kvaliteten. Är man riktigt modig kan man köpa ännu äldre kameror och en gammal Sigma 400/5,6 men då får man allt kolla kompatibilitet mellan kamera och objrktiv. Detta Sigma kan man få för ca 1500kr beg. Alternativet är en beg Panasonic FZ1000 (3500kr) eller Canon G3X (beg lite under 4000kr. Den förstnämnda når 400mm motsv och den sistnämnda når 600mm fast med lägre ljusstyrka.
 
ANNONS