Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-L

Aktiv medlem
Nej, tråden bygger på en händelse/case.... som sedan lett till en debattartikel.

Att ifrågasätta att händelsen inträffat är ju befängt, Uppenbarligen så har fotografen bett ett 7-årigt barn att posera (sedan spelar sättet ingen roll) Grejen är att fotografen inte inhämtade förälderns ok, för bilderna.
Ännu värre är ju att fotografen sedan tilltalar med "fuck you" etc......

Hade fotografen presenterat sig som fotograf, frågat om lov, poser etc..... Så hade detta säkert inte varit en tråd idag...... Men att tilltala ett barn och be om poser (oavsett pose), säga "fuck you" till föräldern..... Är ju Skam!!!!

Är detta ett beteende som Fotografkåren vill sympatisera med???? Knappast!!!
Kijana skrev:
Tråden bygger på en debattartikel av en förälder som är anmäld för misshandel av en fotograf.
Den "händelse" du tänker på är förälderns misstanke om att fotografen skulle ha fotograferat barnet på ett sätt som föräldern ogillar.
Men bara för att händelsen utspelat sig i förälderns huvud innebär det inte att "händelsen" verkligen har inträffat.
Man kan också säga att tråden handlar om hur man presenterar sig som fotograf.
 

Kijana

Aktiv medlem
Peter-L skrev:
Nej, tråden bygger på en händelse/case.... som sedan lett till en debattartikel.

Att ifrågasätta att händelsen inträffat är ju befängt, Uppenbarligen så har fotografen bett ett 7-årigt barn att posera (sedan spelar sättet ingen roll)
Befängt får ju stå för dig, jag ser det kanske mer som att förhålla mig kritisk till vissa sakuppgifter.
Nu finns det ju miljontals sätt att posera på, och inget av dem behöver ju anspela på sex. Har fotografen sedan inte heller någon som helst tanke på sex så blir det ju väldigt oskyldigt, och då ser man förmodligen inte heller någon större orsak till att fråga föräldrarna.
Men för denne misshandlande förälder handlar det bara om sex när man nämner ordet pose. Frågan är vad som är mest befängt.

Grejen är att fotografen inte inhämtade förälderns ok, för bilderna.
Ännu värre är ju att fotografen sedan tilltalar med "fuck you" etc......

Hade fotografen presenterat sig som fotograf, frågat om lov, poser etc..... Så hade detta säkert inte varit en tråd idag...... Men att tilltala ett barn och be om poser (oavsett pose), säga "fuck you" till föräldern..... Är ju Skam!!!!

Är detta ett beteende som Fotografkåren vill sympatisera med???? Knappast!!!
Som sagt, tråden handlar också om hur man presenterar sig som fotograf. Att svara "fuck you" är kanske inte det bästa sättet att nå förståelse. Men jag skulle också kunna sätta mig på tvären om en förälder kom och var otrevlig och anklagade mig för att vara pedofil samt försökte ta ifrån mig min kamera. Bara för att jag tagit en helt normal bild på barnet, ett foto som föräldern ifråga kanske har hundratals av.
 

keckax

Aktiv medlem
Peter-L skrev:

"Ännu värre är ju att fotografen sedan tilltalar med "fuck you" etc......"

Hade fotografen presenterat sig som fotograf, frågat om lov, poser etc..... Så hade detta säkert inte varit en tråd idag...... Men att tilltala ett barn och be om poser (oavsett pose), säga "fuck you" till föräldern..... Är ju Skam!!!!

Är detta ett beteende som Fotografkåren vill sympatisera med???? Knappast!!!
Fel! Ingen av oss vet vad som egentligen hänt!

Du förutsätter ju att den här "Dan" står för ärlighet och sanning, vilket naturligtvis bara någon som tror på allt han läser kan se som en sanning!

Du dömmer utan att höra fotografens verision av vad som egentligen hände, vilket är förkastligt!

/K
 

Maverick

Aktiv medlem
Susann56 skrev:
Du borde skämmas att uttala dig så om barn.Du har väl själv varit en s.k.*ungjävel* Vad är det för inställning att gå runt med*usch*
Ursäkta mig, men varför skulle jag skämmas? För att det är norm att tycka att alla ungar är guds gåva till hela mänskligheten utom möjligen fotografer då?

Huruvida jag var en ungjävel när jag var liten är inte upp till mig att bedöma, men får jag gissa så tror jag inte det. Jag vare sig skrek eller levde om på bussen eller bion. Jag klottrade inte eller höll på med annan skadegörelse. Jag utnyttjade så gott som aldrig en kommunal lekpark bortsett från den på skolan. Jag är lant unge så det fanns flera hektar lekpark nån kilometer bort. Jag mobbade aldrig någon utan tillhörde de som blev mobbade. Jag fick höra mer än en gång hur hopplöst morsan tyckte det var att försöka diskutera saken med mobbarnas föräldrar för just deras ungjävlar gjorde ju aldrig nått.

Den attityden slår mig fortfarande i olika sammanhang. Senaste efter tragedin i Rödby. Där sitter mamman och säger att det är världens snällaste kille, och han har redan ett antar domar mot sig och diverse utredningar. Dom skygglapparna är ju fan stora som dasslock om man inte inser att alla antagligen inte uppskattar sonens tilltag.

Så nä, jag tänker inte skämmas för att kalla dem ungjävlar. Sedan kan jag hålla med om att det är i bakgrunden är dåliga föräldrar, precis som med hundar och deras ägare. Men alla ungar blir inte ungjävlar trots dåliga föräldrar.

När var runt 20 så gick jag rätt mycket på bio och det var kul och sällan ett problem. Idag är det nästan att betrakta som bortkastade pengar pga alla ungar som sitter och snackar och lever om. Det är bara pensionärstiderna som är lugna.

/Maverick
 

Anders Östberg

Guest
OK, jag tycker det kan vara trevligt att fråga om lov oavsett om det är ett barn eller en vuxen, men jag har å andra sidan aldrig haft något stort intresse för gatufotografi som avbildar främmande människor.

However, om man hårddrar den här misstänksamheten, man kan ju inte hindra personer att ha sjuka tankar, så får man väl snart be om lov för att överhuvudtaget ha ögonen öppna, framförallt om man är lite äldre kille. Det blir lite jobbigt bara när föräldrarna å ena sidan släpper ut småbarnen nakna för att leka vid strandkanten, och å andra sidan inte vill att någon ska titta på dom eller fotografera i närheten. Samma sak med tjejer som solar topless, nåde den "gubbe" som tittar åt deras håll eller har en kamera i handen... fotoförbud på badstränder är väl också något som diskuterats, synd bara att sjöfåglar också gillar vatten.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS